Nekromanti Politik i rollspel

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Jag anser att rollspelare är allför veka och fega när det gäller att blanda in politiken i rollspelsgrytan. Varför så få äventyr och rollspel med abstrakta _eller_ konkreta politiska vinklingar? Istället för Conan: Carl Bildt! ;-)

Svenne F-Son
Ibland Runan
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Carl Bildt: The Barbarian!

Med sin trogna hagelbössa och en plastkasse full med gamla vårbudgetar och osålda exemplar av sin bok gör han slarvsylta av alla politiska motståndare! Orcher, socialdemokrater, demoniska sekter och kärnkraftsmotståndare darrar i skräck. Carl är på krigsstigen! ;-)

/Rev, ironisk
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag läste din artikel om politik i rollspel, och det var mys-mys! Självklart ska man ha politik i rollspel, eller ännu bättre: Filosofi! DET skulle jag vilja se mer äventyr med..

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag anser att rollspelare är allför veka och fega när det gäller att blanda in politiken i rollspelsgrytan. Varför så få äventyr och rollspel med abstrakta _eller_ konkreta politiska vinklingar? Istället för Conan: Carl Bildt! ;-)"

Ett sätt är i t.ex. feodala samhäller strider mellan adelsfamiljer. Kanske är rollpersonen medlem i en familj. Sådant borgar också för intrigrollspel.

Tänk t.ex. när rollpersonen:s (vars familj är grevlig) lillasyster vill gifta sig med en ofrälse, som inte familjen vill acceptera.

Riddaren - mumma


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra fråga !!
Politik tillhör ju åxå rollspelandet. Det är ju allitd politik inblandat mer eller mindre i alla konflikter.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Tja... I Ars Magica brukar det kunna bli en del politik, Order of Hermes magiker tycker om att intrigera och så.. Fast det kanske inte var det du menade? Om du menar att blanda in politik från verkligheten, så händer det väl lite mer sällan. Ett extremt exempel är när en atombomb exploderade i Paris /images/icons/smile.gif
Det är ju klart man ska låta sig inspireras av politik, precis som man inspireras av en massa annat, när man gör äventyr..

/Raistlin
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Men det är ju viktigt att skilja på verklig politik och kampanjvärldars politik. Personligen tycker jag det är löjligt om en spelledare skulle börja vinkla rollspelandet efter egna politiska åsikter. Rollspel går ut på att komma ifrån dessa. Men, i övrigt älskar jag politik i rollspel, och har aldrig uppfattat det som om den saknades. Gör den det?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Av en enda enkel anledning - man vill undvika långvariga debatter om politik när man spelar.

Att lägga in "fejkad" politik tycker jag går bra, men att börja lägga in rl politik tycker jag är något off. Om man nu inte har lust o sitta o pladdra politik i timmar...

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Kom på en sak...

Om man vill ha med politik (påhittad alltså) i sina äventyr, så finns det en rätt bra - och roande - artikel i Arcane nr 12 (dec -96). Ok, det är ett ganska gammalt nummer, men artikeln är faktiskt bra...

/Raistlin
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Just filosofi hade jag lite funderingar på förut. Tänkte mig lite i stil med Brittiska gentlemen som är väl utbildade ochinsatta i det mesta. Genomn att låta dem ha någon ihop plockad filosofisk ideologi skulle de kunna försöka förändra sin omgivning. Problemet är väl bara att det inte finns någon annan som skulle tycka det var kul att spela filkosoferande gentlemen...

ond
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Filosofi i rollspel.

Eh, nej det var inte det jag tänkte mig. Snarare att rollpersonerna ska filosofera. Ta The Matrix som exempel. (Det här har vi ju tagit upp tidigare men...)

Det är ett äventyr - Det innehåller många tankar och funderingar - Det får betraktaren (förhoppningsvis) att tänka efter.

Ett exempel: Rollpersonerna måste träffa någon gammal gubbe, dom har fått veta att han kan rädda dom från den här hemska sjukdomen eller nåt... Men gubben är mycket upplyst, han drar med RP:na på en meditations-session och både RP:na och spelarna förstår att det finns mer än det som kan synas med ögat.. Typ.

Ett lite simpelt exempel, men jag tror ni fattar. När det är slutspelat så säger rollpersonerna "Wow.. Det hade jag aldrig tänkt på förut.. Ett sånt djupt äventyr!" Kanske äventyr som handlar om ett annat plan, det andliga planet..


Mer filosofi i rollspel!

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag förstod Svennes inlägg some n efterlysning av samhällskritik snarare än konkret sakpolitik.

Det är naturligtvis precis som du säger - kampanjvärdens politik är en separat sak, som naturligtvis kan ligga till grund för mycket kul rollspelande. Politisk intrig och ränkspel är ju skoj!

Men när man säger att man vill ha in politik i betydelsen samhällsrelevant kommentar i sitt rollspel så är det ju som sagt en annan sak. Men att förutsätta att det ska ske i form av politiska diskussioner om konkreta sakfrågor i vår värld är ju lite löjligt. Det finns ju flera andra exempel på rollspel som är/var politiska i bemärkelsen att de på något sätt kommenterade skeenden i samhället på ett kritiskt sätt.

Ett av de första renodlat politiska rollspelen torde väl vara Underground, som ju både var en förtäckt kritik av Vietmankriget och ett amerikanskt samhälle i sönderfall. Och det var ju dessutom ett bra och kul spel.

Idag har vi ju White Wolfs spel Aberrant, vars chefsutvecklare Kraig Blackwelder öppet har deklarerat att det är ett satiriskt och politiskt spel. Detta ställningstagande har upprört många på White Wolfs forumlistor som tycker att det är både pretensiöst och onödigt, och att det går emot rollspelets idé som harmlös underhållning. Personligen tycker jag bara att Aberrant blir bättre av att det också finns en samhällskritisk linje i det; det är dessutom en tematik som man som SL kan välja att ta upp eller strunta i, precis som allt annat i rollspel.

Jag brukar själv försöka använda mig av politiska eller i varje fall samhällskritiska teman när jag bygger kampanjer och/eller konventsäventyr. Det är sällan en huvudsak, det vore lite väl pretto, men jag tycker inte det behöver vara fel att man lägger in en tolkningsbotten till - en tematik som spelarna kanske uppfattar, och om de inte gör det har de lika roligt ändå.

I min gamla Lace & Steel-kampanj blev spelarna efter det inledande äventyret anställda som följe åt en adelsdam. Detta ledde dem till många olika äventyr eftersom adelsdamen var matematiker och vetenskapsutövare och ointresserad av att gifta sig, så spelarna fick på olika sätt hjälpa henne att hantera ett knippe enträgna friare. Sedan blev det hovintriger och sådant när kvinnan under manlig pseudonym sände in ett bidrag till Nationella Vetenskapsakademiens Periodiska Tidskrift och blev både publicerad och vann årets vetenskapliga pris - men är Akademin fick reda på att det var en kvinna ville de ta ifrån henne priset.

På detta sätt kunde jag på ett ganska lättsamt och äventyrsvänligt sätt ta upp frågor om jämställdhet och feminism. Jag blev själv rätt nöjd med kamapnjen och spelarna verkade ha roligt...

I Dystopia, som jag och min kollega kört på Gothcon i flera år, har det alltid funnits någon politisk/kritisk udd i scenarierna, även om de varit fokuserade på slapstick-komik.

Nu verkar jag väl som en helt superpretentiös testuggare efter det här, men jag ville bara visa att man faktiskt kan blanda in politik (i betydelsen politik som är relevant IRL) i rollspel utan att det blir tråkigt och förorsakar debatter vid spelbordet - snarare kan en politisk udd fungera som en extra bonus, som den som vill kan betona och/eller upptäcka.

mvh
Örnie
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,068
Location
Linköping
Re: Filosofi i rollspel.

Eller så skulle man kunna låta spelarna hamna mitt en debatt/försök att ändra på världen som redan pågår och 'tvinga'/motivera dem att försöka välja en sida. Då kommer det förhoppningsvis bli lite filosoferande, det kanske rent av går att komma fram till att inget av de redan existerande alternativen är bra utan...

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,068
Location
Linköping
Re: appropå Arcane

Arcane har den konkat eller dylikt? Jag brukade köpa tidningen i Interpress-/Presstoppbutiker men sedan så bara upphörde den att finnas där utan att det hade stått något i nummret innan, tvärtom verkade det som om tidningen skulle finnas i all evighet. Den var ju faktiskt riktigt bra.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>kampanjvärdens politik är en separat sak, som naturligtvis kan ligga till grund för mycket kul rollspelande. Politisk intrig och ränkspel är ju skoj!</I>

Och mycket sällan "korrekt" ur modernt politiskt hänseende - kämpar man inte för nån odemokratiskt enväldig typ som har fått ärva sin post, så är man ute i en stam som styrs av ett råd av de starkaste krigarna, eller nåt sånt. (-:

<I>när man säger att man vill ha in politik i betydelsen samhällsrelevant kommentar i sitt rollspel så är det ju som sagt en annan sak. Men att förutsätta att det ska ske i form av politiska diskussioner om konkreta sakfrågor i vår värld är ju lite löjligt.</I>

Beror på vad det är för värld och genre man rör sig i, förstås; det finns nog rätt mycket tänkbart utrymme för sådan i Parabellum, t ex.

Generellt håller jag mig nog annars till samma linje som Anders Blixt (som paradoxalt nog blir regelbundet påhoppad just om påstådda politiska allegorier); att politiska frågor av idag inte är relevanta för världar med andra kulturer, samhällssystem och teknologiska nivåer; dess människor lever under helt andra förutsättningar, så våra politiska frågor kan inte appliceras på dem - och om man gör det ändå blir det bara krystat och påklistrat.

<I>I Dystopia, som jag och min kollega kört på Gothcon i flera år, har det alltid funnits någon politisk/kritisk udd i scenarierna, även om de varit fokuserade på slapstick-komik.</I>

Satir är den kanske enklaste formen för att föra in politik i ett scenario - fast det kan förstås göras mer seriöst (cyberpunkäventyr där en travesti på ett aktuellt politiskt förslag får katastrofala följder) eller mindre (superhjältestory där Carl Bildt dyker upp i ett power armor).  SnöKon-scenariot 'De Överdrivnas Armé' kan väl ses som ett sådant, på sitt sätt.

--
Åke
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det kan ju påpekas att just SF-genren ofta använts (litterärt) för att kritisera vårt samhälle. I någon mening handlar nästan all SF egentligen om vårt samhälle. Så på det sättet behöver det ju inte bli vare sig irrelevant eller krystat - jämförelsen med andra kulturer som du (och Anders Blixt) gör verkar mest grunda sig på forna kulturer, eller har jag fel?

Dessutom kan man ju föreställa sig att man använder sig av historiska politiska rörelser om man nu nödvändigtvis ska stopap in politik i fantasy/medeltidsmiljö...leveller-rörelsen (jag vet inte vad den kallas på svenska) eller husiterna i Böhmen är ju exempel på rörelser som i sin tid gjorde uppror mot en existerande samhällsordning...och som säkert kan utnyttjas för att bygga dramaturgiskt intressanta historier också.

Risken att det verkar krystat och påklistrat uppkommer nog snarare om man försöker göra politiken till huvudnumret, eller försöker pressa in den för sakens skull. Jag gissar att den valda spelmiljön egentligen inte spelar så stor roll.

mvh
Örnie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>I någon mening handlar nästan all SF egentligen om vårt samhälle.</I> (snip)
<I>jämförelsen med andra kulturer som du (och Anders Blixt) gör verkar mest grunda sig på forna kulturer, eller har jag fel?</I>

Ja och nej; oftast är det väl i frågor om forntida samhällen (könsroller får t ex ofta en lite annan vinkel när hela familjers bokstavliga <I>överlevnad</I> kan hänga på att fysiskt tungt arbete blir utfört varje dag), men det finns situationer där SF-miljöer hamnar under samma paraply. Det hävdas ju t ex ganska ofta i SF-litteratur att demokratiska system inte fungerar i galaktiska imperier, för att de skulle bli alltför tungrodda i ett så titaniskt stort samhälle.

<I>Risken att det verkar krystat och påklistrat uppkommer nog snarare om man försöker göra politiken till huvudnumret, eller försöker pressa in den för sakens skull.</I>

Sant.

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Filosofi + Politik = Sant

Det är ju både politik och filosofi! Va bra!

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 
Top