Nekromanti Plot points

MrG

Swashbuckler
Pulppoäng

Huruvida jag vill premiera pulp har inte med saken att göra; tycker spelledaren bättre om ångestnoirdravel så premierar belöningssystemet inte pulp alls, utan ångestnoirdravel, eftersom det är det som spelledaren gillar. Det är helt enkelt typexempel på pudelpoäng.
Just det har jag stött på, fast tvärt om. En kompis körde en uttalad pulpkampanj där det fanns bonuspoäng (kallade pulppoäng) som han delade ut för extra "plupiga" handlingar. Jag som den noirnörd jag är, kollade om det var ok att jag gjorde en noirig karaktäre och fick tummen upp för det, men med brasklappen att det inte fanns några noirpoäng. Vilket funkade kanon, vi var alla med på noterna och jag spelade glatt på noirbitarna i karaktären (utan att få poängisar) och när det passade pulpade även min karaktäre till det och fick poängisar. Defintionen av vad som var plup var också väldigt enkel, om sl tycket det vara pulp så var det pulp.

Hur pudligt som helst, men det funkade, för alla hyfsat okej med sls syn på pulpighet.

Men jag vurmar trots att det funkade för kollektiv utdelningsrätt av poängen, gruppens smak är bättre än individens. Pudligt? ja, det kan det säkert bli, men med en bra gruppdynamik funkar det finfint.

-Gunnar (som slutar innan jag börjar dravla om gruppdynamik och teamledande)

Big Marco

Läskig
Mina två zovriner

Det finns flera varianter. Handlingskraft, Handlingspoäng, Vändning, Överraskning, Öde (fast nu känns det som fel ord för spelets stil), Skapelse?

Rickard

Urverk speldesign
Han som tycker tärningsslag är bättre än poäng om man vill underlätta för blyga spelare

Du får gärna ge exempel på hur man kan göra.
Tyvärr, men jag kan inte skapa regler för att göra spelarna mer kreativa (rollspelstips kan jag däremot skapa, men då får du köpa min spelledarbok :gremtongue:). Fördelen med att ha den här typen av poäng har jag redan gått in på men jag tror knappast att du vinner något med det målet som du satt upp, alltså att få opratsamma spelare mer kreativa. Är tanken att du vill att alla ska få lika mycket plats runt bordet så är väl poängen bra men då vill jag döpa poängen till "jag vill snacka". :gremwink:

Min tärningsrullkommentar var mest en inflikning angående argumentet kring vad folk tycker om att använda sociala färdigheter.

/Han som drar sig till minnes en tråd där en viss person sade att tärningsslagning gjorde att en spelare började "rollspela" mer (det var i samband med en strid som killen vaknade till - rätt svårt att söka bland 710023812038131 inlägg som en enda person har skrivit)

Rickard

Urverk speldesign
Men du har väl något argument för att du "tycker [att] tärningsslag är bättre än poäng om man vill underlätta för blyga spelare"?
Det har ju inte ens med saken att göra, men visst. Att säga "Jag bluffar honom" och slå ett tärningsslag är lättare än att komma på en kreativ lösning på det hela. Om du vill ha ett system där man offrar en plutt eller slår ett tärningsslag med motiveringen "Jag använder något i miljön" eller "Jag förändrar plotten på något sätt"; ja, då är pluttar och slag lika vettiga.

/Han som fortfarande hävdar att målet med regeln är fel

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
1&2, jag är rätt förtjust i Serenity-systemet, som jag har uppfattat det, man har fördelar och nackdelar. Genom att låta sin rollperson hindras/hamna i intressanta sitser genom sina nackdelar så får man poäng, och man kan sedan använda dem för att köpa användandet av sina fördelar.

3. Så som Höstdimmafantast så menar jag givetvis att det heter Ödespoäng, något som både Eon3 och Noir har slutit upp kring. Dock, det för ju med sig en viss färg. Om man har en fysisk representation av dem så kanske man kan prata om dem på det viset, som Marker, Chips eller Stenar.

Krille

Super Moderator
Det har ju inte ens med saken att göra, men visst.
Huruvida det har med saken att göra har väl inte med saken att göra. Jag vill bara att om någon slänger ur sig påståenden så ska de kunna motivera dem också.

Han som fortfarande hävdar att målet med regeln är fel
Och vad tror du målet med regeln är?

Rickard

Urverk speldesign
Och vad tror du målet med regeln är?
Ditt mål med plottpoängen är tydligen: "Hur som helst, med ett etablera-för-poäng-system så får spelaren som inte har talang för det prata en gång istället för noll gånger,"

Det är åtminstone det målet som jag motsatt mig sedan mitt inhopp i tråden.

/Han som tycker att Krille kan läsa hans inlägg nästa gång

<font size="1">[edit] Lade till ett kort stycke.</font size>

Rising

Vila i frid
Man kan ju se det som en jämställare också.
Tvärtom, anser jag. Ditt system uppmuntrar den som redan pratar mycket. De som inte pratar mycket hamnar bara ännu mer i bakgrunden och får det ännu svårare att få in en fot i berättelsen.

Ett jämställande system är exempelvis Pookafiktum. Där har alla deltagare X antal spår att berätta om. Och det ska alla göra. Den som tar plats runt bordet får helt enkelt hålla käften när han är färdig med sina spår, och kan inte böka sig in i de lite blygare spelarnas berättelser. Jag kan vara en typisk bökig spelare som tar plats runt bordet, och när jag spelat Fatesystem (på den tiden då jag kallade dem Gurgehsystem för att han introducerade dem för mig) så märkte jag att "shit, vad mycket mig, mig, mig det blir!" Det funkar bättre för mig att alla ska berätta varsina X grejer. Jag märker att mina polare kunnat ta plats runt bordet och i berättelsen på ett helt annorlunda sätt i dessa fall.

Att belöna den som redan är duktig på att prata ger ju inget åt den som redan är osäker och lågmäld. Men att visa att "nu är det din tur, och nu får du berätta precis vad du vill utan att någon av oss andra blandar oss in", det fungerar mycket bättre i min erfarenhet.

Liksom, tänk att du har två hundar, och att den ena är mycket bättre på att söka än den andra. Om du kastar ut godisar åt hundarna (belöningar) så gör ju inte det den puckade hunden särskilt mycket gladare. Den belöningen triggar ju bara den hund som redan är bra på att söka och som hinner ta de flesta av godisarna före sin puckade hundkompis.

Är det inte smartare att låta var och en av hundarna få söka varsina godisar, helt åtskilda från varandra? Liksom, koppla den snabbsökande hunden och låt den långsamma hunden få försöka på egen hand. Att ge hjälp är betydligt bättre nybörjarhjälp än att fresta med belöningar.

Jonas Ferry

Swordsman
Om plot points

Jag gillar Primetime Adventures fan mail, som redan har nämnts i tråden. Det som gör dem charmiga är att de belönar det som gruppen vill belöna. Spelare kan ge varandra poäng för vad som helst, och det beteendet uppmuntras alltså. Mängden poäng spelarna kan dela ut är begränsade, och om de inte delas ut försvinner de vid spelmötets slut. Alltså är det bra att ge varandra en dunk på ryggen då och då.

Den uppenbara frågan är: Vad du vill belöna för beteende i ditt spel?

Fast egentligen ger väl alla plot points belöning i två steg? Första gången är när man får poänget, andra gången när man använder det.

I Primetime Adventures kan du som sagt ge mig ett fan mail exempelvis för att jag låter min rollperson visa sig vara din far, och du tycker att det är coolt. Då belönas jag med en klapp på huvudet av dig. Senare kan jag använda det poänget för att dra ett extra kort i en konflikt som är viktig för mig, och få enklare att vinna den.

Frågan är givetvis om jag gör min handling för att få en klapp på huvudet, eller för att göra en senare konflikt lättare. Jag tror att den sociala biten är viktigare i det här fallet. Eller rättare sagt, jag utför handlingen ändå, och blir glad över att du tyckte att den var cool. Plot pointen blir bara en konkret manifestation av ditt uttryck "coolt!".

Nu frågar sig kanske läsaren vad det här har med något att göra. Jag vet inte, men jag ser en skillnad i vad som belönas och när. Det borde vara intressant att se vad som belönas i vilket steg av ens spel. Intjäningsbelöning och användningsbelöning.

- Jonas

Dimfrost

Special Circumstances
På begäran: sammanfattning

Så här funkar det i Spirit of the Century.

Man använder fatepoäng till att 1) aktivera en aspekt och därigenom få en bonus på lämpligt slag, 2) ge en bonus på ett slag där en aspekt inte passar in, men då en sämre bonus, 3) använda någon annans aspekt eller en scens aspekt på samma sätt, om man känner till den (man kan hitta aspekter genom uppfattningsfärdigheter och sätta nya aspekter på saker och ting med kunskapsfärdigheter), 4) använda en särskilt kraftfull specialförmåga (stunt), och 5) ändra en mindre detalj i världen.

Man får nya fatepoäng genom att man låter en aspekt påverka en handling så att den misslyckas, eller på annat vis införa en aspekt i handlingen så att den är till nackdel för rollpersonen.

Aspekter är fria egenskaper som kan vara det mesta.

Men det hela behandlas bättre i Nyx, egentligen, och det borde alla läsa. (Och ännu bättre i T12-systemet, så fort jag har bestämt mig för hur det egentligen ska fungera där. :gremlaugh:)

Vad jag verkligen gillar med originalidén är att raketpoängen används för att nöta ner skurkens tärningspöl. Det är ballt att man hamnar i knipa nu för att kunna spöa skurken senare.

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Själv är jag för närvarande nästan sjukt förtjust i Adventure!- systemets "inspiration points". De har fått annars passiva spelare att verkligen leva ut och ha roligt med sina karaktärer...

I Adventure! får man poäng antingen genom att vila i några månader - eller genom att göra något som tillför berättelsen det där lilla extra. Man gör någon cool manöver, hittar på något som skapar spänning, stämning eller i största allmänhet är "coolt".

Sedan använder man poängen dels för att aktivera/boosta sina förmågor, dels för att förändra mindre eller större saker i världen. Ofta blir det så att man bränner en inspirationspoäng på att göra något extraordinärt coolt (som i senaste Hellboymötet, där en karaktär med kopierarkrafter drog åt sig en sovande Golems styrka, krafter och personlighet i ett genidrag från spelaren, vilket belönades med ytterligare poäng - det blev helt enkelt fruktansvärt coolt).

Krille

Super Moderator
Ditt mål med plottpoängen är tydligen: "Hur som helst, med ett etablera-för-poäng-system så får spelaren som inte har talang för det prata en gång istället för noll gånger,"
Jag ville bara kolla. Jag trodde det var det som du trodde, men jag ville vara säker innan jag skrev att du har fel.

För du har fel. Poängen är att skapa ett system för samskapande, spelarinflytande och hjälpmedel för dramatisk struktur. Att det slank in på blyga spelare skyller jag på Risings pudel. Eventuell aktivering av blyga spelare och hjälpmedel för rollgestaltning är en bonus, men det är inte huvudpoängen.