Nekromanti Poesi?

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag undrar ifall någon vet några bra, speciella poeter som har givit ut böcker. Jag har under fyra års tid skrivit poesi och inte läst så mycket av de mer kända poeterna, så vilka är de stora kända poeterna? Hjälp mig i kampen om att finna lite läsgodis.

- jocke, som för i övrigt tipsar om sockerdricka

Rising

Vila i frid
Vad är det för poesi du är intresserad av?

Av de gamla historiska poeterna (svenskspråkiga) så kan man räkna upp namn såsom Nils Ferlin, Karin Boye, Esaias Tegnér, Erik Johan Stagnelius, Gustaf Fröding, osv. Gå till bibblan och låna någon samlingsbok med dikter och se vilka du gillar och vilka som du tycker är gammal bullshit.

Av moderna poeter så rekommenderar jag Bruno K.Öijer och - framförallt - en dark horse; inget stort namn som brukar nämnas i sådana här sammanhang, men hon kan skriva så att man börjar svettas och ramla av stolen: Försök skaffa "Oskyld" av Åsa Ericsdotter. Man kan bl.a läsa mer här.

Liksom, de flesta poeter läser man någon dikt av och tänker "åh, ja, det var väl fint" - men "Oskyld" är så otäckt angelägen att det bara inte går att lägga ifrån sig den. Det var (iaf för mig) en upplevelse i en helt annan liga.

Sedan handlar rätt många av dikterna om abort och kvinnlig sexualitet, men låt inte det avskräcka dig; man gör dikterna till ens egna - utan att tänka på det.

En av mina mest älskade böcker.

Daniel Andersson

Swordsman
Dan Andersson, förstås ...
Lite om honom kan man hitta här: Dan Andersson
Karin Boye är inte dum hon heller. Bland mer moderna är jag lite förtjust i Lotta Olsson (i synnerhet då sonettsviterna Skuggor och speglingar och Den mörka stigen).
Bob Hansson är kul.
Derek Walcott skriver vackert.
Einar Heckscher är bra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En lämplig början är att gå till ett bibliotek och be personalen visa dig en klassisk svensk poesiantologi. De flesta sådana brukar innehålla de dikter man bör ha läst av Steirnhielm, Lucidor, Tegnér, Nordenflycht, Runeberg, Atterbom och så vidare.

/tobias

Nightowl

Champion
Stora och kända vete fan.

Två "klassiska" inhemska poeter som talar till mig är Gustav Fröding och Erik Axel Karlfeldt. Två "moderna" inhemska poeter som gör detsamma är Katarina Kieri och (knepigt nog) Bob Hansson.

Två utrikingar som man bör ha läst för att få nördpoäng är T. S. Eliot (Det öde landet, inte bara De Knepiga Katternas Bok) och Baudelaire. Moderna utrikingar är jag usel på så bibliotekarie jag är.

Erik