Nekromanti Poll: köp eller slump, resultat

Krille

Super Moderator
I det här inlägget finns en omröstning om huruvida man föredrog att köpa fram sina rollpersoner eller slumpa fram dem. Här är resultatet:

<table border=1><tr><td>Spelat hur länge</td><td>Antal</td><td>Köpa eller slå</td><td>Antal</td><td>Andel av åldersgrupp</td><td>Andel totalt</td></tr><tr><td>Har spelat i mer än 20 år</td><td>5</td><td>Vill slå fram gubbe</td><td>3</td><td>60%</td><td>6%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe</td><td>2</td><td>40%</td><td>4%</td></tr><tr><td>Har spelat 10-20 år</td><td>26</td><td>Vill slå fram gubbe</td><td>10</td><td>38%</td><td>21%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe</td><td>16</td><td>62%</td><td>34%</td></tr><tr><td>Har spelat mindre än 10 år</td><td>16</td><td>Vill slå fram gubbe</td><td>9</td><td>56%</td><td>19%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe</td><td>7</td><td>44%</td><td>15%</td></tr><tr><td>Totalt antal deltagare</td><td>47</td><td>Vill slå fram gubbe, totalt</td><td>22</td><td></td><td>47%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe, totalt</td><td>25</td><td></td><td>53%</td></tr></table>

Om jag nu tillåts dra några slutsatser av detta begränsade och icke-säkerställda urval (endast totalt 47 röstande) så är det hyfsat jämt mellan att köpa och att slå. Det finns en viss övervikt för att slå bland de äldsta och yngsta spelarna, och en viss övervikt för att köpa bland de medelgamla. Det vore intressant att göra en mer detaljerad åldersuppföljning för att se hur det ser ut, men det är lite jobbigt att göra med nuvarande poll-system.

Om man utesluter att frågan tolkats annorlunda så verkar det finnas en kategori av spelare som började 1982 till 1992 som föredrar att köpa sina rollpersoner. Jag skulle tro att detta kan skyllas på Vampire, Kult och DoD'91, som kom i slutet av just denna tidsperiod och för många betraktas som definierande för rollspel. Den vaga övervikt mot att slå som finns för att slå bland de yngsta spelarna skulle kunna skyllas på DoD6, Eon och D&D3, medan motsvarande övervikt bland de äldsta spelarna skulle kunna skyllas på tidiiga utgåvor av D&D och AD&D.

Men som sagt var, detta resultat är inte statistiskt säkerställt eftersom populationen inte är slumpvist utvald och alldeles för liten. Dessutom är frågeställningen för grovt uppdelad både i åldersskalan och i köp-slump-skalan. Hur som helst så hoppas jag att den ger något i alla fall.

Anders

Hero
”Om man utesluter att frågan tolkats annorlunda så verkar det finnas en kategori av spelare som började 1982 till 1992 som föredrar att köpa sina rollpersoner. Jag skulle tro att detta kan skyllas på Vampire, Kult och DoD'91”

Jag är lite tveksam till den slutsatsen. En klar majoritet av de som började mellan 82 och 92 började spela med DoD v1-3, DoD Expert/Gigant, Mutant (gamla, 2:an eller nya) och Chock (alla spel där 3T6 där grundegenskaper slås fram med 3T6) och har troligtvis påverkats mer av dem än av de spel du nämner. Detta i a f enligt mina erfarenheter från de jag spelat eller spelar med. Det som gjort att jag och många andra som en gång sett 3T6 som den självklara grunden för att skapa rollpersoner ändrat oss till att föredra poängsystem är helt enkelt att man blivit besviken tillräckligt många på ”slå fram”-systemet. Efterhand har man infört olika omslag, poäng att ändra ogynnsamma resultat med m m och till slut har det blivit ”va fan, bättre att bestämma alltihop med poäng och skippa tärningarna, så får man den rollperson man vill ha istället för att riskera att få en som man inte vill ha”. Faktiskt kan jag inte på rak arm komma på att jag träffat någon som gått från att föredra poängsystem till att föredra slumpsystem, medan det är ganska många som tidigare förespråkat slump sedan ändrat sig till att tycka poängsystem är bättre.

Ska man ändå försöka få fram ett mönster utifrån vilka spel man börjat med/satt grunden för ens spelande får nog indelningen se annorlunda ut så de som började med D&D innan rollspelsboomen i Sverige i mitten på 80-talet är en grupp, de som börjat med DoD/Mutant/Chock/SRR 82-90 är en grupp, Kult/DoD v4-5 är en grupp och slutligen utgör de som inlett med Eon/DoD6 en grupp. Inte heller denna gruppindelning skulle i o f s vara riktigt bra (kom precis på att Stjärnornas krig kom 88 och har ett poängsystem) och det finns givetvis folk som inte kan placeras in i något av facken. Sen är det också som du konstaterar en för liten och slumpmässig grupp som resultatet baseras på för att man ska kunna dra några säkra slutsatser.

Arcana – som tillräckligt många gånger blivit missnöjd med framslagna rollpersoner och sett medspelare skicka sina rollpersoner in i döden för att de inte blivit som de ville ha dem.