Rising
Vila i frid
Fick en konstig idé i duschen i morse som kanske är ny och spännande? (dock tror jag att den redan använts i något western-inspirerat ccg)
Nå, i spelet har man olika förmågor vars kompetens bedöms på en skala mellan 1 och uppåt (värden över 10 är dock oerhört sällsynta, och nästan övermänskligt bra) samt ett erfarenhetsvärde på samma skala. En nyutexaminerad forskare kan ha skyhög kompetens, men hans erfarenhet står sig slätt gentemot hans äldre kolleger.
Nå, när spelaren skall utföra en handling så ber han spelledaren om att få lika många kort som hans kompetensvärde i den efterfrågade förmågan. Av dessa får han dock enbart titta på lika många som hans erfarenhetsvärde i densamma. Resten måste ligga med baksidan upp på bordet.
Nu börjar pokertänkandet. Spelaren får välja att byta en eller flera av de kort han har på handen om han vill, eller så får han byta samtliga kort han har fått (även de dolda korten) mot en hel uppsättning nya. Därefter får han välja ut fem stycken (om han har fler än fem) som han vill ha på sin resultathand, sedan deklarerar han vad han har fått och spelledaren avgör om det räcker för att lösa uppgiften. Det kan vara ganska svårt att välja ut fem kort om du bara har fått titta på tre. Har man par i tvåor och ett ess, då kan det ju till exempel vara värt att dumpa tvåorna och välja några av ens dolda kort istället.
---
Det finns två varianter på ovanstående tillvägagångssätt:
Öppen deklarering
Spelledaren säger "för att hoppa över stupet krävs triss i nior eller högre" innan spelaren väljer vilka kort han skall byta. Det är ett vanligt tillvägagångssätt när rollpersonen bör ha en chans att värdera utmaningen han ställs inför. (Det bör vara standard)
Aktivt motstånd
När en person möter en annan person på en kraftmätning (som tex. i en kapplöpning eller brottning) så tar även spelledaren upp kort och lirar som spelledarpersonen skulle ha gjort. Det är förstås den som har bäst hand som vinner. När det gäller strid så kunde man ha ett system med insatser också, för att infoga ett element av bluff och psykologi till kompotten.
---
Hög kompetens är som ni ser väldigt bra, men utan någon form av erfarenhet så är ens förmåga rätt vansklig och otillförlitlig. Jag tänkte att man kan ha en sorts XP som med tiden omvandlade rollpersonernas Kompetens till Erfarenhet. Som yngling kan du t.ex. ha K6/E0 (Kompetens:6, Erfarenhet:0), vilka sedan blir K3/E3 när du nått din fulla potential. Därefter går det utför och du får mer Erfarenhet än Kompetens, vilket inte är bra. Då sjunker din prestationsförmåga.
Detta gillar jag; lever man ett äventyrligt liv (mycket XP) så blir man snabbt slutkörd i kroppen och skaffar sig nackdelar, medan någon som bara sitter stilla har längre "bäst före-datum", men som i gengäld behöver betydligt längre tid på sig för att nå sin fulla potential.
Nå, mest vore det ett kul system för att få till spänning runt bordet.
/Rising
Nå, i spelet har man olika förmågor vars kompetens bedöms på en skala mellan 1 och uppåt (värden över 10 är dock oerhört sällsynta, och nästan övermänskligt bra) samt ett erfarenhetsvärde på samma skala. En nyutexaminerad forskare kan ha skyhög kompetens, men hans erfarenhet står sig slätt gentemot hans äldre kolleger.
Nå, när spelaren skall utföra en handling så ber han spelledaren om att få lika många kort som hans kompetensvärde i den efterfrågade förmågan. Av dessa får han dock enbart titta på lika många som hans erfarenhetsvärde i densamma. Resten måste ligga med baksidan upp på bordet.
Nu börjar pokertänkandet. Spelaren får välja att byta en eller flera av de kort han har på handen om han vill, eller så får han byta samtliga kort han har fått (även de dolda korten) mot en hel uppsättning nya. Därefter får han välja ut fem stycken (om han har fler än fem) som han vill ha på sin resultathand, sedan deklarerar han vad han har fått och spelledaren avgör om det räcker för att lösa uppgiften. Det kan vara ganska svårt att välja ut fem kort om du bara har fått titta på tre. Har man par i tvåor och ett ess, då kan det ju till exempel vara värt att dumpa tvåorna och välja några av ens dolda kort istället.
---
Det finns två varianter på ovanstående tillvägagångssätt:
Öppen deklarering
Spelledaren säger "för att hoppa över stupet krävs triss i nior eller högre" innan spelaren väljer vilka kort han skall byta. Det är ett vanligt tillvägagångssätt när rollpersonen bör ha en chans att värdera utmaningen han ställs inför. (Det bör vara standard)
Aktivt motstånd
När en person möter en annan person på en kraftmätning (som tex. i en kapplöpning eller brottning) så tar även spelledaren upp kort och lirar som spelledarpersonen skulle ha gjort. Det är förstås den som har bäst hand som vinner. När det gäller strid så kunde man ha ett system med insatser också, för att infoga ett element av bluff och psykologi till kompotten.
---
Hög kompetens är som ni ser väldigt bra, men utan någon form av erfarenhet så är ens förmåga rätt vansklig och otillförlitlig. Jag tänkte att man kan ha en sorts XP som med tiden omvandlade rollpersonernas Kompetens till Erfarenhet. Som yngling kan du t.ex. ha K6/E0 (Kompetens:6, Erfarenhet:0), vilka sedan blir K3/E3 när du nått din fulla potential. Därefter går det utför och du får mer Erfarenhet än Kompetens, vilket inte är bra. Då sjunker din prestationsförmåga.
Detta gillar jag; lever man ett äventyrligt liv (mycket XP) så blir man snabbt slutkörd i kroppen och skaffar sig nackdelar, medan någon som bara sitter stilla har längre "bäst före-datum", men som i gengäld behöver betydligt längre tid på sig för att nå sin fulla potential.
Nå, mest vore det ett kul system för att få till spänning runt bordet.
/Rising