Nekromanti Poll plus lite annat

Schesuz

Veteran
Jag bara undrar vilket SciFi rollspel som folk tycker är "bäst" , roligast och vettigast regler.

Själv så skulle jag svara Shadowrun på alla fronter men jag har iofs inte spelat så mkt andra SciFi rollspel förutom Stjärnornas Krig och Star Wars(det senaste) och dom var bra men shadowrun är ännu det bästa jag spelat.

Sen undrar jag om folk vet några bra äventyr och hemsidor när det gäller SciFi rollspel, helst shadowrun, men gärna annat oxå.

Mvh Schesuz

Storuggla

Champion
Blå Planet!

Blue Planet. Utan tvekan. Jag vet att jag är en av de få som köpt det, men jag tycker banne mig att det är värt det.
Det har allt: slemma korporationer, pseudo-diktatoriska regeringar, miljöförstöring, urinvånare, söderhavsklimat, mystiska aliens i djupet, ryska maffian och delfiner! Man kan spela späckhuggar dammit! Muahahahahaha...

Förlåt, got carried away there. Men jag anser att Blue Planet är ett rackarns bra-igt spel.
Om någon känner för att glo lite granna, surfa in på http://www.bpv2.com/.
Under "transmission" kan man även ladda ner en preview på 1.6Mb. Myyycket rekommenderad om man är nyfiken.

Storuggla, som ber om ursäkt för den nästan fanatiska marknadsföringen.

Duddmannen

Hero
Hmm... Det var ju en ganska STOR fråga det där. Det är ju som med allt annat en smakfråga, men jag kan ju nämna två av mina favoriter förståss:

StarTrek RPG (Last Unicorn Games)
Samtliga ST-serier från TOS till VOY via TNG och DS9, är du trekker vet du vad jag menar och då kommer du förmodligen att gilla spelet också. Annars är jag tveksam. Spelsystemet är enkelt och kan sägas påminna lite om d6-systemet från WEG.
Lätt och högteknoligisk PG13 SF med GODA och MISSANPASSADE snarare än GODA och ONDA.

Alternity (TSR)
"Åh, Nej! AD&D i Rymden" tänker nog de flesta, men jag tycker att världen som beskrivs i böckerna är otroligt bra! Påminner om de bästa bitarna från gamla Traveller 2300 eller Mega Traveller. Systemet ÄR lite väl tungt, men bakgrundsmaterialet uppväger.
Tung SF med viss högteknologi, dock är inte allt i människans händer. Rebeller mot Imperiet eller Handelshus mot Handelshus eller vad man nu tycker, spelet är väldigt öppet. Goda, Onda, Rika, Fattiga och Utterly Alien blandade.

Krille

Super Moderator
"Jag bara undrar vilket SciFi rollspel som folk tycker är "bäst" , roligast och vettigast regler."

Babylon Project. Utan en sekunds tvekan.

Staffan

Myrmidon
Själv är jag inte så förtjust i sf-rollspel, men om jag hade tid och folk att spela med skulle jag gärna köra en kampanj i Alternity/StarDrive (Alternity är reglerna, StarDrive är världen).

LeJonklev

Swordsman
Mutant Chronicles har utan tvekan den bästa och roligaste spelvärlden. Reglerna lämnar dock mycket att önska. Förslagsvis tar man regler från något annat rollspel med bättre regler typ neotech 1.

LL

Tepet Jikad

Veteran
Trinity, helt klart. På andra plats kommer en i min spelgrupps hemkok, "Nova", med mysko utomjordingar, totalt menlösa krig, och en rymdstation stulen rakt av från Linda & Valentin... /images/icons/smile.gif

Rickard

Urverk speldesign
Spelat MC, N1 ø N2, SR, SW, Fading Suns, Cyberpunk och Mutant och läst reglerna till Mutant 209(×).. Har säkert glömt 1 eller 2 rollspel..

Den bästa världen är helt klart SR. Cyberpunk blandat med fantasy.

Bästa reglerna är nog WeG:s SW för att de är så fria.

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte spelat FS med vettig SL och bara spelat Cyberpunk 1 gång för 10 år sedan (så det gills nog inte)

Honken

Hero
Jag har läst/spelat rätt många Sf-spel. Som med alla typer av rollspel så måste jag säga så beror vilken typ av spel man vill spela. Är det cyberpunk så är det ganska dött lopp mellan Neotech och Shadowrun. Men generellt så är min absoluta favorit MegaTraveller. Traveller (Classic) var nog det första sf spel jag köpte, och jag gillade ideén. MegaTraveller är typ andra utgåvan. Tyvärr med 3:dje utgåvan så omplementerade man samma system man använt till TW2k och tyvärr så hade den en STOR bugg...

/Honken

Klaatu

Swordsman
Fading Suns för tjuvens!!!

Har alla blivit galna och glömt bort Fading Suns. Vars värld är till SF vad Tolkens Midgård är till Fantasy.

Krille

Super Moderator
Re: Fading Suns för tjuvens!!!

"Har alla blivit galna och glömt bort Fading Suns. Vars värld är till SF vad Tolkens Midgård är till Fantasy."

Med tanke på att jag anser att Midgård är en av de världar som jag helst inte rollspelar i så...

Dessutom tycker jag att Babylon Project-universat är bättre.

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
word!!

sant. fading suns är snuskigt bra fast de har som de flesta sf spelen buggen att de ska ha ALLT med sig till sin värld och frågan är hur det kommer se ut efter introduktionen av d20 k*k systemet. men den mörka stämningen kommer väll inte försvinna förvisso ( bara namnet säger ju att spelet är ascoolt ). men om man vill hålla sig till core sf så man kommit helt fel och ska nog hålla sig till tex T4 istället..

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Fasen vad du klagar!!!

Vad är det för fel på Midgård nu då?

Iofs håller jag med dig, jag spelar helst i en värld jag skapat själv, men ändå! Vad är det för fel på Midgård?

Storuggla

Champion
Host host, harkel harkel

Jag måste bara påpeka att Traveller är snuskigt bra. Är på gång som d20 också. De e gott å sitta i ett rymdskepp i en hel vecka i stöten oavsett avståndet man åker. Bara sitta och dega eller glo på film eller reta sina skeppskamrater.Jag tror att jag är lite nostalgisk, men livet som Free Trader är banne mig oslagbart!Storuggla, med Jump-2 motor

Krille

Super Moderator
Det är mitt jobb

"Vad är det för fel på Midgård?"

"Felet" (ur rollspelssynpunkt) är en viss liten resa som företogs av några hobbitar, en alv, en dvärg, en klase människor och en trollkarl, och som kommer upp på bio inom kort. Den resan omfattar typ allting vad Midgårdskänslan är, och det är omöjligt att få samma känsla utan att trampa Frodo på tårna eller sno hatten från Gandalf.

Och skulle man ge sig in och inkräkta på huvudpersonernas område så finns det i princip tre möjliga resultat: a) man blir låst, och får inte påverka handlingen, b) man påverkar handlingen, snor fokus och i princip gör så att Midgård inte längre är Midgård, eller c) man gör det inte alls, utan håller sig på annan kant och missar hela Midgårdskänslan. Ingendera låter som ett särskilt kul alternativ.

Liksom, hela historien i Midgård bygger på ett antal få artefakter, och dessas respektive historier är kända. Att stoppa in en ny artefakt gör att man sitter och undrar varför de aldrig omnämndes av Tolkien ("jaha, så dvärgarna hade egentligen åtta ringar - var glömde Tolkien nämna det?"). Det blir lite "Uppföljaren som Gud glömde del 2" över det.

Cybot

Mest spelbar
Om jag skulle boffa runt i Midgård

Midgård är en värld. Inte en viss tidsperiod. Man kan mycket lätt göra en kampanj där målet inte måste vara så extremt überviktig. Kan mycket väl vara i Rohan eller Gondor i mellan första och andra Ringkriget eller något liknande.
Visserligen är ganska många världar friare men det är ju ingen större skillnad på att spela under häxmästarens kampanj i Angmar än att spela under den Nidländska Reningen.

Storuggla

Champion
Va?

Menmenmen... jag trodde att Krilles jobb var att sitta på motorhuven på bilmässor och sånt iförd åtsmitande baddräkt... har jag helt fel? /images/icons/hairy.gif

Storuggla

Krille

Super Moderator
Re: Om jag skulle boffa runt i Midgård

"Visserligen är ganska många världar friare men det är ju ingen större skillnad på att spela under häxmästarens kampanj i Angmar än att spela under den Nidländska Reningen."

Visserligen inte, men det är däremot en större skillnad på stämningen i Ringen och stämningen i en sådan kampanj. Och det diskvalificerar Midgård - vill jag spela i den världen så är det för att återuppleva den stämningen, inte bara får att världen är så förgjordat bra.

Rosen

Myrmidon
Re: Det är mitt jobb

Och skulle man ge sig in och inkräkta på huvudpersonernas område så finns det i princip tre möjliga resultat: a) man blir låst, och får inte påverka handlingen, b) man påverkar handlingen, snor fokus och i princip gör så att Midgård inte längre är Midgård, eller c) man gör det inte alls, utan håller sig på annan kant och missar hela Midgårdskänslan.

Personligen ser jag större problem i Star Wars med just den saken.

--
Åke