Nekromanti Podcast hjälp

Nässe

Myrmidon
Hej! Vi har börjat spela in en podcast om rollspel och har nu kommit så långt att vi har två färdiga avsnitt men ännu inte riktigt löst frågan hur vi ska göra dem lyssningsbara. Den stora frågan är var man ska lägga dem, det finns visst både betal och gratishotell (?). Någon som har erfarenhet eller koll?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, kanske slänga upp det på google drive bara och sprida länken? Hur som, skit skoj, ser fram emot att få lyssna.

Eksem

Champion
Viskningar från Kryptan hostar jag hos archive.org. Det innebär ju såklart att ge upp en del copyright-kontroll och det är ju inte det snabbaste men det är gratis och man kan räkna med viss historisk lagring framöver, vilket är viktigt för mig.

Att göra sin podcast tillgänglig för iTunes är skitjobbigt och kräver att man har en RSS-feed som är korrekt konfigurerad. Jag använder en blogg hos Wordpress.com för ändamålet, men jag kommer tyvärr inte längre ihåg vad jag gjorde för att få det att funka.

solvebring

Superhero
Gratis hotell existerar väl knappast? ... Det existerar dock många gratistjänster för att göra enstaka craphemsidor, men ni behöver ju främst lagringsutrymme där ni kan ladda upp era filer, så att folk kan ladda ned dem. Sedan är presentationen en enkel sak genom t.ex. en blogg.

För att göra det gratis hade jag gjort följande:
1. Reggat en gratisblogg hos Wordpress för att ha en sida att visa ytan på.
2. Laddat upp filerna i publik mapp i antingen Dropbox eller Google Drive, alternativt lånat lite utrymme på någon kompis server.
3. Länkat de uppladdade filerna genom Wordpress-bloggen, så att folk helt enkelt kan surfa in där, läsa om er, ladda ned och lyssna på podden.
4. Laddat upp iPoden i iTunes store så att den även finns där.

solvebring

Superhero
solvebring;n47965 said:
2. Laddat upp filerna i publik mapp i antingen Dropbox eller Google Drive, alternativt lånat lite utrymme på någon kompis server.
På den här punkten är väl alternativen egentligen oändliga beroende på hur många moln- och lagringstjänster man känner till och hur mycket av sitt upphov man vill kasta över bord. Sedan finns ju Myspace, Youtube och dylikt. Och tja, man kan ju dessutom alltid göra torrents av avsnitten.

Dilandau

Myrmidon
Jag rekommenderar Libsyn eller liknande hosting-tjänst. Kostar en struntsumma men gör allting oerhört enkelt.

Eksem

Champion
solvebring;n47965 said:
Laddat upp filerna i publik mapp i antingen Dropbox
Dropbox har någon typ av anslutningsspärrar, jag försökte använda Dropbox först till VfK, men de blockade min fil efter bara några nedladdningar så det gick inget vidare.

solvebring;n47965 said:
4. Laddat upp iPoden i iTunes store så att den även finns där.
Det är alltså inte så det fungerar, utan man skapar ett konto för sin podcast som man sen kopplar till ett RSS-flöde. Man laddar aldrig upp något till iTunes.

Dilandau

Myrmidon
Eksem;n48027 said:
Det är alltså inte så det fungerar, utan man skapar ett konto för sin podcast som man sen kopplar till ett RSS-flöde. Man laddar aldrig upp något till iTunes.
Och iTunes kan vara orimligt och oförklarligt kinkigt med rss-flödet. Jag testade att köra via tumblr ett tag, och då – efter typ 40 avsnitt – började äldre avsnitt plötsligt att försvinna. Vilket visade sig ha att göra med sättet tumblr genererar rss-kod eller något åt det hållet.

Därför är det viktigt att redan från början ha en tjänst som man vet funkar bra med iTunes. Wordpress är nog det bästa gratisalternativet. Archive.org har hag aldrig testat, men verkar fungera bra för andra.

solvebring

Superhero
Eksem;n48027 said:
Dropbox har någon typ av anslutningsspärrar, jag försökte använda Dropbox först till VfK, men de blockade min fil efter bara några nedladdningar så det gick inget vidare.

Aj då ... Oj då ...! Men annars var det ju bra – om tanken räknas! :rolleyes:

Nässe

Myrmidon
Så fint att man kan fråga här och få svar, tack! :)

Får se hur vi gör, något som kanske framkommer av hur luddigt frågan var ställd så är det inte jag som har koll på det tekniska utan en av mina vänner i detta projekt. Återkommer när vi lagt ut första avsnitten!