Nekromanti Poe(si)?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag började läsa en novellsamling med Poe-alster ifrån Vertigo (med ett förord och en analys författad av just den typ av människor som Rising föraktar så (nej, inte finska längdskidåkerskor) men den var seg och skrämmande endast i sin uselhet. Det enda som var vagt intressant var de otaliga brottstycken av Poes egna dikter som han verkade kunna klämma in precis överallt (förutom otaliga hänvisningar till en icke namngiven nubisk sjöfarare). Vad av Poe är egentligen värt att läsa? Han utmålas som en av världen främsta novellförfattare i förordet, men det har jag svårt att tro.

Rising

Vila i frid
Jag har läst några noveller av Poe (som enligt uppgift skall vara utvalda för sin kvalitets skull) och jag anser att samtligt suger. Morden på Rue Morgue är löjligt trams, Guldbaggen är hafsig och oengagerande, öhm... och resten har genomgående varit tråkigt eller känts sökt.

Det är jätteroligt att läsa om Poe, men karln i sig är inget vidare. Låt bli honom, säger jag. (Fast senaste gången jag frågade på forumet sade någon vänlig själ att man måste läsa honom på engelska, att det är en helt annan femma. Så... Det kan kanske vara något.)

Nä, mer hjälp än så blev det inte från mig denna gång.

Nightowl

Champion
Nej

Om du inte gillar X som Poe skrivit är oddsen väldigt mycket för att du inte gillar Y heller. Gör något annat istället.

(Notera att jag inte ens ids fråga exakt vad det var du har läst, för det är inte som om det finns någon mystisk dold kvalitetsskillnad mellan olika alster. Men mitt svar är å andra sidan det relevanta svaret i 99 fall av 100 när folk frågar: "Jag läste Y av X och den sög? Har Y skrivit något som är bra egentligen". Vilket, när man tänker efter, gör frågan lite onödig. Men det är väl bättre att vara mer positiv och försöka igen än ge upp på en gång.)

Erik, parentesen längre än svaret

Lycan

Hero
Poe var en enorm besvikelse även för mig. Jag tror han är överreklamerad helt enkelt. Fortsätt leta, passera inte gå.

- L

Eksem

Champion
Jag gillade Morden på Rue Morgue. På svenska. Jag älskar samtalet mellan huvudpersonen och han den skitsmarta liraren, när han "läser" hans tankar. Själva mordet och gåtan ger jag inte mycket för, men det har ju inte så mycket med själva novellen att göra.

Och The Red Masque of Death var skittuff. Protopostapokalyps!

Organ

Out of time, out of mind
Poes poesi är bättre än hans noveller tycker jag, inrikta dig på dessa istället.

/Anders

haltageten

Dum inuti huvudet
De få noveller jag har läst som Poe skrivit har inte varit allt för lysande, inte ens på engelska. Men däremot så har han skrivit en hel del bra poesi (som tidigare forumit redan påpekat). Och den poesin är läsvärd i många fall, men det finns även det som mer än gärna kan samla på sig lite damm.

- Jocke gör sitt första inlägg sen återuppståndelsen.