Nekromanti Pluginsystem för storskaliga strider

Genesis

Ni dés ni maître
Åkej, här är ett pluginsystem jag har hittat på för att hantera hyfsat storskaliga konflikter (runt 10-40 man på rollpersonernas sida) där rollpersoner deltar, antingen som soldater eller som befäl. Jag har tänkt använda det när jag spelleder Ulvriket: den längsta marschen, men det bör fungera med de flesta hyfsat traditionella system, även om det kanske är riktat främst mot strider där skjutvapen är vanliga.

Centralt för systemet är Mål och Strapatspoäng. Mål utses normalt av befälhavare, och heter saker i stil med "Inta östra kullen" och "Få kavalleriet att förfölja er". Mål kan även sättas av situationen ("Rädda tredje kompaniet") och av rollpersonerna själva, även om de är meniga ("Fly fort sam fan").

Ett mål skrivs ned på en lapp och spelledaren sätter ett gränsvärde på det. När målet har fått lika många Strapatspoäng som dess gränsvärde anger, så är det uppnått.

Om rollpersonen är menig soldat:
Varje runda riskerar du att bli skjuten. Grundrisken är tre T6:or, där varje etta innebär att du blir skjuten en gång. Generellt sett så har du även ett Strapatspoäng att bidra med per runda. Dock kan SL justera detta om du har en nyckelroll i uppgiften, om du är väldigt duktig, eller om du hittar ett smart sätt att bidra på. Alltså, skall kullen intas och du är med i anstormningen och slår för Gevär så bidrar du kanske med ett, men om du väljer att smyga runt och aptera sprängämnen i tunnlarna under kullen så kan SL anse att det bidrar med två, tre eller ännu fler poäng. Naturligtvis kan SL även anse att det ökar grundrisken att bli skjuten ... Finns det perfekta slag i systemet så bör detta bidra med fler poäng, och fummel kan gärna ta bort poäng, om man är sadistisk.

Rollpersonen kan även välja att agera Modigt eller Fegt (du kan ändra beteckningarna beroende på tonen du vill ha i kampanjen) till en valfri grad. Lägger man sig mittemellan så ligger man på grundrisken att bli skjuten och utan modifikation på sitt färdighetsslag. För varje grad av Fegt så tar man bort en tärning från grundrisken, och modifierar sitt färdighetsslag nedåt. För varje grad av Modigt lägger man till en tärning, och modifierar sitt färdighetsslag uppåt. I Mutant hade jag tänkt använda plus minus 15% som färdighetsmodifikation, med tillägget att agerar du Fegt till tredje graden, så att du inte riskerar att bli skjuten alls, så får du heller inte slå något färdighetsslag. Man kan även, om man vill, lägga till eller dra bort tärningar för att modifiera antalet Strapatspoäng man bidrar med vid ett lyckat färdighetsslag. Ett extra Strapatspoäng för två extra tärningar. Spelledaren bör notera hur rollpersonerna agerar i striden och låta deras befäl hylla eller skälla ut dem efter striden.

Huruvida man skall tillåtas bidra med Strapatspoäng om man dör i samma runda beror på vilken känsla man vill ha. Gillar man heroiska uppoffringar så bör det tillåtas, och kanske till och med ge ett extra Strapatspoäng eller två. Gillar man meningslös död så bör det inte tillåtas, eller endast vid perfekta färdighetsslag.

Runtomkring:
Pust. Hänger ni med så långt? Inte? Läs om eller fråga i tråden. Om ni hänger med, skall vi se vad mer som händer runtomkring. Rollpersonerna är ju knappast de enda i striden, och även om de sitter och kurar i en skyttegrav så kan ju striden vinnas av andra. Följande regler sköts av spelledaren om ingen rollperson är befälhavare. Är en rollperson befälhavare så kan hon ta befäl över vissa av mannarna, alternativt allihop. Mannarna representeras nämligen av T6:or, så de kan delas upp mellan olika befälhavare. Tärningarna placeras ut på olika Mål, eller hålls i reserv. En genomsnittlig rekryt bidrar med ett Strapatspoäng på 5-6, och dör på en etta. Dåligt utrustat, oerfaret manskap bidrar endast på en sexa och dör på ettor och tvåor. Veteraner bidrar på 4-6 och dör på 1. Alternativt kan deras ettor slås om, och de dör endast på ett omslag av 1-3. Använd olika färger på tärningarna för att hålla ordning på de olika sorterna soldater.

SL kan kräva slag av befälhavare för att förhindra att soldater flyr om de lider stora förluster. Eventuellt kan de även fixa extra Strapatspoäng genom bra slag. En befälhavare kan naturligtvis gå i bräschen och bidra med poäng "manuellt", men riskerar att bli skjuten, i vilket fall allt helvete bryter lös. Soldater utan befälhavare får ett slumpslag innan deras strapatsslag. 3-6 innebär olika Mål, medan 1-2 innebär reträtt eller kapitualtion (1-3 för oerfarna och endast ettor för veteraner).

Hur bidrar Målen till vinst av striden? Tja, det är upp till SL. Man kan sätta upp vinstkriterier i stil med "Om östra kullen intas och fienden inte har intagit den västra, så är slaget vunnet, alternativt om deras befälhavare dödas."

Saker att leka med:

* Öka risken för att bli skjuten för ett visst mål. Säg att "Här blir man skjuten på 1-2 istället för bara ettor."
* Sätt intressanta mål som inte nödvändigtvis måste lösas med skjutvapen, typ "Aptera sprängämnen under bron".
* Sätt tidsbegränsningar i form av rundor. "Om kullen inte intas inom fyra rundor så kommer gränsvärdet att dubblas eftersom de får in förstärkningar".
* Låt befälhavaren dö och ge någon rollperson fältbefodran.
* Låt befälhavaren vara inkompetent eller galen och ge dem order om närapå självmordsuppdrag.
* Skaffa en slumptabell som anger vilket vapen man blir skjuten med, baserat på fiendens beväpning. Du kan även låta flera träffar bytas ut mot större vapen. Får du två träffar blir de träffad av en granat, till exempel.

---

Tankar och synpunkter, tack!

Mogger

Hipsteranka
Lite tankar:

• Parallella Mål, som blir svårare om man inte tar i itu med dom. Kräver val – Kullen eller dödsdömda Pluton Bagge? När ett Mål inte påbörjats inom ett antal rundor är det förlorat med lämpliga konsekvenser. Krigets hopplöshet i sitt essä. Den här typen av val är extremt vanliga i krigsfilmer o.dyl. Leder dessutom gärna till bråk med befäl, vilket är viktigt och coolt.
  • Grundrisk ser lite för hög ut. En 1:a på 3T6 är 50%. Göra om till 1T100 och sänka till 10%, eller nått.
  • Hur många Strapatspoäng (SP) måste läggas innan Målet är uppfyllt? Här har man mycket att leka med om systemet är transparent.
  • SP för att bli utslagen? Att bli sårad är coolt, att dö är inte lika coolt i en längre kampanj av den här typen. Eller SP för andra coola grejer?
  • Knyta befodran till systemet? Tänker på 3:16. Flest SP kan bli befordrad eller liknande, och övriga få slå mot något. Kanske går det för fort så att man istället har en mätare som kan gå upp och ner. Kan ge coola effekter i sitl med – ”om jag sköter mig nu blir jag nog äntligen befordrad, jag har blivit ignorerad länge nog”. Varpå SL givetvis sätter upp extra svåra parallella mål.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Lite tankar:

Måns said:
[*]Parallella Mål, som blir svårare om man inte tar i itu med dom. Kräver val – Kullen eller dödsdömda Pluton Bagge? När ett Mål inte påbörjats inom ett antal rundor är det förlorat med lämpliga konsekvenser. Krigets hopplöshet i sitt essä. Den här typen av val är extremt vanliga i krigsfilmer o.dyl. Leder dessutom gärna till bråk med befäl, vilket är viktigt och coolt.
Absolut! Det jag gillar mest med systemet är att det inte är ett rakt av brädspel, utan kan modifieras och lekas med mycket som SL, och leder till bra rollspelsmöjligheter.

[*]Grundrisk ser lite för hög ut. En 1:a på 3T6 är 50%. Göra om till 1T100 och sänka till 10%, eller nått.
I första utkastet så var det procenttärningar, men jag hade problem med att få det att skala snyggt till stora risker (150% risk att bli skjuten) samt flera träffar. Dessutom var det ju tänkt att systemet skulle funka som universalplugin, varför det är snyggare om det bara använder T6:or.

Jag har dock en bättre idé nu: Grundrisk är fortfarande 3T6, men nu är det istället par man räknar. Varje mål kan ges en Riskfaktor på mellan två och sex. Ett par som ligger lika med eller under RF innebär en träff. Två par under RF innebär två träffar, och så vidare. Triss innebär en träff med ett kraftigare vapen, fyrtal ännu kraftigare, och så vidare. Ettor exploderar till två nya tärningar.

Detta innebär att man snyggt får in flera olika sorters vapen och möjlighet till flera träffar. De exploderande tärningarna gör att man aldrig är helt säker (kör man med denna metod bör man inte kunna Fega till mindre än en tärning). Har du rejäl rustning så kan du riskera en hel del, då du kan ignorera de små träffarna, men plötsligt slår du fyrtal och blir träffad av artillerielden. Aj.

[*]SP för att bli utslagen? Att bli sårad är coolt, att dö är inte lika coolt i en längre kampanj av den här typen. Eller SP för andra coola grejer?
Inte helt med på hur du menar. SP för att bli utslagen?

[*]Knyta befodran till systemet? Tänker på 3:16. Flest SP kan bli befordrad eller liknande, och övriga få slå mot något. Kanske går det för fort så att man istället har en mätare som kan gå upp och ner. Kan ge coola effekter i sitl med – ”om jag sköter mig nu blir jag nog äntligen befordrad, jag har blivit ignorerad länge nog”. Varpå SL givetvis sätter upp extra svåra parallella mål.
Tja, det var tanken att detta skulle skötas av att SL helt enkelt noterar vad rollpersonerna gör i striden. Men absolut, en mätare på hur många SP man bidragit med är ju guld. Att knyta befodran till systemet är ju vettigt i ett spel som centreras kring detta, men det behöver inte vara en del av pluginsystemet. Skulle jag bygga ett helt spel kring det, så absolut. I just Ulvriketkampanjen så är detta dock rälsat in i äventyren när RP blir befodrad.

Det ser helt klart intressant ut, och något som givitvis skulle varit med redan i Ulvriket - Det Eviga Kriget. Gör det snyggt så kanske vi kan få ut en snygg PDF?
Tja, det kan jag väl göra.

Leon

Leo carcion

Har lite frågor:

- Tidsskala? Enligt min erfarenhet löper taktiska strider bättre i rundor om ett par minuter var. Är det detta som är meningen, eller tittar vi fortfarande på 5 - sekundersrundan. Det optimala vore nog att använda båda nivåerna, så att man vid behov kan zooma ned till enskilda händelseförlopp, men generellt låter RP utföra eldanfall, nedhållande eld, kniptångsmanövrar etc i rundor om 1 - 10 minuter.

- Slumpmässiga skott. Själv hade jag nog fördragit att låta rikoschetterande kulor vara en tandlös "backdrop" förutom när rollpersonerna företar sig farliga handlingar (agerar Modigt) eller gör något riktigt dumt och otaktiskt.

- Död på en etta och sedan 1-3 låter som en bra tumregel för bepansrat manskap, så har man regler för det med. Man kan ju till och med modifiera 1-2 eller 1-5 beroende på hur tungt pansaret är .

Överhuvudtaget intressanta regler. Jag ser fram emot att se vart det här utvecklar sig. Egentligen borde man kanske sitta ned med fordonsreglerna och seglingsreglerna och synka med dessa!

Genesis

Ni dés ni maître

Etepete said:
Har lite frågor:
Toppen!

- Tidsskala?
Jag skulle säga att en runda är ungefär 30 sekunder till en vecka. Ser ingen poäng med att definiera det noggrannare. Eller finns det en djupare anledning till frågan?

- Slumpmässiga skott. Själv hade jag nog fördragit att låta rikoschetterande kulor vara en tandlös "backdrop" förutom när rollpersonerna företar sig farliga handlingar (agerar Modigt) eller gör något riktigt dumt och otaktiskt.
Asså, man är i en strid och det är fullt med folk därute som vill döda en. Vill man inte bli skjuten så får man trycka i ett skyttevärn eller nå't, och alltså agera Fegt till tusen.
Dock, notera att det här är de enda anfall rollpersonerna får mot sig. Det är inte så att man lägger in regelrätta strider mitt i det här härket. I varje runda görs ett färdighetsslag och ett riskförattbliskjutenslag, och that's it. Sedan berättar spelaren vad som händer, och ser till att ta med tärningsresultaten i beräkningen.

- Död på en etta och sedan 1-3 låter som en bra tumregel för bepansrat manskap, så har man regler för det med. Man kan ju till och med modifiera 1-2 eller 1-5 beroende på hur tungt pansaret är .
Jag har en ännu bättre idé. Varje trupptyp har ett skicklighetsvärde. Om en tärning plus dess skicklighetsvärde är lika med eller under Målets Riskvärde så dör tärningen. På så vis får man med Riskvärdet i ekvationen, så att det inte bara gäller rollpersonerna, vilket vore korkat.
Frågan är om man kan få in antalet intjänade SP på samma sätt. Antagligen blir det nog så att elittrupper tjänar två SP vid en omodifierad sexa, medan alla andra tjänar en.

Överhuvudtaget intressanta regler. Jag ser fram emot att se vart det här utvecklar sig. Egentligen borde man kanske sitta ned med fordonsreglerna och seglingsreglerna och synka med dessa!
Fordon går säkert att få in hyfsat enkelt. Strid på båtar skulle jag nog hantera med hjälp av Målen, helt enkelt. Tycker inte att det krävs mer regler för det.

---

I övrigt: Jag tror att man kan pumpa upp grundrisken till fyra tärningar, och säga att ett genomsnittligt Riskvärde är 3. Detta för att ge mer utrymme för rollpersoner att vara Fega, samt höga Riskvärden.

Genesis

Ni dés ni maître

Hm, någon som har förslag på hur man bör hantera byte av Mål? Man måste nog offra ett SP eller två för att få göra det, va?

Pilzefrau

hon/henne

Tycker jag nog inte, men däremot borde man göra något med de SP du lyckats samla ihop till det första målet. Om man simulerar båda sidorna i striden får väl deoffra SP för att ta tillbaka övertaget på det målet, men det lter lite jobbigt. Hellre i så fall säga att ett mål som ingen strävar mot minskar med ett par SP/runda.

Eventuellt kan man ju tänka sig att ett mål är svårare att uppfylla just för att du byter till det mitt i en annan strapats: om du håller på att inta en kulle och får order att dra tillbaka och försvara fortet, kan man ju ge Försvara Fortet ett högre gränsvärde än man skulle gjort om de redan varit i fortet: en del av strapatsen är att ta sig tillbaka i tid.

En annan fråga: hur skulle det gå till att använda detta till ett spel som inte använder så mycket skjutvapen? Behöver det bli så stor skillnad? Så länge du befinner dig på slagfältet får du fortfarande anfall mot dig, och om du vill sätta dig och fega så får du spela fegt.

Genesis

Ni dés ni maître

Pilzeman said:
Tycker jag nog inte, men däremot borde man göra något med de SP du lyckats samla ihop till det första målet. Om man simulerar båda sidorna i striden får väl deoffra SP för att ta tillbaka övertaget på det målet, men det lter lite jobbigt. Hellre i så fall säga att ett mål som ingen strävar mot minskar med ett par SP/runda.
Men om bara en rollperson byter, och hela kompaniet fortfarande kämpar mot Målet? Då kan ju rollpersonerna hoppa runt mellan olika mål bäst de vill.

Eventuellt kan man ju tänka sig att ett mål är svårare att uppfylla just för att du byter till det mitt i en annan strapats: om du håller på att inta en kulle och får order att dra tillbaka och försvara fortet, kan man ju ge Försvara Fortet ett högre gränsvärde än man skulle gjort om de redan varit i fortet: en del av strapatsen är att ta sig tillbaka i tid.
Men om bara en rollperson byter, skall gränsvärdet höjas för alla då?

En annan fråga: hur skulle det gå till att använda detta till ett spel som inte använder så mycket skjutvapen? Behöver det bli så stor skillnad? Så länge du befinner dig på slagfältet får du fortfarande anfall mot dig, och om du vill sätta dig och fega så får du spela fegt.
Sant. Det blir ingen skillnad alls.

Simon

Swashbuckler
Ingen särskilt fruktfull(!) synpunkt kanske, men det låter kul att sitta med handritade taktiska kartor och hälla ut ohemula mängder t6or. Lite som Warhammer utan modeller och med enkla papperskartor. Ska försöka hitta anledning att testa det nån gång. :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Simon said:
... ohemula mängder t6or ...
Kort påpekande för den som skräms av ohemula mängder t6or: Vill man kan man klumpa ihop gubbar så att flera gubbar är en T6:a. De ger då lika många SP som sitt antal vid omodifierad sexa, och dör allihop om deras SV (= Seghetsvärde, tror jag bestämt att jag kallar det) + tärningens värde är lika med eller under RV (Riskvärdet).

Genesis

Ni dés ni maître
Såhär kan man lösa problemet med att byta Mål:

Det är lugnt att byta Mål så länge man är kvar på samma plats, men att flytta sig till en annan kräver att man sätter upp ett personligt Mål med ett gränsvärde som beror på avståndet, alltså "Ta sig till östra kullen" med gränsvärde 2 kräver att du samlar ihop 2 SP innan du får agera på Målet "Inta östra kullen".

Pilzefrau

hon/henne
  • Tidsbegränsningar i form av rundor. När rundorna gått modifieras RV eller GV för ett mål.
  • Parallella mål och Mål som inte är order. Rädda en sårad kamrat eller utföra ditt uppdrag?
  • Befälets reaktioner och befordran av RP.
  • Befäl som inte agerar optimalt, t ex befäl som ger självmordsuppdrag till RP eller helt enkelt är korkade.

Sodivra

Champion
Verkar kul, får sätta mig in i det ordentligt och kanske testa lite.

Genesis said:
Mannarna representeras nämligen av T6:or, så de kan delas upp mellan olika befälhavare. Tärningarna placeras ut på olika Mål, eller hålls i reserv. En genomsnittlig rekryt bidrar med ett Strapatspoäng på 5-6, och dör på en etta. Dåligt utrustat, oerfaret manskap bidrar endast på en sexa och dör på ettor och tvåor. Veteraner bidrar på 4-6 och dör på 1. Alternativt kan deras ettor slås om, och de dör endast på ett omslag av 1-3. Använd olika färger på tärningarna för att hålla ordning på de olika sorterna soldater.
Har du funderat på att helt enkelt använda T8:or till veteraner, och låta 5+ vara framgång?

Genesis

Ni dés ni maître
Toppenbra sammanfattning! Det är nästan exakt så. Den enda skillnaden är att du inte får sänka dig till 0T6 i skadeslaget längre; du måste slå minst en. Den måste dock explodera och sedan dessutom bli ett par för att göra skada, så sänker du dig till en tärning så får du inte slå något färdighetsslag alls.

EDIT: Dessutom kan man tjäna fler SP genom att agera mer Modigt. Två extra skadetärningar mot en extra SP.

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos said:
Har du funderat på att helt enkelt använda T8:or till veteraner, och låta 5+ vara framgång?
Kollar du in Pilzes sammanfattning så ser du att reglerna har ändrats något sedan biten du citerade. T8:or är meckigt eftersom en trupp kan komma att innehålla ganska många soldater, och man har inte så många T8:or. I så fall T10:or. Men eftersom man ändå måste modifiera de vanliga soldaternas slag om man vill att RiskVärdet skall vara relevant, kan man lika gärna behandla veteraner som att den modifikationen är större, och kalla det SeghetsVärde.

Det kan vara ett alternativ att hålla koll på soldaternas antal separat och göra ett enklare slag för dem än att rulla så många T6:or. Typ med en T100 eller nå't. Men en fördel med att behandla varje soldat separat är dels den tydliga, taktila känslan när tärningarna börjar sina, och dels att man kan sätta ut speciella SLP:er som egna färgade tärningar mitt i en grupp.

Pilzefrau

hon/henne
Jaha, jag tänkte mig JätteFeg (0T6) som att man sitter längst in i en bunker och inte -kan- bli skadad, men inte heller ens ser ut för att skjuta nedhållande eld. Men idén är alltså att även om man är så feg att man inte kan åstadkomma nånting, så går det alltid att bli skadad? Tror båda varianterna funkar, men att det ena är lite taskigare än det andra, och har lite mer av krigets hopplöshet i sig.

Tjäna fler SP genom att vara modig, menar du att man automagiskt genererar en extra SP och sedan slår sitt färdighetsslag som vanligt, eller att ens färdighetsslag blir värt 2 SP om det lyckas?

Genesis

Ni dés ni maître
Pilzeman said:
Jaha, jag tänkte mig JätteFeg (0T6) som att man sitter längst in i en bunker och inte -kan- bli skadad, men inte heller ens ser ut för att skjuta nedhållande eld. Men idén är alltså att även om man är så feg att man inte kan åstadkomma nånting, så går det alltid att bli skadad? Tror båda varianterna funkar, men att det ena är lite taskigare än det andra, och har lite mer av krigets hopplöshet i sig.
Bunkern kan ju bli plötsligt överfallen. Alltså, såhär, va: om du sätter ett personligt Mål som heter typ "Hålla sig utom fara", så kommer det ju att få Gränsvärde 0 och Riskvärde 2, typ. Och du Fegar dig till endast en tärning. Risken för att bli träffad är då rätt liten (du måste slå först en etta och sedan två tvåor, med exploderande ettor). Skulle tippa på att den ligger under en procent. Men det är ju inte säkert att det finns en bunker att ta skydd i, och SL kanske anser att "Hålla sig utom fara" har ett högre RV än två. En strid är inte en säker plats. Vad du bör göra om du verkligen vill komma undan är att sätta upp ett personligt Mål som heter "Fly" eller "Gömma mig". Du riskerar att dra på dig eld medan du flyr eller letar efter ett gömställe, men lyckas du samla ihop Strapatspoängen så är du säker sedan. Om inte SL är riktigt elak.

På samma sätt hanterar man förresten allting som man vill göra i stridens hetta som inte har direkt med striden att göra. Sätt upp ett personligt Mål och samla Strapatspoäng. Generellt kommer de att ha låga Gränsvärden, men vissa kan ju kräva upprepade färdighetsslag, typ "Hacka mig in i fiendens kommunikationssystem". Observera även att man måste kunna motivera varför man får bonusar av att vara Modig, förresten. Inte så att du inte observerade det, men jag behövde nämna det och höll ändå på att skriva i tråden. :gremsmile:

Tjäna fler SP genom att vara modig, menar du att man automagiskt genererar en extra SP och sedan slår sitt färdighetsslag som vanligt, eller att ens färdighetsslag blir värt 2 SP om det lyckas?
Det senare.

Genesis

Ni dés ni maître
Åkej, nu har jag testat systemet med ett litet försök att inta en befästning. Se min bifogade fula karta.

Striden var över ganska snabbt, mest för att jag inte gjorde några beskrivningar, men det tog faktiskt bara fyra rundor. Och tur var väl det, för folk dog som flugor. :gremsmile: Skeendet var ungefär som följer:

Först försökte huvudstyrkan, kallad Grön/blå på pappret (längst ned till vänster) inta kullen i nordväst, vilket hade minskat RiskVärdet för att inta fortet och aptera tunnlarna. Det var en katastrof. Knappt någon framgång nåddes, och folk dog som flugor. Snabbt slogs det till reträtt, som dock gick närapå smärtfritt. Hade anfallet mot kullen gjorts med samma skicklighet som reträtten organiserades så hade den fallit på en fiskvart.

Medan detta pågick anföll elitregementet bron, i hopp om att kunna vinna tid. Här gjordes vissa framgångar, men förlusterna var kraftiga även här. Som tur är trädde rollpersonen Sny-Dar fram i en heroisk manöver och intog bron just som förstärkningarna från kullen anlände (han var extra Modig och tjänade in två SP). Han tog en kula som pris, men skakade av sig skadan (förlorade 4 KP av 13).

Efter detta var det full anstormning mot fortet som gällde för huvudtruppen, men Sny-Dar skickades på ett särskilt uppdrag. Spioner hade lokaliserat ett tunnelsystem under fortet, och om sprängämnen kunde placeras där skulle fortet säkerligen lida stora förluster. Sny-Dar, som är en sprängämnesexpert, skickades dit. Medan trupperna gjorde en heroisk attack mot fortet tog sig Sny-Dar till tunnlarna. Hans heroism visste inga gränser. I en enda runda tjänade han in alla tre SP som krävdes för att aptera sprängämnena, och fortet förlorade därmed de kvarvarande fem SP som krävdes. Priset var dock högt: han tog både en kula och en granat. Kulan studsade av rustningen, men granaten hart när dödade honom. Efter granatattacken hade han endast två KP kvar!

När striden så var över så överlevde endast sex av de arton modiga mannarna i det reguljära kompaniet, och endast en av veteranerna.

Tankar:
* Soldater bör tjäna SP på både femmor och sexor. Bara sexor ger resultat för sällan. Det är också lättare att uppskatta att tre soldater ger en SP per drag än att sex stycken gör det. Tre är enklare att räkna med.
* Det var halvsvårt att sätta vettiga Gränsvärden. Jag fick justera mitt i striden. Med vissa råd i en eventuell förklarande text blir det nog inga problem, dock.
* Det var fruktansvärt roligt! Det var inte alls jobbigt att slå så många tärningar, eftersom man snabbt konstaterade vilka resultat som var viktiga, och eftersom tärningar direkt representerar soldater så behövs ingen tolkning, så att säga. Jag fick också flera roliga resultat, som det katastrofala anfallet mot kullen som nästan kostade mig slaget, den proffsiga reträtten och rollpersonens heroiska bragder vid bron och i tunnlarna, samt hans ödesmättade möte med en granat. Med beskrivningar på detta så tror jag att det kan vara riktigt skoj.
* Efter en strid är det ju en simpel sak att rulla alla de tärningar som försattes ur stridbart skick, eftersom var och en representerar en soldat. Beroende på trupptyp och vårdmöjligheter kan resultaten förändras, men säg att typ 1-2 är död, 3-4 är vid liv men med svåra skador, och fem och mer kan återinträda i tjänst. Veteraner får +1 på slaget, och de sårade som överlever kan ju konverteras till veteransoldater. :gremsmile:

Prova gärna själva! Det tar inte många minuter, och är riktigt festligt. Och berätta om vad ni tyckte om ni provar.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
För den som är intresserad finns nu ett halvfult pdf-dokument med systemet, som jag döpt till "Plutonen", att ladda ned från urverkspel.com. En del ändringar har gjorts sedan senaste postningen här. Störst är väl att Riskvärdet nu direkt anger hur många tärningar man slår, vilket sedan modifieras upp eller ned av Modigt respektive Fegt agerande. Det betyder att alla par och trisser räknas, och det blir mycket smidigare. Man slår dock T10:or istället för T6:or, för att inte ökningen skall bli för brant.