[Plommonkrönikan] Dissa min spelvärldsbeskrivning

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Så, efter att ha fått lite tips från folk på forumet har jag nu skrivit klart ett första utkast på en introduktion till Kanton på 1800-talet. Den blev … betydligt längre än jag tänkt mig. 18 440 ord, kompilerat med supersimpel layout från Scrivener. 77 A4-sidor i 12 punkters text, men de sista 23 sidorna är bilder, så 54 sidor faktisk text. Jag inser att det är rätt mycket begärt av er på forumet att läsa igenom allt detta, men jag tänkte att jag ändå gör ett försök med att be om kommentarer. Kanske får jag noll svar på detta, och det är okej. Men jag tänker såhär:
  1. Det finns ju en del folk på forumet som är intresserade av spelvärldsbygge och rimliga spelvärldar, och för dessa kanske en beskrivning av Kanton på 1800-talet vara av intresse och fungera som inspiration. Det är inte europeisk medeltid, i alla fall!
  2. Även om du bara skummar igenom det eller bara läser en liten del av det så är jag intresserad av kommentarer.
Dokumentet har 13 sektioner, med följande sidnummer för den som vill läsa bara ett stycke:
  1. Välkommen till Kanton! 1
  2. Att rollspela en kantones 6
  3. Kina under manchuriskt styre 18
  4. Lag och administration 21
  5. Religion 24
  6. Familjen 33
  7. Kvinnor och män 37
  8. Kläder 41
  9. Mat och dryck 48
  10. Artighetsgester 49
  11. Namn 50
  12. Tilltal 53
  13. Bilder 55
Jag är intresserad av alla slags kommentarer, utom på layouten, som är rakt av en kompilering från Scrivener utan att jag brytt mig om den alls, så jag är med på att den är ful och att överskrifter hamnar sist på sidan och så, men den bör i alla fall vara läsbar. Jag har inte lagt jättemycket tid på språket än så länge; det kommer nog att bli en runda senare för detta. Vad jag framförallt är intresserad av är kommentarer på innehållet:
  1. Finns det någon information du känner att du saknar?
  2. Finns det information du känner att man kan rensa bort (med tanke på att texten blev såpass lång)?
  3. Är ordningen i vilket saker presenteras rimlig, eller borde texten struktureras om?
  4. Om du är insatt, finns det info du känner är felaktig/missvisande, eller har du annan info som skulle vara intressant att få med?
  5. Och överhuvudtaget: Är det intressant? Är det något som får dig att känna dig intresserad, eller är det tråkigt och segt att ta sig igenom? Det har ju pratats en del om hur man bör beskriva spelvärldar nyligen, och det här är mitt första försök, eftersom jag vanligtvis inte har några spelvärldar i mina rollspel.
Och som alltid är det såklart trevligt att bara få en "Kul grej!" eller "Intressant!" som kommentar också, även om matigare kommentarer uppskattas. :gremgrin:

Dropbox-länk till dokumentet, som jag hoppas ska funka:
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,145
Jag trodde det här skulle vara för långt men det är det inte. Det är extremt läsbart och att du går snabbt från ämne till ämne gör att man får mycket info. Jag gillade verkligen metaforen om hur samhället är annorlunda än väst och biten om artighet.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,234
Location
Örebro
Jag har inte läst hela än, men än så länge så känns texten som en informationsbroschyr gjorde på ett väldigt bra sätt. Jag som läsare får en bild av staden, dess områden och dess sociala klasser. Texten lyckas verkligen fånga mig som läsare och ge mig det jag behöver för att kunna förstå det område jag nu får ta del av. Jag känner att jag fattar hur saker fungerar samtidigt som texten är rapp. Den uppehåller sig inte med allt för många detaljer utan låter läsaren följa med på en resa där läsaren i snabbt takt får se kontrasterna som ger områdena sin särprägel. Exempel är detaljen med anfadersdyrkan och hemmens inredning. Det visar tydligt på hur olika klasser följer samma seder men utifrån sina förutsättningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Jag trodde det här skulle vara för långt men det är det inte. Det är extremt läsbart och att du går snabbt från ämne till ämne gör att man får mycket info. Jag gillade verkligen metaforen om hur samhället är annorlunda än väst och biten om artighet.
Tack! Jag har inte gjort det medvetet, men du har nog rätt i att även om man har mycket info så blir det mindre tråkigt om man undviker långa texter om samma sak, utan ser till att växla mellan ämnen med relativt korta texter.

Jag har inte läst hela än, men än så länge så känns texten som en informationsbroschyr gjorde på ett väldigt bra sätt. Jag som läsare får en bild av staden, dess områden och dess sociala klasser. Texten lyckas verkligen fånga mig som läsare och ge mig det jag behöver för att kunna förstå det område jag nu får ta del av. Jag känner att jag fattar hur saker fungerar samtidigt som texten är rapp. Den uppehåller sig inte med allt för många detaljer utan låter läsaren följa med på en resa där läsaren i snabbt takt får se kontrasterna som ger områdena sin särprägel. Exempel är detaljen med anfadersdyrkan och hemmens inredning. Det visar tydligt på hur olika klasser följer samma seder men utifrån sina förutsättningar.
Tack för att du läser och kul att du gillar det!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,393
Location
Göteborg, Lindome
Tack, mycket intressant läsning. Jag skall köra kapitel 7 (Shanghai) ur Masks of Nyarlathotep för min grupp om fyra veckor, och här fanns många godbitar som jag skall ta med mig. Visserligen är det 1925 och de kommer att befinna sig i Shanghai, men informationen om det kinesiska tankesättet bör ändå vara användbart.

Du råkar inte ha skrivit något just om Shanghai och/eller 1925? Chaosiums böcker innehåller ju väldigt mycket, men ibland missar de uppenbar lokalfärg. (Som att ingenting speciellt av vikt tycks ha hänt i Shanghai försommaren 1925 utöver kultisternas ränksmidande. Suck.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Tack, mycket intressant läsning. Jag skall köra kapitel 7 (Shanghai) ur Masks of Nyarlathotep för min grupp om fyra veckor, och här fanns många godbitar som jag skall ta med mig. Visserligen är det 1925 och de kommer att befinna sig i Shanghai, men informationen om det kinesiska tankesättet bör ändå vara användbart.

Du råkar inte ha skrivit något just om Shanghai och/eller 1925? Chaosiums böcker innehåller ju väldigt mycket, men ibland missar de uppenbar lokalfärg. (Som att ingenting speciellt av vikt tycks ha hänt i Shanghai försommaren 1925 utöver kultisternas ränksmidande. Suck.)
Kul att det är användbart! Tyvärr har jag inget om Shanghai, då Plommonkrönikan håller sig i Kanton, men jag har ett scenario som utspelar sig runt 1925. Det är ju ett sjukt händelserikt år.

Här är en länk till scenariot Krigets Herrar. Kan nog finnas lite info att plocka där:

EDIT: Notera att alla kinesiska namn är med (en ganska inkonsekvent) kantonesisk transkribering. Om du vill veta namnet på mandarin för några av de personer som nämns, för att kunna googla dem, säg bara till.

Och jag kan också tipsa om den här fantastiska YouTube-videon om kinesiska pistoler under krigsherretiden:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Visserligen är det 1925 och de kommer att befinna sig i Shanghai, men informationen om det kinesiska tankesättet bör ändå vara användbart.
Ja, den biten är ju baserad på en bok skriven av en sociolog från Jiangsu (som ligger närmare Shanghai än Kanton) och publicerad på 40-talet. Så rimligtvis är den till och med mer rättvisande för Shanghai 1925 än Kanton 1825. :gremgrin:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,393
Location
Göteborg, Lindome
...1925. Det är ju ett sjukt händelserikt år.
Precis. Kapitlet om New York hade ju även med det historiska vädret, så man hade ju trott att några händelser i Shanghai skulle omnämnas. Men vad är väl strejker, upplopp och dödsskjutningar mot en snöstorm i New York? :unsure:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Precis. Kapitlet om New York hade ju även med det historiska vädret, så man hade ju trott att några händelser i Shanghai skulle omnämnas. Men vad är väl strejker, upplopp och dödsskjutningar mot en snöstorm i New York? :unsure:
:gremgrin:
När jag skrev scenariot ovan gav jag lite upp att ge en ordentlig översikt. Det är så omvälvande och komplicerat och det startas typ tre krig i månaden att jag tänkte ”Det går inte att ge spelarna en sammanhängande bild av detta, men det är antagligen såpass kaotiskt att inte ens rollpersonerna hänger med, så jag får förmedla kaoset, helt enkelt.”
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,393
Location
Göteborg, Lindome
:gremgrin:
När jag skrev scenariot ovan gav jag lite upp att ge en ordentlig översikt. Det är så omvälvande och komplicerat och det startas typ tre krig i månaden att jag tänkte ”Det går inte att ge spelarna en sammanhängande bild av detta, men det är antagligen såpass kaotiskt att inte ens rollpersonerna hänger med, så jag får förmedla kaoset, helt enkelt.”
Tack för scenariot. Det är verkligen en omvälvande tid och jag skall försöka förmedla kaoset när jag kör scenariot.
Det jag (och mina spelare) uppskattar med Call of Cthulhu är just skärningen mellan historiska skeenden och kosmisk ondska. "Ja, jag förstår att ni har problem med en krigsherre och opiumsmugglare, men vi måste faktiskt stoppa Nyarlathotep just nu." :LOL:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
En sak jag inser att jag behöver få in är slaveriet. Det är inget man tänker på när man tänker på Kina, men landet var en av världens största marknader för att köpa och sälja människor. Det borde komma in här på ett par ställen.
 
Top