Nekromanti Politik

walium

Ganska töntig, faktiskt
För en gångs skull ett harmlöst (förhoppningsvis) inlägg om politik. Följ länken till The Political Compass och testa din egen politiska position.

Själv är jag tydligen något mer anarkistiskt än Ghandi med värdena Economic Left/Right: -7.88 och
Social Libertarian/Authoritarian: -5.85

Krille

Super Moderator
Ekonomiskt -0,38, socialt -4,51

Vilket placerar mig på samma socialnivå som Ghandi men slap bang in the middle ekonomiskt, och väldigt långt ifrån dagens politiska ledare. Det var lite förvånande att Gerhardt Schröder är den västerländska politiker som står mig närmast, men inte förvånande alls att Dubya, Saddam och påven ligger längst bort.

Att det knappt finns några ledare där nere är väl förståeligt. Idén med "ledare" faller inte naturligt tillsammans med liberaler. "It's like herding cats" tror jag är ett passande ordspråk.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag är en extremist

Economic Left/Right: -8.88
Social Libertarian/Authoritan: -9.08
Så det är knappast någon fråga om på vilken politisk sida jag hamnar. Inte överraskar det mig heller.

EchonCique

Hero
Ekonomiskt: -7,88 och Socialt: -5,79

Economic Left/Right: -7.88
Social Libertarian/Authoritarian: -5.79

Det är jag och Nelson Mandela. Lyckligtvis har jag ingen Vinnie vid min sida. Än.

Rising

Vila i frid
Jag hatar egentligen sådana här test, där frågorna står i så nära förbund med den slutgiltiga analysen. Liksom "gillar du en fri marknad? Ja? Surprise! Här ska du få veta: Du är liberal!" No shit, mr magiskt test? Hur räknade du ut det?

Well, konstigast var frågan om huruvida abstrakt konst var konst eller inte. Kändes inte riktigt som en politisk fråga.

Nåväl: Economic Left/Right: -8.00
Social Libertarian/Authoritarian: -5.69

Precis vad jag kunde ha räknat ut med arslet utan att ha behövt göra testet. Dock gav jag en massa svar som jag tror gav konstiga resultat på testet, just för att jag såg det hela i ett annorlunda perspektiv än det som frågan var ställd i. Liksom, för att djäklas med systemet.

Marcus J

Hero
Jag är -7,38 ekonomiskt och -5,18 socialt.

Det första kunde jag räkna ut själv men det andra? Jag som tycker att staten ska styra ibland.

Så det är jag och Nelson Mandela. Man kan vara i sämre sällskap.

/Marcus

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ekonomiskt -6.88, Socialt -7.74

Jag är alltså en extrem socialliberal, eller något. Och här klassar jag mig själv som kommunist. Heh, jag tror inte testet är helt ute och cyklar egentligen - mycket sympatiserar jag kanske inte med Marx och co. Men mina sympatier i internationell och svensk politik går fortfarande utan förbehåll till kommunisterna, så jag antar att frågan inte är så enkel.

- Ymir, dock inte särskilt förvånad

Feuflux

omjonasson.se
Jag kom halvvägs

Jag kom halvvägs och sedan gav jag upp. Så jag är väl soffliggare då. Hade massa problem med frågorna, t.ex. så finns det vissa grejer jag inte bryr mig så mycket om och hade velat slippa säga agree eller disagree på. Sen var en massa frågor så dumt ställda att svaret fullständigt berodde på min tolkning och ett test där jag utan att ljuga kan svara med en massa olika alternativ är ju inte så lyckat tycker jag. Eller så är jag så jävla velig att det inte går att analysera mig.

Ser man till svensk politik så är jag extrem mitten-ist så i amerikanska förhållanden blir jag antagligen så långt vänster som deras skala går och en del till. Om nu nån vill veta vart jag (vad jag vet) står.

Politisk applåd till alla som orkade igenom hela dock.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I mitten, typ

Economic Left/Right: 2.13
Social Libertarian/Authoritarian: -0.46

- Vulf

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ekonomi: -0,75
Social: -4,31

Vilket tydligen betyder att jag är mer fascistisk än de flesta här på forumet. :gremwink:

/tobias

Ram

Skev
Å ja' landa' på

Ekonomiskt: -3.63
Socialt: -3.38

Det är säkert bra... :gremgrin:

Ost

Warrior
Skräptest

Dock gav jag en massa svar som jag tror gav konstiga resultat på testet, just för att jag såg det hela i ett annorlunda perspektiv än det som frågan var ställd i.
Jag såg just detta som ett stort problem med testet, att frågorna var luddiga och tvetydiga, och det var skälet till att jag vägrade slutföra det. Dessutom tillät inte testet att man fick förhålla sig likgiltig (vilket jag var till flera frågor), och verkade implicit förutsätta att om man inte höll med om ett polariserat påstående, så måste man hålla med om dess motsats. Det är alldeles för förenklat, för svart-vitt. Och vissa frågor är definitionsmässigt knasiga. Liksom, en genuint fri marknad måste regleras för att förhindra monopoli? Är den verkligen "genuint fri" då? Finns säkert fler exempel på tokigheter, men jag blir störd av att bara titta på eländet.

Jag är väl typ vänster, typ liberal ändå. Även om Expressens test till valet 2002 sade att jag var kristdemokrat. :gremsuck:

IYKK

Veteran
Halmhatt på.

Economic Left/Right: 4.13
Social Libertarian/Authoritarian: -5.85

Lite avvikande från de flesta andra här således. Att värdena är lite halvhjärtade beror att jag var lite snål med strongly agree/disagree.

Hunk

Hero
Economic Left/Right: -1.25
Social Libertarian/Authoritarian: -4.05

Jag hamnade alltså på ungefär samma nivå som Krille, vilket betyder att vi också måste ha ungefär samma uppfattning om D20 och D&D! Det borde tillverkas en liknande kompass avseende rollspel - frågan är bara vilka de fyra motpoolerna är? Skulle kunna tänka mig systemlöst-systembundet och jordnära-övernaturligt, men det kan säkert finnas andra förslag.

EchonCique

Hero
[nt] Det är ju det jag säger :)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean eget pede. In ac wisi eget massa pretium fringilla. Quisque nibh turpis, volutpat vel, vulputate sed, interdum in, augue. Nam nulla mauris, mollis vitae, pellentesque quis, aliquam eget, nulla. Suspendisse metus sapien, cursus a, lobortis vel, convallis quis, augue. Morbi lacus.

Helmgast
Hur kunde du bli så auktoritär?

Får man fråga vad du har svarat för att hamna i mitten socialt?

Helmgast
Economic : -9.13 Social -7.23

Jag har gjort det förr, och det blir lite olika för jag vet inte om jag håller med lite eller mycket i vissa frågor. Det blir iaf samma kvadrant varje gång, och rätt långt åt vänster i den. Det är bara knark och porr som gör att jag inte är lika frihetlig som vänster.

Frågan är var Svea rikes lag står...

Pom

Swashbuckler
Snäppet höger om Dalai Lama minsann [ANT]

Men visst var det en del frågor som kunde ge radikalt olika svar beroende på hur man tolkade dem.