Nekromanti [Podd] Vikingar dör aldrig – Dokumentären om Viking och Sverok

wingate32

Veteran
Har lyssnat på hela nu. Vilken jävla kulturgärning. När kommer nästa dokumentär?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag ska lyssna när jag kan, men jag ville passa på att ta ytterligare ett tillfälle i akt att skratta åt forummjukvaran vBulletin5. Inlägget ovan mitt finns inte, enligt vB5. Användaren wingate32 har nämligen ett totlat antal inlägg på 0.

Bra räknat, vB5. Bra räknat :D

Khan

Kondottiär
Björn Wärmedal;n284967 said:
Får man svar på hur många Viking Sverok har kvar, förresten?
Jag tror det är bäst vi håller tråden fri från spoilers. ;)

Conan

انتفاضة
Jag fick en massa gratis viking spel från sverok för några år sen. Kul att äntligen fått bakgrundsstoryn till varför dem skänktes bort gratis.

Annars tycker jag viking var ett rätt så stabilt spel.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Evokee;n284993 said:
Jag fick en massa gratis viking spel från sverok för några år sen. Kul att äntligen fått bakgrundsstoryn till varför dem skänktes bort gratis.

Annars tycker jag viking var ett rätt så stabilt spel.
Trevlig att höra. Mats Blomqvist och jag ansvarade för mycket av världsbygget.

Minimoni

Homelander
Jag köpte alla prylar till Viking för många år sedan, ångrar det verkligen inte då det fortfarande är ett av mina favoriter bland rollspel. Har sagt det tidigare men säger det igen, synd att det aldrig kom någon bok ”Österled”. Nu har jag turen att vara utbildad historiker men en bok till rollspelet om österled hade fortfarande gjort spelet komplett på något sätt.

Mekanurg

Minimoni;n285045 said:
Jag köpte alla prylar till Viking för många år sedan, ångrar det verkligen inte då det fortfarande är ett av mina favoriter bland rollspel. Har sagt det tidigare men säger det igen, synd att det aldrig kom någon bok ”Österled”. Nu har jag turen att vara utbildad historiker men en bok till rollspelet om österled hade fortfarande gjort spelet komplett på något sätt.
Jag håller med dig. Jag hade ett utkast klart när Viking gick överstyr. Halva boken skulle handla om Bysans och Miklagård, och andra halvan om Gårdarikes stora floder och Bagdad-Kalifatet.

Minimoni

Homelander
Mekanurg;n285296 said:
Jag håller med dig. Jag hade ett utkast klart när Viking gick överstyr. Halva boken skulle handla om Bysans och Miklagård, och andra halvan om Gårdarikes stora floder och Bagdad-Kalifatet.
Jepp, vi har diskuterat det någon gång här på forumet och det gör fortfarande ont i hjärtat att veta vad som skulle kunna ha varit. Jag hade verkligen älskat en sådan bok och som jag sa, den hade gjort spelet komplett. Viking är dock fortfarande ett grymt bra spel!

Dock så är jag nyfiken, vad menar du med att spelet gick överstyr?

Mekanurg

Minimoni;n285298 said:
Dock så är jag nyfiken, vad menar du med att spelet gick överstyr?
När tillverkaren 101 Productions gick i konkurs havererade Viking för gott. Ingen ville ju plocka upp produktlinjen efteråt.

Minimoni

Homelander
Mekanurg;n285300 said:
När tillverkaren 101 Productions gick i konkurs havererade Viking för gott. Ingen ville ju plocka upp produktlinjen efteråt.
Ok, då förstår jag. Jag har alltid och har nog fortfarande inte riktigt förstått vilka företag som gjorde vad när det gäller Viking. Har dels fått för mig att det var ett NeoGames-spel, men samtidigt förstått att även andra företag var inblandade.

Om du någon gång skulle känna att du bara måste skriva klart boken om österled, så skulle i all fall jag inte bli ledsen! :)

Mekanurg

Minimoni;n285307 said:
Om du någon gång skulle känna att du bara måste skriva klart boken om österled, så skulle i all fall jag inte bli ledsen! :)
Nja, jag har alltför många andra saker på listan.

Minimoni

Homelander
Mekanurg;n285323 said:
Nja, jag har alltför många andra saker på listan.
Misstänkte att så var fallet. Nu återstår drömmen och den minimala möjligheten att jag någon gång skulle bli så snuskigt rik att jag skulle kunna ge dig ett erbjudande som du inte skulle kunna säga nej till. :)

Man måste kunna drömma!

Paal

Imaginär fantast
Vet någon hur det kommer dig att det fanns sådana mängder av spelet i lager? Sålde det aldrig bra? Trycktes det upp alldeles för optimistisk upplaga? Släpptes det i tid för den ”svenska rollspelsdöden”?

Minimoni

Homelander
Paal;n286023 said:
Vet någon hur det kommer dig att det fanns sådana mängder av spelet i lager? Sålde det aldrig bra? Trycktes det upp alldeles för optimistisk upplaga? Släpptes det i tid för den ”svenska rollspelsdöden”?
Ingen aning tyvärr :-( Men spelet är ett av mina favoritspel och jag kan personligen inte förstå varför spelet behövde skänkas bort. Det är ett kvalitativt spel och gillar man spel med historisk grund så är Viking tillsammans med Western de absolut bästa spelen som jag spelat. Viking är lerigt, grisigt och helt jävla underbart!