Nekromanti Polisen har gripit Fryshusmördaren

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,796717,00.html

Varför är detta intressant för en rollspelare? Jo, länge förde personer inom polisen fram den helt obelagda teorin om att mordet hade rollspelsanknytning, och någon polischef i norrland gick ut stenhårt med detta, bland annat i en debatt i radio.

Hoppas att det hela kommer i klarhet nu.

/M

<font size="1">EDIT: Fixade länken. /Dante</font size>

Johan K

Gammal & dryg
Hoppas att det hela kommer i klarhet nu.
Indeed !
Det får man hoppas ja. Känns alltdi lika beklämmande när man göra sådana liknelser.Har aldrig riktigt förstått varför man just gör sådana liknelser. :gremsuck:

Morgoth

Swashbuckler
Varför är detta intressant för en rollspelare? Jo, länge förde personer inom polisen fram den helt obelagda teorin om att mordet hade rollspelsanknytning, och någon polischef i norrland gick ut stenhårt med detta, bland annat i en debatt i radio.

Finns det mer att läsa på det här spåret?

Rosen

Myrmidon
Finns det mer att läsa på det här spåret?

Vet inte om hr Holsts rantings i ämnet finns arkiverade någonstans, men Bengt Silfverstrand hänvisade till mordet i sin ökända riksdagsmotion - se näst sista stycket:

"...klara samband mellan intensivt rollspelande och kriminella handlingar. Kamratmordet i Bjuv, mordet i Hammarbyhamnen och mineringen av en buss i Umeå, för att ta några exempel, är samtliga brott, där influenser från rollspel eller live funnits i bakgrunden."

(Den enda av de där där rollspel såvitt jag minns ens omnämndes i de rättsliga processerna var Bjuvmordet - rättspsykiatrikerna kommenterade att ett eventuellt samband med rollspel (som kvällstidningarna redan hade dragit upp som orsaken) var "mycket osannolikt".)

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind
Otroligt att man gripit en misstänkt efter så många år. Det måste ha något samband med att det togs upp TV4s "Coldcase", det vore bara för osannolikt annars. Hursomhelst har jag starka minnen av fallet när det skedde. Killen hade samma namn som jag och morsan satte bokstavligen kaffet i halsen när hon hörde nyheten och ringde mycket upprörd omedelbums till mig för att kolla om jag levde. Hon tyckte dock nog att det var värre än jag gjorde men lite creepy var det, speciellt som att jag då hyfsat ofta var på fryshuset, då det då var en av stockholms mer poplära konsertlokaler för mellanstora band.

Varför då egentligen? (Förutom att det verkade vara som hämtat ur ett KULT-scenario.) Var killen rollspelare eller tyckte någon att det var ett så bisarrt dåd att förövaren bara måste vara en rejäl knäppkänga (vilket på den tiden, av en del i alla fall, rollspelare ansågs tillhöra)?

/Anders

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På A svarar jag B

tyckte någon att det var ett så bisarrt dåd att förövaren bara måste vara en rejäl knäppkänga (vilket på den tiden, av en del i alla fall, rollspelare ansågs tillhöra)?
Pretty much spot on, tror jag.

Jag skulle bli mycket förvånad om killen de gripit är rollspelare. Han kan ju vara det, men det är inte så troligt.

/M

PAX

Jordisk Äventyrare
451 F

Och är han rollspelare så blir det officiellt regelboksbål på varje torg i riket Sverige...