Nekromanti Plocka fram typvärde?!

solvebring

Superhero
Sitter här och fumlar med typvärde.
Behöver få fram hur många tärningar man skall slå för att generera ett typvärde. 3T6 har typvärde 11...
Om jag då har typvärde 35, hur många T6... Hur ska man räkna ut det?!

Krille

Super Moderator
Medelvärde på 1T6 är 3,5. Så ett sätt att få fram typvärde 35 är med 10T16. Men det är att lura sig, eftersom värdet då varierar mellan 10 och 60. Så du får titta på max- och minvärdena också, och se till att extremerna hamnar på rätt intervall. Då kanske man skulle ta fram typvärdet med 3T6+24. Det värdet varierar mellan 27 och 42.

Eller så sätter du helt enkelt att värdet är 35. Vem faen bryr sig om att slå en massa T6or för en SLP eller ett monster? Det är förmodligen det enklaste och snabbaste.

Pilzefrau

hon/henne
På ett ungefär har ju 1t6 medelvärde 3,5, och typvärdet borde man få fram genom att multiplicera detta med antalet tärningar. 3t6 får då 11,5 som medelvärde, vilket ger 11 som typvärde (eftersom tärningar endast ger heltal). Ditt tal 35 verkar ju nästan valt ur en mattebok: 35/3,5 ger den snygga lösningen 10t6.

(Jag har självklart inte testat detta eftersom det skulle kräva ett tillräckligt stort statistiskt underlag som jag inte orkar slå fram. Lite liv har jag åtminstone.)

Edit: Krille han före. Och han har mer rätt.

solvebring

Superhero
Eller så sätter du helt enkelt att värdet är 35. Vem faen bryr sig om att slå en massa T6or för en SLP eller ett monster? Det är förmodligen det enklaste och snabbaste.
Nej, det är för en RP som skall spela minotaur.
Därför behöver jag få fram T-värdet. Annars är det klart att jag inte skulle bry mig mer än att ta värdet direkt på en SLP.

Pilzefrau

hon/henne
Då sätter du helt enkelt gränserna för hur lågt och hur högt värdet ska få vara. Lägsta värdet använder du som bonussiffran. Sen tar du skillnaden mellan 35 och den siffran, delar på 3,5 och slår så många t6. Om lägstanivån för en minotaur är 28, t ex, räknar du fram det genom att ta 2t6+28.

Ursäkta om jag låter dumförklarande.

solvebring

Superhero
Så det enklaste är att egentligen inte bry sig om typvärdet.
Utan att se på ett minimum och maximum kring det och sedan räkna ut vilka tärningsslag som kan uppnå värden kring det?

Osbjer

Warrior
Om lägstanivån för en minotaur är 28, t ex, räknar du fram det genom att ta 2t6+28.
Fast då blir lägsta möjliga nivå 30.
Rent matematikst gör du så att du beräknar väntevärdet genom att multiplicera varje värde tärningen kan anta med dess sannolikhet och lägger ihop alla resultaten. För en D6 får du alltså 1/6*1 + 1/6*2 + ... + 1/6*6=10.5. Väntevärdet fungerar linjärt så om du lägger ihop tärningskombiationer lägger du ihop väntevärdena för respektive tärning och får kombinationens väntevärde. Alltså har 10D6 väntevärde 10*3.5 = 35. Däremot har den kombination ganska stor varians precis som Krille påpekade.

/j

Pilzefrau

hon/henne
Damn, tänkte jag inte på. Nu orkar jag inte vara lika matematisk (och du har dessutom brädat mig - väntevärden hade jag aldrig hört talas om) men man får väl helt enkelt räkna med det på något sätt. Eftersom t6:or är så diskreta blir det svårt att justera, så i just detta fallet får man väl helt enkelt acceptera det, men om man väldigt definitivt vill ha lägstanivån 28 och typvärdet 35 får man väl hitta en tärning med ett väldigt konstigt antal sidor, eller en annan sorts slumpgenerator.

Man Mountainman

Storsvagåret
Såhär kan man tänka: Man väljer ett lägstavärde, L, och ett högstavärde, H. "Typvärdet" kommer då att vara L + (H-L)/2, dvs, mitt emellan L och H.

Säg att man slår xT6 + y. Lägstavärdet kommer då att vara L = x + y, och högstavärdet H = 6x + y.

Givet L och H kan man alltså bestämma x och y genom att lösa ekvationsystemet:

x + y = L
6x + y = H

Exempel

Vi vill ha Lägstavärdet L = 36, och högstavärdet H = 80. Detta kommer att ge oss ett "typvärde" på 58, mitt emellan 36 och 80.

(1) x + y = 36
(2) 6x + y = 80

Från (1) följer att

(3) y = 36 - x.

Om vi ersätter "y" med "36 - x" i (2), så får vi:

(4) 6x + 36 - x = 80

Vilket är detsamma som:

(5) 5x = 44

Och med andra ord

(6) x = 44/5 = 8,8

Nu kan vi beräkna y. Kom ihåg att y = 36 - x. Eftersom x = 8,8 får vi

(7) y = 27,2

Vi får alltså tärningskombinationen:

8,8 T6 + 27,2

Nu går det förstås inte att slå "8,8 T6". Alltså får vi avrunda lite.

9 T6 + 27

Detta kommer att ge oss ett minimivärde på 9 + 27 = 36, precis som vi ville, men maximivärdet kommer att bli 9*6 + 27 = 81, dvs lite högre än vi önskade. Men det får man leva med.

/Kalle

Kropotkin

Warrior
T-värdet? Är du ute efter students t-fördelning? Ja, du är la inte ute på fel spår för med så många t6:or kommer la det hela vara approximativt normalfördelat.

Blev du än mer förvirrad? Jag kanske retas lite.

Så här skulle jag rekommendera att du gör eftersom det är enklast: Dela typvärderna på 3.5 och avrunda neråt. Eventuell skillnad läggs som plus i slutet (ex.:23=6t6+2). Med relativt stor sannolikhet kommer spelaren få resultat hyfsat nära väntevärdet även med många tärningar då summan av flera likvärdiga fördelningar inte är likvärdiga (med en t6 är sannolikheten för alla olika möjliga utfall 1/6 medan med 2t6 är sannolikheten för 12 1/36 samtidigt som sannolikheten för 7 är 1/6). Risken att rollpersonen med 10t6 i styrka skall få 10-15 eller 55-60 i styrka är helt enkelt inte så troligt.

solvebring

Superhero
Oj!
Det var allt en massa räkning för en massa galenskaper det. :gremsmile: Många förslag har ju dessutom en så stor vidd mellan min och max att det bara blir ... lite löjligt. Kort och gott så är jag nöjd med Krilles svar som gjorde mig klokare istället för åksjuk.