Nekromanti politik EU frankrike mm

Wictor

Warrior
Re: Demokratiunderskottet bör åtgärdas

"Tomma ord om demokrati, värdighet och frihet gentemot hårda regleringar för vad som är tillåtet och inte kring marknadens rörelser av tjänster & varor rimmar väldigt illa med det som de flesta är överrens om - demokratiunderskottet."

Har du läst igenom konstitutionen? Där ska det folkvalda Europaparlamentet ges större makt och allmänhetens insyn i unionens arbete ska bli bättre. Sedan ska det även ske förbättringar på andra punkter.

"Nu kan de börja föra runda bords-samtal med europas invånare ännu en gång och implementera skrivelser som tar första steg till en union på mer områden än enbart marknad & försvar. Jag vill ha bestämda paragrafer kring lägsta lönenivåer, sociala rättigheter & skyldigheter, samhällets ansvar och en massa sådant som idag är fluff och tomma ord till konkreta paragrafer."

Såvitt jag vet har vi inte lagstadgade lägstalöner i Sverige idag, däremot har vi ett stort fackligt inflytande. Och att överföra ansvaret om sociala rättigheter och samhällets ansvar på EU skulle i många fall gå emot den ganska grundläggande principen att besluten i största möjliga grad ska fattas så nära den enskilda medborgaren som möjligt.

Wictor

Warrior
Sedan känner jag varken speciellt starkt för eller speciellt starkt mot Eu. Däremot blir jag stött av alla förolämpningar som demokratin drabbas av så fort folket röstar ned något som har med Eu att göra. Demokratin är tydligen bara bra så länge den kan böjas efter politikernas personliga vilja. Jag blir inte mer positivt inställd bara för att diverse tidningars löpsidor skriker ut sitt förakt mot svensk eller fransk folkvilja. Eller kommer med diverse antydningar om att det skulle vara rasism, allmän dumhet eller någon politisk fint som ligger bakom ett ogillande av Eu.
Problemet med demokratin i de här fallen är att folk inte sätter sig in i frågan och röstar efter eget huvud. I Sverige idag har vänstern lyckats ganska bra med att skrämma befolkningen till övertygelsen att om vi röstar igenom konstitutionen så kommer vi att förvandlas till en nyliberalismens högborg med skyhög arbetslöshet och misär, usla löner och dessutom så kommer vi att kedja fast alla våra kvinnor hemma vid spisen. Inte särskilt lång tid efteråt så kommer vi även att börja äta barn.

Jag tycker inte att EU är perfekt på något sätt, men i mina ögon är det bättre än det Sverige vi har idag.