Krille
Super Moderator
Det här är alltså två frågor om plot points, men vi ska först tala om vad jag menar med plot points.
Sedan urminnes tider så har det funnits hjältepoäng som används för att gå ut ur fängelset, ehrm, göra om misslyckade slag till lyckade. Detta har sedermera kommit att utvecklas till plot points, som kan spenderas av spelaren för att påverka världen. Exempelvis finns de i Serenity RPG och kan användas till lite allt möjligt, exempelvis att säga att saloonägaren gärna ger kredit till brunrockar. Vad de än är och gör så kan de ofta sammanfattas som "utfalls- och världsändrande poäng", men det är för långt att säga, så "plot points" är en skitbra term, helt enkelt. Den använder jag från och med nu.
Så nu frågorna:
1) Hur får man plot points? I Serenity RPG får man dem lättast genom att låta ens nackdelar försätta rollpersonerna i trubbel. I DoD får man dem för att bli tokbra eller göra hjältedåd. I Babylon Project får man dem för att ens rollpersons karaktärsdrag kommer i spel.
2) Vad ska man kunna göra med plot points? I DoD kunde man i princip bara ändra misslyckade slag till lyckade och höja grundegenskaper. I Serenity kan man bland annat använda dem för att få mer tärningar att slå i ett slag, och för att stoppa in nya saker i spelvärlden. I Babylon Project kan de användas för att höja slag.
I Raketkommandot funderar jag på att inte ha nackdelar, utan karaktärsdrag. De är ganska fria och påminner mer om traits i Panty Explosion än karaktärsdragen i Babylon Project. När ett karaktärsdrag kommer i spel alternativt försätter en rollperson i knipa (jag har inte bestämt mig än) så får man plot points.
Dessa kan sedan spenderas på att etablera saker i spelvärlden. De kan inte användas för att förbättra slag - det finns det redan en annan mekanism för i Parallel Worlds i form av erfarenhetstärningar - men jag funderar på om de skulle kunna användas för att skaffa fler ploppar i handlingspölen. Utöver det så har man två viktiga användningar av plot points i Raketkommandot. Den ena är att etablera saker i spelvärlden som är till fördel för rollpersonen, lite på samma sätt som i Serenity RPG.
Den andra är för skurken. Skurken har ett stort lass erfarenhetstärningar som denne kan använda för att förbättra sina slag, men när man får en plot point under någon interaktion med skurken så ska man kunna använda den för att ta bort en erfarenhetstärning från skurken. Tanken är helt enkelt att spelarna mer eller mindre tar initiativ till motsvarigheten att sätta sig i knipa så att de kan fångas av skurken så att skurken kan hånflina åt dem, kladda på de kvinnliga rollpersonerna och avslöja sin skurkaktiga plan för dem, så att de kan stoppa planen när de väl lyckas fly.
...det finns en tredje fråga också när jag tänker efter:
3) Vad är det svenska namnet för plot points?
Sedan urminnes tider så har det funnits hjältepoäng som används för att gå ut ur fängelset, ehrm, göra om misslyckade slag till lyckade. Detta har sedermera kommit att utvecklas till plot points, som kan spenderas av spelaren för att påverka världen. Exempelvis finns de i Serenity RPG och kan användas till lite allt möjligt, exempelvis att säga att saloonägaren gärna ger kredit till brunrockar. Vad de än är och gör så kan de ofta sammanfattas som "utfalls- och världsändrande poäng", men det är för långt att säga, så "plot points" är en skitbra term, helt enkelt. Den använder jag från och med nu.
Så nu frågorna:
1) Hur får man plot points? I Serenity RPG får man dem lättast genom att låta ens nackdelar försätta rollpersonerna i trubbel. I DoD får man dem för att bli tokbra eller göra hjältedåd. I Babylon Project får man dem för att ens rollpersons karaktärsdrag kommer i spel.
2) Vad ska man kunna göra med plot points? I DoD kunde man i princip bara ändra misslyckade slag till lyckade och höja grundegenskaper. I Serenity kan man bland annat använda dem för att få mer tärningar att slå i ett slag, och för att stoppa in nya saker i spelvärlden. I Babylon Project kan de användas för att höja slag.
I Raketkommandot funderar jag på att inte ha nackdelar, utan karaktärsdrag. De är ganska fria och påminner mer om traits i Panty Explosion än karaktärsdragen i Babylon Project. När ett karaktärsdrag kommer i spel alternativt försätter en rollperson i knipa (jag har inte bestämt mig än) så får man plot points.
Dessa kan sedan spenderas på att etablera saker i spelvärlden. De kan inte användas för att förbättra slag - det finns det redan en annan mekanism för i Parallel Worlds i form av erfarenhetstärningar - men jag funderar på om de skulle kunna användas för att skaffa fler ploppar i handlingspölen. Utöver det så har man två viktiga användningar av plot points i Raketkommandot. Den ena är att etablera saker i spelvärlden som är till fördel för rollpersonen, lite på samma sätt som i Serenity RPG.
Den andra är för skurken. Skurken har ett stort lass erfarenhetstärningar som denne kan använda för att förbättra sina slag, men när man får en plot point under någon interaktion med skurken så ska man kunna använda den för att ta bort en erfarenhetstärning från skurken. Tanken är helt enkelt att spelarna mer eller mindre tar initiativ till motsvarigheten att sätta sig i knipa så att de kan fångas av skurken så att skurken kan hånflina åt dem, kladda på de kvinnliga rollpersonerna och avslöja sin skurkaktiga plan för dem, så att de kan stoppa planen när de väl lyckas fly.
...det finns en tredje fråga också när jag tänker efter:
3) Vad är det svenska namnet för plot points?