Nekromanti Pokemon

Rising

Vila i frid
(Men, OFF TOPIC: Pokémon, kan man spela det?)
He he. Jag förstår om det verkar barnsligt. De flesta tänker på spelkorten som mest spelades av barn.

Jag tänkte mest på gameboyspelen. Och visst, de har en barslig charm - i fråga om grafik och så - men make no mistake, de är faktiskt ganska avancerade rollspel; med väldigt utmanande och stimulerande strategiska valmöjligheter. Mycket mer så än exempelvis Final Fantasy.

Jag rekommenderar faktiskt alla att skaffa en Gameboy Advance-emulator och prova att spela Ruby eller Saphire. Det är riktigt bra spel. (och naturligtvis måste ni köpa spelet och maskinen också, för att inte bryta mot copyrightlagar)

Här är mina pokemon just nu:

Skarmory - En stål/flygande pokemon som är extremt snabb och stark; en grym tank. En kommande vinnare, även om jag inte hunnit träna upp den ordentligt ännu.

Ludiculo - en rolig pokemon som jag velat föda upp bara för att den ser så rolig ut. Jag har givit den en attack med vilken man spottar kärnor på fienden, vilket är en ganska stark växtattack. Han går först när jag simmar, för att hacka alla vattenpokemon jag möter.

Kadabra - har jag alltid haft, ända sedan jag spelade första Red/Blue. Kan tyvärr inte utveckla den till en Alakazam, men det spelar ingen roll. Han är psykisk och kombinerar djäkligt hög snabbhet med grym offensiv slagkraft. En klockren sweeper. I de gamla spelen kunde en Alakazam slå ut precis allt (och de han inte kunde slå ut så var han ändå ett bra val för att dra ner deras hälsa); nu för tiden är psychics inte lika överlägsna längre, men de är fortfarande bra.

Hariyama - en fighting pokemon. Jag ville inte ha honom den här gången, för jag använde honom förra gången jag spelade Ruby/Saphire, och försöker låta bli att använda en och samma pokemon flera gånger (utom de allra nödvändigaste - som Alakazam), men det är ont om tillgängliga fightingpokemon i Ruby/Saphire, och de fyller en viktig roll i gruppen. Men om jag hade kunnat byta till mig min Hitmonlee från Red/Blue så hade jag förstås gjort det.

Altaria - En liten ful flygande pokemon. Den är rätt meningslös i nuläget, men alla pokemon som är små och fula utvecklas till stora jättekraftiga varelser. Det är liksom regeln. Den här kommer bli en vacker Altaria så småningom; en drakpokemon. Det ser jag fram emot, för jag brukar aldrig använda drakpokemon. Skall bli kul att bekanta sig mer med dem.

Masquerain - en flygande/insektspokemon. Från början var den här en liten skräddarliknande pluppvarelse som hette surskit. Jag tänkte "wow, vilket namn! Den måste jag ju bara ha! Och dessutom är den liten och meningslös - medan den utvecklade formen masquerain ser jättekraftfull ut - så den måste vara bra!" Men det är den inte. Den är rätt rolig iofs; "ögonen" på vingarna gör andra pokemon rädda, så att deras attackstyrka sjunker; och masquerain tål väldigt mycket. Så den är en rätt bra controller; men den saknar vettiga tekniker och jag fortsätter gå omkring med den mest för att jag vill att den ska vara bra. Byter ut den ibland mot en pelikan jag har, som har stark vattenattack.

Häftiga, va?

Jaggernaut

Hero
Awwrg [OT]

Åhh vad jag blev sugen på Red/Blue igen...

Varför går den inte att utveckla till Alakazam då? Spelade typ bara Red (tror jag) så jag kunde inte utveckla den förut heller.

Spelade mycket med Greavler (stensak), Kadabra, Gyrados (visst är det vattenormen?). Kommer inte ihåg vilka mer jag hade förutom den där grässaken man kan få börja med. Visst var det så att vissa gick att utveckla till tredje nivån i t.ex Red men inte i Blue och tvärtom? Fanns det inte någon Guld (någon glänsande metall tror jag det var iaf) version där det gick att utveckla båda (pratar om stenpokémon och Alakazam)?

/Jaggernaut - spelsuget kommer igen...oaarhg...

Rising

Vila i frid
Re: Awwrg [OT]

Varför går den inte att utveckla till Alakazam då? Spelade typ bara Red (tror jag) så jag kunde inte utveckla den förut heller.
Kadabra är en av fyra pokemon som enbart utvecklas fullt ut genom att man byter den med en kompis. Jag, som köpte två gameboys, både Red- och Blue-spelet, samt en linkkabel (trots att jag då redan hade klarat spelet på emulator. Jag var craaazy) kunde alltså byta min Kadabra i ena spelet mot min Haunter i andra spelet, för att få båda att utvecklas till en Alakazam respektive Gengar.

Graveler - som du hade - är en tredje av dessa pokemon, som via byten kan utvecklas till att bli den store Golem.

Om man har en kompis att byta med (vilket tyvärr inte funkar med emulator) så bör man göra det. Alltid. Med varenda pokemon man har. Ty utbytta pokemon utvecklas mycket snabbare än vanliga (1.5 gånger så snabbt), vilket gör allt mycket rappare och roligare.

Gyrados (visst är det vattenormen?).
Japp. Gyarados är superklassikern i kategorin "pokemon som börjar små och meningslösa, men som växer upp till att bli kraftfulla". Den spelade jag också med första gången jag klarade spelet.

Visst var det så att vissa gick att utveckla till tredje nivån i t.ex Red men inte i Blue och tvärtom?
Nä. Däremot går vissa pokemon inte att hitta alls beroende på vilken av versionerna man spelar, och somliga pokemon är ovanligare i det ena spelet än det andra. (I det ena spelet är exempelvis Weepinbells den vanligaste växten, medan de är utbytta mot Oddish i det andra spelet; och i ena spelet är Beedrill-insekten den vanligaste, medan Butterfree är vanligare i den andra)

Fanns det inte någon Guld (någon glänsande metall tror jag det var iaf) version där det gick att utveckla båda (pratar om stenpokémon och Alakazam)?
Det finns en Guldversion. Men det är ett helt nytt spel (de kallas för Gold/Silver eftersom även de kom ut i ett par) och har många helt nya pokemon som inte fanns i det gamla spelet. Man kan byta pokemon från gamla Red/Blue till Gold/Silver men inte alltid göra byten åt andra hållet. Gold/Silver införde dygn i spelet - så att vissa pokemon bara kan fångas på morgonen och andra bara på kvällen, samt att vissa händelser bara inträffar vissa dagar (det finns ett fartyg som reser mellan den nya världen och den gamla Red/BLue-världen, till exempel; och den avgår bara på fredagar).

Skarmory - som jag har nu i Saphire - kom först i Silver, men trots att jag köpte det spelet så hittade jag honom aldrig där.

Dimfrost

Special Circumstances
Utbruten och flyttad deltråd [ANT]

För att ni inte ska behöva känna er skyldiga när ni diskuterar har jag brutit ut den här diskussionen ur tråden på Rollspelsforumet.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Jag har spelat en del gameboy-Pokémon, och tyckte det var lite småroligt, men kom av mig (vanligt för mig när det gäller dataspel) och sedan mindes jag inte vad jag skulle göra. Min bästa 'mon var en uggla, förstås, Hoothoot eller vad den heter, fast den hade visst blivit en Noctowl, eller vad den heter. Jag hade också fuskat och bytt till mig en Mewmew av den som fick mig att pröva, min nuvarande pojkvän.

Däremot spelade vi ganska mycket Pokémon-kort, sådär som normala par kan spela tvåmanswist. Nu vet jag vilket "udda spel" jag ska ta med mig till DanCon! :gremgrin:

Erik