Sorry att jag svarar så sent, men då jag sommarjobbat just med att informera om sådana här regler så tänkte jag att jag skulle reda ut ett par saker.
Grundprincipen för att få a-kassa är att man under de senaste 12 månaderna innan man söker a-kassa ska ha jobbat minst 6 månader med minst 40 timmar i månaden (halvtid alltså).
Sen börjar det krångliga, och det gäller då framförallt när man studerar... Under tiden som du studerar så kan du inte få a-kassa, det innebär i princip att om du pluggat under våren och sökt en kurs till hösten så kan du inte få a-kassa under sommaren. När studierna är helt avslutade så kan man få hoppa över den tiden som man studerat om man är över 25 år och om det varit heltidsstudier.
Räknar man med att vara under 25 år när man avslutar sina studier så är det alltså meningslöst att vara med i a-kassan men även här finns en undantagsregel som säger att om man jobbat heltid under ett år innan studierna så är man ändå berättigad till a-kassa.
Nästa finess är att det finns något som heter ersättning på grundnivå vilken är 320kr per dag. Har man inte varit medlem i a-kassan under tiden man jobbat så kan man ändå få ersättning på denna nivå om man jobbat heltid under hela året (och annars räknas det ner så om man jobbat halvtid under ett år får man 160kr per dag, halvtid under ett halvår 80kr per dag). Även här gäller att man måste jobbat minst 6 månader minst 40 timmar per månad.
Om man är medlem i a-kassan och har varit det i 12 månader, och oavbrutet sedan man jobbade, när man blir arbetslös så får man istället 80% av lönen (max 640kr per dag).
Min rekommendation (vilket jag kan ge nu när jag inte längre jobbar för a-kassan, där var dom väldigt noga med att vi inte fick försöka göra reklam för a-kassan eller så) skulle nog vara att avvakta med medlemsskap tills du vet om du ska jobba i höst.
Det innebär i så fall att du kommer förlora pengar om du blir arbetslös efter 6 men innan 15 månader (då du under tre månader till bara kommer få ersättning på grundnivå), men tjäna lite pengar om du jobbar längre än ett år.
Framförallt om du börjar studera så kommer du då vara tvungen att fortsätta betala avgiften varje månad för att när du slutat studera om du först hittar jobb i minst 3 månader och sen blir arbetslös innan det gått ett år kunna få den högre ersättningen.
Slutligen så vet jag inte om det sker några ändringar första juli i år, vilket det brukar göra, och a-kassans informatörer är inte försäljare vilket gör att informationen därifrån brukar vara mycket bra, så rekommenderar jag att du ändå ringer unionens a-kassa och får förklarat för dig vad som gäller. 0770-777788