Nekromanti Poll: vad spelar du?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Shaggy väckte en fråga som jag tänkte att jag skulle försöka kolla av lite mer.

Ja, vad säger ni?

M.

Rickard

Urverk speldesign
Uhm.. Det beror ju på hur man ser på saken.. Vissa kanske använder världen Trudvang eller Ereb Altor men har ett annat tärningssystem.. Själv har jag så många husregler att det nästan är ett eget spel.. Jag började med EDD, spelade det några år, gick över till 91:an (DoD4) när jag fick en "riktigt" spelgrupp och sedan efter några år av spelande med den versionen modifierade det och helt plötsligt började det likna EDD igen.. Fast skulle man ha med alternativet "modifierat DoD" så skulle nog alla rösta på den..?

Bra initiativ med pollen dock.. Jag är nyfiken på vad det är för folk här numera.. Jag är rädd för att det kan ha blivit så att det försvunnit gamla-versions-användare när DoD6 kom in i på rollspelsforumet då forumet fullkomligt översvämmades med DoD6-frågor och sedan försvann DoD6-spelarna när Riotminds startade sitt forum.. Kvar blev kanske bara de som kör båda versionerna eller har andra spel så att de hänger på andra forum också? Kvar blev alltså ett utdöende forum.. :gremfrown:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som saknar en gråtande graemlin och en gäspande en

Johan K

Gammal & dryg
Jag Sl:ar DoD6E, ett mycket trevligt spel faktiskt. Men hade jag tillgång tillgång till de andra utgåvorna så hade jag givetvis spelat dem åxå !!!!!!!

Helgonet

Veteran
Just nu blir det mest v.6 eftersom vi håller på med Snösaga men efter det så finns det inget som hindrar att det blir v.4 igen. Det beror på vad jag känner för, vilkert troligtvis är något helt annat rollspel och förhoppningsvis någon annan som spelleder ett tag.

G

Guest

Guest
icke!

sedan försvann DoD6-spelarna när Riotminds startade sitt forum
Njaa... det kan jag nog inte hålla med om... Jag är själv med i riotminds forum men jag tycker som så att det är intressant där för att man kan ha mera kontakt till skaparna och få de färskaste nyheterna...men jag måste nog säga att jag känner igen en hel del användare som finns både här och på riotmindsforumet...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det borde finnas ett alternativ i stil med: "EDD, för det är världens bästa spel, i alla fall efter att jag har ändrat alla reglerna, bytt ut färdigheterna och i största allmänhet modifierat det till oigenkännlighet". :gremwink:

Jag röstade i alla fall på EDD. Den version jag spelleder nu innehåller bara små modifikationer!

/tobias

Eksem

Champion
Allt och inget

Som Han redan påpekat så finns det ju typer likt mig, som verkligen gillar Trudvang men inte står ut med reglerna. Därtill har jag valt att spela med ELRIC!-reglerna, som i mina ögon är vad Drakar och Demoner borde ha muterat till, regelmässigt. Så för mig känns det ju som att jag spelar Drakar och Demoner, både sett till regler och spelvärld, men jag spelar ju inte nån av versionerna alls egentligen (den senaste jag spelade out of the box var faktiskt DoD2, men då spelade vi ju ändå Vinterskogens Hemlighet som är skrivet till Trudvang, eller hur?)

Vad borde jag rösta på?

Evil Peter

Hero
Jag spelar en modifierad variant av DoD '91 men använder mig av mycket material från tidigare versioner också (speciellt Magiboxen som nog är det bästa som släppts till DoD, iaf det viktigaste). Spelet är inte modifierat till något helt annat utan det är mest brister som korrigerats (framförallt den mycket dumma prissättning som finns i '91) och lite tweakningar här och där tills det blev ett system som fungerar väldigt bra.

Jag röstade iaf på v4.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag la en liten röst på DoD -91 (v. 4 alltså) eftersom jag spelade det i söndags. Annars spelar jag inte mycket DoD (eller nåt annat heller) just nu men -91:an är det jag spelat mest. DoD6 har jag ännu inte spelat men kommer garanterat göra det - DoD 5 äger jag men har nästan aldrig spelat heller. Förstår inte riktigt varför - jag tycker ju Chronopia är rätt schysst... :gremconfused:

hraufnir

Swordsman
Så länge man slipper "spela i en stad" grejjen och att det finns krut i spelet så verkar reglerna helt ok... men då spelar jag ju inte DoD .91 efter grundreglerna utan efter lite småmoddade saker. Eller vad tycker du DeBracy?

Jarfi

Veteran
Joho, jaha. Det ÄR nog v4 som ligger till grund, med alla handböcker. Magiboxen hade jag glömt egentligen tillhör v3..
I vilket fall har jag egna tungt WW och 7th Sea inspirerade regler, men lirar i Ereb Altor och använder yrken från handböckerna/v4...
Jag röstade iaf på v4

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Inget av dem - älskar de olika världarna men inte reglerna (längre). Men om jag skulle göra det skulle det bli version 5.