Rising
Vila i frid
He he. Jag förstår om det verkar barnsligt. De flesta tänker på spelkorten som mest spelades av barn.(Men, OFF TOPIC: Pokémon, kan man spela det?)
Jag tänkte mest på gameboyspelen. Och visst, de har en barslig charm - i fråga om grafik och så - men make no mistake, de är faktiskt ganska avancerade rollspel; med väldigt utmanande och stimulerande strategiska valmöjligheter. Mycket mer så än exempelvis Final Fantasy.
Jag rekommenderar faktiskt alla att skaffa en Gameboy Advance-emulator och prova att spela Ruby eller Saphire. Det är riktigt bra spel. (och naturligtvis måste ni köpa spelet och maskinen också, för att inte bryta mot copyrightlagar)
Här är mina pokemon just nu:
Ludiculo - en rolig pokemon som jag velat föda upp bara för att den ser så rolig ut. Jag har givit den en attack med vilken man spottar kärnor på fienden, vilket är en ganska stark växtattack. Han går först när jag simmar, för att hacka alla vattenpokemon jag möter.
Kadabra - har jag alltid haft, ända sedan jag spelade första Red/Blue. Kan tyvärr inte utveckla den till en Alakazam, men det spelar ingen roll. Han är psykisk och kombinerar djäkligt hög snabbhet med grym offensiv slagkraft. En klockren sweeper. I de gamla spelen kunde en Alakazam slå ut precis allt (och de han inte kunde slå ut så var han ändå ett bra val för att dra ner deras hälsa); nu för tiden är psychics inte lika överlägsna längre, men de är fortfarande bra.
Hariyama - en fighting pokemon. Jag ville inte ha honom den här gången, för jag använde honom förra gången jag spelade Ruby/Saphire, och försöker låta bli att använda en och samma pokemon flera gånger (utom de allra nödvändigaste - som Alakazam), men det är ont om tillgängliga fightingpokemon i Ruby/Saphire, och de fyller en viktig roll i gruppen. Men om jag hade kunnat byta till mig min Hitmonlee från Red/Blue så hade jag förstås gjort det.
Altaria - En liten ful flygande pokemon. Den är rätt meningslös i nuläget, men alla pokemon som är små och fula utvecklas till stora jättekraftiga varelser. Det är liksom regeln. Den här kommer bli en vacker Altaria så småningom; en drakpokemon. Det ser jag fram emot, för jag brukar aldrig använda drakpokemon. Skall bli kul att bekanta sig mer med dem.
Masquerain - en flygande/insektspokemon. Från början var den här en liten skräddarliknande pluppvarelse som hette surskit. Jag tänkte "wow, vilket namn! Den måste jag ju bara ha! Och dessutom är den liten och meningslös - medan den utvecklade formen masquerain ser jättekraftfull ut - så den måste vara bra!" Men det är den inte. Den är rätt rolig iofs; "ögonen" på vingarna gör andra pokemon rädda, så att deras attackstyrka sjunker; och masquerain tål väldigt mycket. Så den är en rätt bra controller; men den saknar vettiga tekniker och jag fortsätter gå omkring med den mest för att jag vill att den ska vara bra. Byter ut den ibland mot en pelikan jag har, som har stark vattenattack.
Häftiga, va?