Nekromanti pollen som vektor

Spitfire

Swordsman
För Vinterland, som baseras på att en världsomfattande virussjukdom slagit ut och dödat stora delar av jordens befolkning över ett tidsspann på 20-25 år, så har jag en undran över en lämplig vektor för denna farsot.

Eftersom hela premissen med sjukdomen bygger på att den bara sprids i områden med en genomsnittstemperatur över fryspunkten och därför är som farligast under Vår/sommar/höst men inte så mycket under vintern (vilket gör att det är under vintern som många överlevande blir som mest aktiva vad gäller handel med andra överlevande eller ett sökande i gamla labb efter ett botemedel, därav namnet på spelet)

Vad jag då kom på är att kanske skulle pollen vara en lämplig vektor för viruset (som utan att spoila för mycket, har mer gemensamt med ett biologiskt stridsmedel än en konventionell sjukdom)

Frågan är, är ens pollen en rimlig virusbärare eller är jag helt ute och cyklar?
Det kanske hjälper lite om jag nämner att viruset kallas mosspest eftersom det har sitt ursprung i en nyupptäckt art av mossa.

Wilmer

Hero
Det är extremt osannolikt att ett virus kan infektera både människor och växter men sannolikheten kanske fick hjälp på traven av en genetiker? Hur yttrar sig sjukdomen?

En annan variant skulle kunna vara bakterier som äter typ nektar eller något och som producerar stora mängder sporer som sedan kan ta sig in i människoceller för att skapa sjukdomar som är obotliga och jävliga på samma sätt som många virus (tuberkulos funkar så). En bakteriespor är i stort sett bakteriets DNA i en hård men inaktiv kapsel som är till för att bakterien ska överleva torrperioder och liknande.

!Paxen

Swashbuckler
Frågade min sambo, som pluggar farmakologi och har haft en väldigt många kurser angående sjukdomar, och hon tycker inte att det är möjligt. Men vad vet hon!

Jag tycker att du ska köra på det. Sci-fi är ju inte sci-fi om det inte finns lite saker som folk kommer debattera om det är möjligt eller inte.

krank

Går ondskans ärenden
Paxen said:
Jag tycker att du ska köra på det. Sci-fi är ju inte sci-fi om det inte finns lite saker som folk kommer debattera om det är möjligt eller inte.
Alltså; frågan är helt enkelt hur vitkigt man tycker att det är "hard SF". Om man vill ha en känsla av realism/trovärdighet kan man ju till och med ha referenser, som i en uppsats på universitet/högskola, och se till att ha på fötterna angående allt som skiljer sig mot vår verklighet.

//Krank, som tycker SF blir bättre med högre trovärdighet

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
Paxen said:
Alltså; frågan är helt enkelt hur vitkigt man tycker att det är "hard SF". Om man vill ha en känsla av realism/trovärdighet kan man ju till och med ha referenser, som i en uppsats på universitet/högskola, och se till att ha på fötterna angående allt som skiljer sig mot vår verklighet.

//Krank, som tycker SF blir bättre med högre trovärdighet
Alltså, även om det är högst otroligt så kan det ju fortfarande vara något som kan hända, men eftersom det inte finns något sätt att bevisa det på (vad jag vet) så blir det nog ganska svårt.

Men visst är det lite roligare när det är något som teoritiskt sett kan hända, lite som hur Enterprise i teorin kan ta sig fram så fort som det gör. Men jag tycker samtidigt att om man har en idé som man gillar, t.ex. att polen fungerar som virusspridare så ska man köra på det, och om det finns något som backar upp det så är det bara ett plus.

Spitfire

Swordsman
Tack för svaren. Jag researchade lite efteråt och hittade på Wikipedia att omkring 20% av växtvirus kan spridas till nästa generation via pollen.
Detta besvarar min första fråga om det ens är möjlighet att virus kan förmedlas genom pollen.

Vad gäller mitt andra problem om det kunde påverka människor så är det lite tunnare, men jag hade extrem tur i att hitta en artikel där en känd fransk virusforskare menar att de hittat det allra första växtviruset som påverkar människor
http://www.dailynews.rs/worldnews/the-first-plant-virus-that-affects-humans/
vad som gör detta till extrem tur är att artikeln lades ut den 19 april 2010... dvs för bara någon dag sen!
Något som gör mig lite skeptisk är dock att viruset ifråga orsakar "klåda, feber och smärta" och finns i pepparväxter...
Är det säkert att de inte bara utsatts för mycket av pepparn?

Alltså, inte för att Vinterland är extremt Hard Sci-fi så vill jag ändå ha något på fötterna när jag lägger fram en förklaring. Jag vill inte att folk frågar mig om jag sov mig igenom biologin på högskolan och får stå där och skämmas.

Faktum är att Paxens sambo har besvarat en annan fråga jag också funderat över, och det är hur sjukdomen lyckas sprida sig så mycket innan det är för sent. Eftersom pollen som vektor är så icke troligt så är det inte omöjligt att de forskare som först lägger fram detta som förslag tystas ner som knäppgökar...

krank

Går ondskans ärenden
Paxen said:
Men visst är det lite roligare när det är något som teoritiskt sett kan hända, lite som hur Enterprise i teorin kan ta sig fram så fort som det gör. Men jag tycker samtidigt att om man har en idé som man gillar, t.ex. att polen fungerar som virusspridare så ska man köra på det, och om det finns något som backar upp det så är det bara ett plus.
Ska iofs sägas det att just Star Trek kanske inte är det mest perfekta exemplet på hård, verklighetstrogen SF - oavsett vad fansen hittar på i efterhand.

Spitfire

Swordsman
Det är extremt osannolikt att ett virus kan infektera både människor och växter men sannolikheten kanske fick hjälp på traven av en genetiker? Hur yttrar sig sjukdomen?
Som sagt, det har mer gemensamt med ett stridsmedel än slumpmässig sjukdom.. så det är ingen slump att den bara påverkar människor men inte växter eller djur (eller i såna fall extremt liten utsträckning)
Vad gäller symptom så är detta fortfarande uppe i luften. Jag funderar på att jämföra med Ebola men jag tror att responsen skulle bli att jag i såna fall tar i ända från tårna
"jaha, det räcker inte med en liten influensa? nä nä, du ska tvunget ha ihjäl HELA mänskligheten?"

öh.. ja, thats the point...
(fast inte hela, 10-20% är immuna genom att det saknar det protein som viruset gömmer sig i och sen finns det ju de som väljer "alternativa" sätt att genom genmanipulation lura viruset att de inte är människor eller gräva ner sig i bunkrar)

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
Paxen said:
Ska iofs sägas det att just Star Trek kanske inte är det mest perfekta exemplet på hård, verklighetstrogen SF - oavsett vad fansen hittar på i efterhand.
Var dock det enda jag kom på sådär snabbt.

Fan, borde ta och "forska" mer.