Ämbetsstav av olika typer?
Patrick Bateman;n60687 said:
Med risk för att vara tråkig (enligt principen "kolla aldrig en bra historia"), vill jag lägga in en protest mot solfjädern. Det går utmärkt att använda en
hopfälld solfjäder i självförsvarstekniker, vilket visas
här.
Och om någon vill invända att "Men varför inte bara ha en pinne av motsvarande längd som den hopfällda solfjädern?", är det en helt rimlig invändning. Men jag antar att när det begav sig var det lättare att socialt motivera bärandet av solfjädern.
Edit: Hittade en video till med solfjäder
här.
Såg båda dom videorna när jag sökte runt för mitt tidigare svar i tråden... plus en 5-6 andra videos också... plus en del annat googlande och wikipedia läsande om den och Tessenjutsu... så är helt medveten om dess användbarhet.
Men om man tittar på vad Anchorman frågade efter, ett poänglöst vapen till en stroppig typ, så tycker jag ändå att Solfjädern skulle kunna passa. Det är ju inte precis som om varje person springer runt med en sådan... och att använda det som vapen, som ens enda huvud vapen, är... ill-adviced.
Sen som faktiskt vapen är den igentligen rätt dålig... ja du kan försvara dig med en sådan i nödfall... men trots vad den andra video du länkar till visar, så har jag svårt att se att personen med svärd skulle förlora. Det är en sak att använda det i träning, kata, och generelt koreograferade strider... en helt annan grej att faktiskt göra det i strid (där en stor del av all den intränade koreografin tenderar att försvinna, om inte hindra personen från att effektivt försvara sig eller anfalla).
Det är ju inte omöjligt att personen med solfjädern vinner, mycket av det beror ju på personen och motståndarens skicklighet i strid generelt sätt (inte bara med deras vapen, utan allt annat som man måste ha viss kunskap om när det gäller all strid). Men en person med svärd, eller något annat vapen som har längre räckvidd för den delen, som vet vad dom gör, borde klara sig någerlunda väl mot någon med en solfjäder som enda vapen.
Sen kan ju utformingen på solfjädern vara dålig också... kanske dolkspetsar som sticker ut från varje... ehm... vet inte vad dom heter... pinnarna som sprider ut solfjädern... med tanken att solfjädern ska användas i öppen form större delen av tiden, eller något.