Krille
Super Moderator
I det här inlägget finns en omröstning om huruvida man föredrog att köpa fram sina rollpersoner eller slumpa fram dem. Här är resultatet:
<table border=1><tr><td>Spelat hur länge</td><td>Antal</td><td>Köpa eller slå</td><td>Antal</td><td>Andel av åldersgrupp</td><td>Andel totalt</td></tr><tr><td>Har spelat i mer än 20 år</td><td>5</td><td>Vill slå fram gubbe</td><td>3</td><td>60%</td><td>6%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe</td><td>2</td><td>40%</td><td>4%</td></tr><tr><td>Har spelat 10-20 år</td><td>26</td><td>Vill slå fram gubbe</td><td>10</td><td>38%</td><td>21%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe</td><td>16</td><td>62%</td><td>34%</td></tr><tr><td>Har spelat mindre än 10 år</td><td>16</td><td>Vill slå fram gubbe</td><td>9</td><td>56%</td><td>19%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe</td><td>7</td><td>44%</td><td>15%</td></tr><tr><td>Totalt antal deltagare</td><td>47</td><td>Vill slå fram gubbe, totalt</td><td>22</td><td></td><td>47%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe, totalt</td><td>25</td><td></td><td>53%</td></tr></table>
Om jag nu tillåts dra några slutsatser av detta begränsade och icke-säkerställda urval (endast totalt 47 röstande) så är det hyfsat jämt mellan att köpa och att slå. Det finns en viss övervikt för att slå bland de äldsta och yngsta spelarna, och en viss övervikt för att köpa bland de medelgamla. Det vore intressant att göra en mer detaljerad åldersuppföljning för att se hur det ser ut, men det är lite jobbigt att göra med nuvarande poll-system.
Om man utesluter att frågan tolkats annorlunda så verkar det finnas en kategori av spelare som började 1982 till 1992 som föredrar att köpa sina rollpersoner. Jag skulle tro att detta kan skyllas på Vampire, Kult och DoD'91, som kom i slutet av just denna tidsperiod och för många betraktas som definierande för rollspel. Den vaga övervikt mot att slå som finns för att slå bland de yngsta spelarna skulle kunna skyllas på DoD6, Eon och D&D3, medan motsvarande övervikt bland de äldsta spelarna skulle kunna skyllas på tidiiga utgåvor av D&D och AD&D.
Men som sagt var, detta resultat är inte statistiskt säkerställt eftersom populationen inte är slumpvist utvald och alldeles för liten. Dessutom är frågeställningen för grovt uppdelad både i åldersskalan och i köp-slump-skalan. Hur som helst så hoppas jag att den ger något i alla fall.
<table border=1><tr><td>Spelat hur länge</td><td>Antal</td><td>Köpa eller slå</td><td>Antal</td><td>Andel av åldersgrupp</td><td>Andel totalt</td></tr><tr><td>Har spelat i mer än 20 år</td><td>5</td><td>Vill slå fram gubbe</td><td>3</td><td>60%</td><td>6%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe</td><td>2</td><td>40%</td><td>4%</td></tr><tr><td>Har spelat 10-20 år</td><td>26</td><td>Vill slå fram gubbe</td><td>10</td><td>38%</td><td>21%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe</td><td>16</td><td>62%</td><td>34%</td></tr><tr><td>Har spelat mindre än 10 år</td><td>16</td><td>Vill slå fram gubbe</td><td>9</td><td>56%</td><td>19%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe</td><td>7</td><td>44%</td><td>15%</td></tr><tr><td>Totalt antal deltagare</td><td>47</td><td>Vill slå fram gubbe, totalt</td><td>22</td><td></td><td>47%</td></tr><tr><td></td><td></td><td>Vill köpa gubbe, totalt</td><td>25</td><td></td><td>53%</td></tr></table>
Om jag nu tillåts dra några slutsatser av detta begränsade och icke-säkerställda urval (endast totalt 47 röstande) så är det hyfsat jämt mellan att köpa och att slå. Det finns en viss övervikt för att slå bland de äldsta och yngsta spelarna, och en viss övervikt för att köpa bland de medelgamla. Det vore intressant att göra en mer detaljerad åldersuppföljning för att se hur det ser ut, men det är lite jobbigt att göra med nuvarande poll-system.
Om man utesluter att frågan tolkats annorlunda så verkar det finnas en kategori av spelare som började 1982 till 1992 som föredrar att köpa sina rollpersoner. Jag skulle tro att detta kan skyllas på Vampire, Kult och DoD'91, som kom i slutet av just denna tidsperiod och för många betraktas som definierande för rollspel. Den vaga övervikt mot att slå som finns för att slå bland de yngsta spelarna skulle kunna skyllas på DoD6, Eon och D&D3, medan motsvarande övervikt bland de äldsta spelarna skulle kunna skyllas på tidiiga utgåvor av D&D och AD&D.
Men som sagt var, detta resultat är inte statistiskt säkerställt eftersom populationen inte är slumpvist utvald och alldeles för liten. Dessutom är frågeställningen för grovt uppdelad både i åldersskalan och i köp-slump-skalan. Hur som helst så hoppas jag att den ger något i alla fall.