Nekromanti Plutonen + FATE

hushoben

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
29
Location
Malmö
Som jag beskrivet i en annan tråd annan tråd är jag i funderingsstadiet kring ett alternativt system till Mutant och Ulvriket. Jag vill använda Genesis mycket bra och inspirerande plugin Plutonen i kampanjen, men har stött på patrull. Till en början var tanken att använda NOIR-systemet i kampanjen och har jag ser få problem med att konvertera Plutonen till det. Men den sista tiden har jag som sagt läst en massa FATE och fastnat för regellättheten, aspekterna och friheten i systemet. I skrivandets stund lutar det helt åt FATE. Men den stora frågan är hur konverterar man Plutonen till FATE?

Strapatser för rollpersonerna är ju inga problem. Jag kan tänka mig att lösa riskvärdet genom att helt enkelt ge det en nivå beroende på hur stor risken är t.ex. Fair (2) eller Great (4) och sedan slå fyra tärningar för att se hur mycket stress rollpersonen ådrar sig. Men hur löser man SLPs? Att använda vanliga T6:or är ju i princip uteslutet eftersom man vill ha ett konsekvent system. Skulle man kunna utnyttja plus och minus sidorna av Fudge-tärningarna på något spännande sätt? Att på plus generar de en strapats, på minus är de utslagna.

Är jag fel ute? Finns det andra och bättre lösningar? Skall jag skrota idén helt och hållet?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Problemet med fudgetärningar är att de är väldigt specialiserade. De är till för att göra en sak, och det gör de bra, men det är svårt att vara kreativ med dem.

Att låta SLP:er bli utslagna på minus är väldigt hårt. I grundsystemet åker en vanlig soldat på ett Mål med riskvärde 4 ut på ett av sex. Att ändra det till 50% är rätt stort. Vill man inte använda vanliga tärningar så får man nog överge "en tärning per SLP"-modellen. Jag kan tänka mig att man slår något i stil med tre tärningar per soldat, och räknar antal minus baserat på soldaternas skicklighetsnivå (i originalet var ju veteraner T8 och elitsoldater T10) och riskvärde.

Hm, klurigt. Skall fundera mer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,078
Location
Ereb Altor
Det kanske inte är så klurigt? Man räknar ju antalet "framgångar" i Fudge. Ta ditt värde i din skill + effekten av tärningarna. Sedan är det bara bestämma va de olika framgångsnivåerna innebär.

Nu har jag iofs inte läst plutonen eller FATE (på länge) så jag kan vara helt borta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Måns said:
Nu har jag iofs inte läst plutonen eller FATE (på länge) så jag kan vara helt borta.
Du är helt borta.

Alltså, den stora fördelen med Plutonen är att man kan hantera stora mängder SLP snabbt och enkelt utan att behöva ta till gruppering. Varje SLP representeras av en tärning, där tärningens storlek representerar hur duktig hon är (T6, T8 eller T10). Man rullar alla tärningarna på samma gång, och alla som är lika med eller under riskvärdet (vanligtvis ett, men högre i farliga situationer) blir utslagna. Alla som får fem eller mer genererar en Strapats, och alla som får åtta eller mer genererar två (osäker på om jag har skrivit in det i den senaste versionen).

Frågar är hur man hanterar detta när man bara har tillgång till en sorts tärning, som dessutom bara har två sidor. Att behandla alla SLP separat blir ju galet långsamt i jämföresle. Systemet kan utan problem hantera 20 SLP på samma gång nu. Och att gruppera dem funkar ju inte heller så bra, eftersom då alla går under eller alla genererar Strapatser.

Man kanske måste gruppera dem och se antalet soldater som gruppens KP. Tyvärr förlorar man då möjligheten att identifiera en enskild tärning med en viss SLP, något som gav mycket när vi lirade Den längsta marschen. Det var inte bara att en soldat blev utslagen, det var stackars Liesl Zeppelin! Vi måste rädda henne! Se efter om hon lever! Gruppering har nackdelen att soldaterna inte kan vara individer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,078
Location
Ereb Altor
Det låter iofs som att man kan lösa det inom ramen för fudge, men frågan är vad man vinner på det?

Iaf, så här hade jag gjort, tror jag.

Antalet SLPs utgör gruppens Stridsvärde (alltså färdighetsnivån). De slår sedan mot den andra gruppens SV (man kan kanske ge bonus för fördelar som bättre utrustning och sånt om man vill). Bäst vinner och det (om jag inte minns fel) visar dessutom vad skadan blir. Då måste man först ha ett formulär där man ställer upp gruppen så här:

O - Soldat 1
O - Soldat 2
O - Soldat 3
O.s.v.

Där de viktigaste soldaterna har högre värde. Gruppschäffer Lebenstraum har det högsta och trossknekt Jenzen har det lägsta.
 

hushoben

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
29
Location
Malmö
Jag är inte riktigt med på hur du menar Måns. Hur vet man vilken av soldaterna som blir utslagen? Tänker du dig ringarna här som en Stress Track ("skada") och att man börjar "slå ut" soldater nedifrån? Jag är inte riktigt på det klara med hur man gör det slumpmässigt vilken individ som blir utslagen och vilka individer som genererar strapatser.

Att gruppera soldaterna är ju tyvärr att ta sönder hela den bra mekaniken. Om det är den enda vägen vi kan hitta, så väljer man nog hellre att använda T6:or eller andra tärningar. I så fall skulle kanske riskvärdet vara detsamma (exempelvis Good [3]) som för rollpersonen som slår sina F-tärningar. Men det vore ju smidigt att slippa ta fram andra tärningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Måns said:
Antalet SLPs utgör gruppens Stridsvärde (alltså färdighetsnivån). De slår sedan mot den andra gruppens SV (man kan kanske ge bonus för fördelar som bättre utrustning och sånt om man vill).
Fast det där liknar ju inte Plutonen överhuvudtaget. Det är ju kanske ett fungerande större stridssystem för FATE, men som jag ser det har det många nackdelar jämfört med Plutonen.

* Spelledaren måste bestämma hur många fienden är, vad de har för värden och så vidare. I Plutonen finns det inga motståndare, bara Mål och Riskvärden.
* Det blir skriptat i vilken ordning folk dör, och det känns ju som om det sabbar en del av krigskänslan.
* Det blir jobbigt att kombinera om grupperna. Varje gång två grupper slår sig ihop eller en grupp delar på sig måste man skriva om deras KP-lista.
* Så länge du bara anfaller betydligt mindre grupper blir ingen utslagen alls.
* Man kan inte se "Strauss gjorde en riktig dundermanöver och räddade dagen, medan resten av gruppen inte gjorde någon nytta alls", utan bara "vi slog dem".
* Det finns inget utrymme för intressanta mål i stil med "Sätt upp radiostationen innan fienden anfaller" eller "Ta er igenom deras första led och flankera huvudtruppen" eller "Fly för livet!" eller "Samla ihop brännbart material för att bilda en rökridå som blockerar sikten för deras artilleri".

Det är såklart upp till Rikard/hushoben att avgöra, men vill man konvertera Plutonen så är det där knappast en lösning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,078
Location
Ereb Altor
hushoben said:
Jag är inte riktigt med på hur du menar Måns. Hur vet man vilken av soldaterna som blir utslagen? Tänker du dig ringarna här som en Stress Track ("skada") och att man börjar "slå ut" soldater nedifrån? Jag är inte riktigt på det klara med hur man gör det slumpmässigt vilken individ som blir utslagen och vilka individer som genererar strapatser.
Får du 3 i skada blir det ett kryss i ruta 3. Så funkardet i SotC så jag utgick från att det var så i FATE med.

Det blir alltså inte skriptat som Genesis skriver nedan utan snarare så att ju bättre "träff" desto viktigare soldat försvinner.

Men, och det medger jag gärna, Plutonen funkar bättre.
 

hushoben

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
29
Location
Malmö
Genesis said:
Alla som får fem eller mer genererar en Strapats, och alla som får åtta eller mer genererar två (osäker på om jag har skrivit in det i den senaste versionen).
Nä, det står inte. Nyfiken på om det finns mer som inte skrivits in? :gremsmile:

Måns said:
Får du 3 i skada blir det ett kryss i ruta 3. Så funkardet i SotC så jag utgick från att det var så i FATE med.

Det blir alltså inte skriptat som Genesis skriver nedan utan snarare så att ju bättre "träff" desto viktigare soldat försvinner.
Aha, nu förstår jag, men Plutonen är ju som du skriver smidigare.

Genesis said:
Det är såklart upp till Rikard/hushoben att avgöra, men vill man konvertera Plutonen så är det där knappast en lösning.
Så är det verkligen. Har funderat under helgen, men fortfarande inte hittat någon vettig lösning. Kanske är den bästa lösningen att faktiskt plocka med lite "vanliga" tärningar och köra SLPs med dem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
hushoben said:
Nyfiken på om det finns mer som inte skrivits in? :gremsmile:
Ja, jag har ändrat hur jag kör smygarutmaningar. Jag kör nu att istället för att slå tärningar för skada så är Riskvärdet i smygningar en mod på Smyga/gömma sig. Så en svår utmaning ger -15%, och en riktigt svår -30%. Man slår då först ett slag för att generera Strapatser, och sedan ett Smyga/gömma sig för att se om man blir upptäckt. Är man Modig får man ytterligare -15% per steg. Misslyckat slag ger en upptäcktsplupp, och tillräckligt många sådana (jag har kört med gränser runt 8, men det beror på hur lång tid man kan förvänta sig att det skall ta) så blir man upptäckt, och vanlig taktisk strid tar vid. Över dubbla värdet så får man två upptäcktspluppar. För SLP genererar ettor (och eventuellt tvåor och kanske treor, beroende på svårighet) upptäcktspoäng.

Åh, och vi använder aldrig Fegt agernde, så det har vi typ struntat i.

Så är det verkligen. Har funderat under helgen, men fortfarande inte hittat någon vettig lösning. Kanske är den bästa lösningen att faktiskt plocka med lite "vanliga" tärningar och köra SLPs med dem.
Ja, problemet är ju att fudgetärningar innehåller betydligt mindre information än vanliga tärningar. Plutonen utnyttjar informationsinnehållet i de vanliga tärningarna till max, så för att använda fudgetärningar månste man antingen skita i en del information (såsom vem som blir skadad, eller hur duktiga soldaterna är) eller hitta ett sätt att öka informationsinnehållet (lägga till fler tärningar). Antagligen behöver man göra både och. Jag kan inte heller se en smidig lösning, tyvärr.
 
Top