Nekromanti politik EU frankrike mm

Krille

Super Moderator
Länge leve Lunarstorm

Jag tror att vi borde hålla tyst om saken, i alla fall här; och ta saken på Lunarstorm* istället. Folk blir så förbaskat sura över att andra har andra politiska åsikter än dem själva, så det blir bara flames av det i slutet.

Jag menar, kan en icke-fråga som d20 leda till sådant rabalder, hur är det då med en riktig fråga?

* Den webbplatsen är ju skitbra som dumpningsplats för utombrädsliga diskussioner!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ah, det påminner mig om...[ANT]

"Jag menar, kan en icke-fråga som d20 leda till sådant rabalder, hur är det då med en riktig fråga? "

För att inte tala om vad prat om friform kan leda till. :gremwink:

ripperdoc

Myrmidon
Jag struntar högaktningsfullt i Krilles rekommendation, eftersom jag till skillnad från honom inte använder Lunarstorm :gremwink:, och svarar på dina frågor.

Konstitutionen skulle inte ha folkomröstats från första början. Reformer folkomröstar man inte fram - de folkomröstas möjligen bort efter att ha prövat något decennium. Som det ser ut nu blir vi illa tvugna att ändra några småsaker i konstitutionen och sedan få Frankrike att inse att de inte skall folkomrösta en gång till. Om det fäller Chirac så är jag den förste att jubla - han är ingen sympatisk politiker. Rent allmänt borde stoppklossen Frankrike få sig en omgång. Typ ge Alsace till Bryssel. :gremcrazy:

När det gäller Sverige så - som sagt - ingen folkomröstning. Svenskarna röster med fel organ. :gremlaugh:

/RD - no flaming allowed

Rising

Vila i frid
Personligen tycker jag det mest är roligt att se journalister, som i vanliga fall är redo att rättfärdiga vad som helst så länge det görs under "demokratins" fana, se ett hot i utslaget av en folkomröstning. Schysst dubbelmoral.

Öht tycker jag att man ser en beklämmande brist på tilltro till demokratin från både politiker och journalisters håll: Inte sällan hörde man mot slutet att hela EU-projektet skulle komma att braka samman om Frankrike röstade nej, och att det saknades en Plan B. En determinism som ganska tydligt pekar på processens demokratiska brister, även om det bara är tom propaganda-skrämseltaktik.

Å så, på tal om hur värdelös DN (framförallt) har blivit, de klassiska Guilt by Association-argumenten: Om man delar en åsikt med extremhögern så har man förstås fel; man är kanske rentutav nazistisk fastän man inte vet om det själv. Så som Bajsbro Hedvall gjorde idag; att framställa röstresultatet som ett utslag av rädsla emot "den polske rörmokaren"; det är bara sååå billigt.

Jag hatar verkligen journalister. Men visst, på ett sätt kan jag tycka att det är roligt också.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Konstitutionen bör definitivt revideras, den har nu flera brister som man borde göra upp med. Enbart på det viset kan ett europeiskt samarbete, vilket jag ser som mycket positivt, göras trovärdigt.

Yheela_UBBT

Veteran
[france]

Anser att Frankrikes sätt att lösa regeringskriser borde efterföljas...
Skyll på och kicka premiärministern så fort ngt går fel...

*menar att fransmännen byter PM oftare än de byter kalsonger...*

EchonCique

Hero
Demokratiunderskottet bör åtgärdas

När det gäller Sverige så - som sagt - ingen folkomröstning. Svenskarna röster med fel organ.
Du menar med hjärnan?

Jag tycker det finns massa mer skäl till varför frankrikes befolkning röstade nej. Förra gången var de bland de första att rösta ja till Maastrichtfördraget med en halv procents marginal. Det fick de kommande ländernas folkomröstningar att tippa över från ett nej till ett ja. Förhoppningsvis leder helgens omröstning till samma sak, så vi kan få en konstitution som faktiskt behandlar mer än primärt den fria rörligheten för varor och tjänster.

Tomma ord om demokrati, värdighet och frihet gentemot hårda regleringar för vad som är tillåtet och inte kring marknadens rörelser av tjänster & varor rimmar väldigt illa med det som de flesta är överrens om - demokratiunderskottet.

Nu kan de börja föra runda bords-samtal med europas invånare ännu en gång och implementera skrivelser som tar första steg till en union på mer områden än enbart marknad & försvar. Jag vill ha bestämda paragrafer kring lägsta lönenivåer, sociala rättigheter & skyldigheter, samhällets ansvar och en massa sådant som idag är fluff och tomma ord till konkreta paragrafer.

Rösta rätt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag fattar inte vad alla gnäller på när det gäller EU. "Åh nej! Vi får mer överstatlighet!". So what? Hit med överstatligheten, säger jag! Vi kan vara maktlösa undersåtar under den svenska regeringen eller maktlösa undersåtar under den europeiska regeringen; samma skit! I det senare fallet har vi i alla fall en minimal möjlighet att sätta oss upp mot storföretagen, USA och, om några år, Kina.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Demokratiunderskottet bör åtgärdas

Då är vi förvånansvärt ense i princip :gremlaugh: Vad jag ogillar är att EU tar sådan tid på sig att uppnå vad de vill. Den konstitution som låg uppe nu är långt ifrån perfekt, men mycket bättre än tidigare, framförallt på demokratipunkten. Ex. ska ju en del veton bort med den, och veton är lika bra för demokrati som stålspik är bra att snorta. Nu ser Frankrike till att dra ut på det hela ännu mer och visar än en gång att de är en stoppkloss i Europasamarbetet.

/RD

Cohen

Swordsman
Jag fattar inte vad alla gnäller på när det gäller EU. "Åh nej! Vi får mer överstatlighet!". So what? Hit med överstatligheten, säger jag! Vi kan vara maktlösa undersåtar under den svenska regeringen eller maktlösa undersåtar under den europeiska regeringen; samma skit! I det senare fallet har vi i alla fall en minimal möjlighet att sätta oss upp mot storföretagen, USA och, om några år, Kina.

Där håller jag med. Det spelar väl ingen roll vem som bestämmer när det ändå inte är vi.
Jag skulle dock föredra att inte vara maktlös undersåte under någon.
Revolution!

Ymir

Liten kantbaron

Nu ser Frankrike till att dra ut på det hela ännu mer och visar än en gång att de är en stoppkloss i Europasamarbetet.
...och du tror seriöst att Sverige hade röstat ja?

- Ymir, undrande

ripperdoc

Myrmidon

Nej, Sverige hade röstat nej. Så om vi hade folkomröstat hade vi varit en stoppkloss. Men jag syftade snarast på att Frankrike historiskt sett inom EU varit mycket motvilliga att släppa sin egna makt över samarbetet, reformera jordbruksbudgeten, etc.

/RD

malmkvist

Warrior
Det är bättre att vara enade än isolerade uppe i norr.

Jag tycker vi kan lägga ner Frankrike, deras bönder gör ju ingenting annat än att dumpa salladshuvuden på motorvägarna i diverse protester... :gremsmile:

Cohen

Swordsman

Jag tycker vi kan lägga ner Frankrike, deras bönder gör ju ingenting annat än att dumpa salladshuvuden på motorvägarna i diverse protester...

Tycker jag att vi också borde göra.
Att sitta hemma och klaga gör ingen nytta.

malmkvist

Warrior
Eftersom Frankrikes befolkning måste lida brist på jordbruksprodukter, då de flesta av deras produkter ligger på de franska motorvägarna kunde vi kanske sälja vårt överskott till dem...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hela det här Eu-spektaklet upplever jag som ett stort svart hål. Jag har endast vaga aningar om vad Eu faktiskt gör och vad den nya konstitutionen rent konkret går ut på. Bryssel är ruskigt dåliga på att marknadsföra sig. Det är sorgligt när jag utan att anstränga mig kan få bättre koll på det amerikanska valet än valet till Europaparlamentet.

Sedan känner jag varken speciellt starkt för eller speciellt starkt mot Eu. Däremot blir jag stött av alla förolämpningar som demokratin drabbas av så fort folket röstar ned något som har med Eu att göra. Demokratin är tydligen bara bra så länge den kan böjas efter politikernas personliga vilja. Jag blir inte mer positivt inställd bara för att diverse tidningars löpsidor skriker ut sitt förakt mot svensk eller fransk folkvilja. Eller kommer med diverse antydningar om att det skulle vara rasism, allmän dumhet eller någon politisk fint som ligger bakom ett ogillande av Eu.