Nekromanti Poänglöst vapen

Staffan

Myrmidon
Vapeniserade solfjädrar var väl en följd av diverse lagar som drev fram utveckling av vapen som lätt kunde döljas, eller bruksföremål som även kunde användas som vapen? Jag menar, ingen vid sina sinnens fulla bruk tänker ju "Nu ska vi ut och slåss, ska jag ta mitt spjut, min yxa, mitt svärd... nej nu vet jag, jag tar min solfjäder!"

Krille

Super Moderator
Anchorman;n60474 said:
Tack för alla tips! Det är intressant att i fantasy så är alltid lösningen på att göra ett vapen mer dödligt att lägga till ett till vapen på det :p
Det gäller även i verkligheten.

Och med moderna vapen. För vad är bättre än en kanon? Sju kanoner, så klart!

Rhodryn

Hero
Krille;n60486 said:
Och med moderna vapen. För vad är bättre än en kanon? Sju kanoner, så klart!

Ah yes... GAU-8 Avenger... den är rätt jäkla brutal den. Sitter i vanliga fall i en A-10 Thunderbolt II, aka "Warthog". Dock så är det en Gatling typ av kanon, så den skjuter ju inte genom alla rören samtidigt.

Zorbeltuss

Hero
En hand-yxa från stenåldern (alltså en yxa som du håller i handen istellet för i handtaget) moderniserad i bra material i fantasyvärlden, med fina glas"juveler" på. Eller ännu bättre ett hammarhuvud av samma typ så att den inte går att använda som dåligt utformad dolk utan bara dummt utformat knogjärn.

/Luna Lovegood

obak

Hero
Ett överdimensionerat animu svärd, ett gunblade eller soulcalibur.

Som visad 'Orc double axe', men med (för) tunga hammarhuvuden - buren på ryggen. Omölig att båra utan problem (om man inte är ett troll eller nåt) och ännu mera omöjlig att dra från ryggen i trängd situation. Jag ska erkänna att jag har vissa problem med att tänka mig HUR han har den på ryggen... Kanske ger den en viss gångstil.

God45

#PrayersForBahakan
obak;n60637 said:
Ett överdimensionerat animu svärd, ett gunblade eller soulcalibur.
Soulcalibur är väll inte så farligt:

chrull

Stockholm Kartell
Den där är skitdum. Inte lika dum som den här varianten, men fortfarande skitdum.

Men ja, ett svärd där klinga är delad i två sådär Kan ju vara ett lämpligt vapen för OP att använda.

Patrick Bateman

Warrior
Rhodryn;n60455 said:
Med risk för att vara tråkig (enligt principen "kolla aldrig en bra historia"), vill jag lägga in en protest mot solfjädern. Det går utmärkt att använda en hopfälld solfjäder i självförsvarstekniker, vilket visas här.

Och om någon vill invända att "Men varför inte bara ha en pinne av motsvarande längd som den hopfällda solfjädern?", är det en helt rimlig invändning. Men jag antar att när det begav sig var det lättare att socialt motivera bärandet av solfjädern.

Edit: Hittade en video till med solfjäder här.

Rhodryn

Hero
Ämbetsstav av olika typer?

Patrick Bateman;n60687 said:
Med risk för att vara tråkig (enligt principen "kolla aldrig en bra historia"), vill jag lägga in en protest mot solfjädern. Det går utmärkt att använda en hopfälld solfjäder i självförsvarstekniker, vilket visas här.

Och om någon vill invända att "Men varför inte bara ha en pinne av motsvarande längd som den hopfällda solfjädern?", är det en helt rimlig invändning. Men jag antar att när det begav sig var det lättare att socialt motivera bärandet av solfjädern.

Edit: Hittade en video till med solfjäder här.
Såg båda dom videorna när jag sökte runt för mitt tidigare svar i tråden... plus en 5-6 andra videos också... plus en del annat googlande och wikipedia läsande om den och Tessenjutsu... så är helt medveten om dess användbarhet.

Men om man tittar på vad Anchorman frågade efter, ett poänglöst vapen till en stroppig typ, så tycker jag ändå att Solfjädern skulle kunna passa. Det är ju inte precis som om varje person springer runt med en sådan... och att använda det som vapen, som ens enda huvud vapen, är... ill-adviced.

Sen som faktiskt vapen är den igentligen rätt dålig... ja du kan försvara dig med en sådan i nödfall... men trots vad den andra video du länkar till visar, så har jag svårt att se att personen med svärd skulle förlora. Det är en sak att använda det i träning, kata, och generelt koreograferade strider... en helt annan grej att faktiskt göra det i strid (där en stor del av all den intränade koreografin tenderar att försvinna, om inte hindra personen från att effektivt försvara sig eller anfalla).

Det är ju inte omöjligt att personen med solfjädern vinner, mycket av det beror ju på personen och motståndarens skicklighet i strid generelt sätt (inte bara med deras vapen, utan allt annat som man måste ha viss kunskap om när det gäller all strid). Men en person med svärd, eller något annat vapen som har längre räckvidd för den delen, som vet vad dom gör, borde klara sig någerlunda väl mot någon med en solfjäder som enda vapen.

Sen kan ju utformingen på solfjädern vara dålig också... kanske dolkspetsar som sticker ut från varje... ehm... vet inte vad dom heter... pinnarna som sprider ut solfjädern... med tanken att solfjädern ska användas i öppen form större delen av tiden, eller något.

Svar till OP:
Jag tycker den flygande giljotinen leder hittills.
Ge stroppen en flygande giljotin som han sitter och skryter med och förklarar hur den funkar och hur dödlig den är, så fort tillfälle ges. Sedan kan vederbörande hamna i strid och missa alla sina attacker med den. Kunniga krigare kan bedöma svårigheten att träffa ett mål som försöker ducka, och på så sätt genomskåda skrytet.

Anchorman

Swashbuckler
Tack för alla svar, finns många bra alternativ!
En tanke jag hade själv var att ha en lie med typ juveler och tofsar, Alternativ en dubbel lie :p

Man ja, flygande giljotinen är svårslagen :)