Nekromanti Pool of Radiance

Torbjörn

Swordsman
Detta äventyr är tänkt som nästa projekt i min kampanj. Finns det någon som kört detta och har några bra tips. Vad fungerade bra / mindre bra? Portalen i början känns väldigt krystad - hur löste ni detta?

En fundering om äventyret dock:
1. Myth Drannor är en av de mest sägenomspunna äventyrslokalerna i Faerun.
2. Cormanthor likaså.
3. Cult of the Dragon är en av de stora onda (galna?) organisationerna i Faerun.

4. Äventyret är för lvl 6 karaktärer - medelmåttor alltså! Det känns som att denna plats och detta motstånd hade kunnat vara lämpliga för 10+ karaktärer. Är det dumt att förbruka Myth Drannor redan för lvl 6? Förstår ni vad jag menar?

Torbjörn.

Morgath

Warrior
Jag körde detta äventyr och utan att avslöja för mycket här, så kan man säga att det var oerhört tufft. Jag körde exakt efter hur äventyret var skrivet och det blev TPK (Total Party Kill) direkt.

Efter portalen och utmaningarna kring denna, så är det en hög, stor byggnad som skall intas (ni som läst äventyret vet vad jag menar). Byggnaden rensades i ett huj, men alla resurser spelarna hade utarmades. På natten kom en fiendepatrull och upptäckte att byggnaden blivit övertagen (PC'na övernattade i tornet). Patrullen skickade efter förstärkning och byggnaden belägrades. PC'na försökte på morgonen slå sig ut ur belägringen och fly mot portalen, men nedgjordes till sista man (bland annat pga. en Entangle-spell).

Jag skulle nog vänta med att köra detta äventyr tills gubbarna är uppe i lite högre level eller att de har med sig "henchmen". Ett annat alternativ är att skruva ned "mötenas" ("encountrarnas") svårighetsgrad.

Torbjörn

Swordsman
Jag skulle nog vänta med att köra detta äventyr tills gubbarna är uppe i lite högre level eller att de har med sig "henchmen"
Ok. Spontant känns det som att Myth Drannor är nåt för hög-lvl karaktärer att bita i och jag kan nog vänta ett tag med äventyret, speciellt som jag för mina spelare försökt pumpa upp myten och rykterna om platsen. Denna typ av platser skall inte vara något för mesar.

Torbjörn

Det enda jag hört om Pool of Radience är att datorspelet skall vara oerhört dåligt! Men det kanske inte har så mycket med storyn att göra? Hrm, kanske skall kolla in det skrivna äventyret då :gremsmile:

Torbjörn

Swordsman
Det skrivna äventyret verkar väl inte vara det allra bästa som gjorts, men eftersom jag köpt det måste det spelas. Skall dock inte uttala mig förrän vi spelat det, det kanske blir rätt bra ändå.

Vad man dock kan säga redan när man läser det är att illustrationerna är katastrofalt dåliga, det hade till och med varit bättre utan dem!

Torbjörn

Pom

Swashbuckler
Det enda jag hört om Pool of Radience är att datorspelet skall vara oerhört dåligt!
Ur-originalet var mycket välgjort, hade fantastisk inledningsmusik och stark AD&D-känsla.
Men det spelade jag på en C64 när många forumiter ännu inte var födda... :gremsmirk:

rks

Warrior
Jag ÄLSKADE Pool of Radiance goldbox-spelet och gick raskt vidare med Curse of the Azure Bonds, Secret of the Silver Blades och Pools of Darkness. Tyvärr Var det en del knas i mitten, som Hillsfar-spelet.

Aja, till C64 (och Amiga och PC) var Pool of Radiance toppen men tyvärr kan jag inte få det att fungera idag, fastän jag har PC-filerna.

ForgottenRealms

Veteran
Mycket bättre. För Eye of the Beholder var redan för mycket 3D i. Dem gamla SSI spelen (då främst Pool-serien) var otroligt bra och mycket stimulerande. Men även Krynn och Dragonlance liren var coola.

Bombu

Hero
Jag håller med Arnor här.

Pool of radiance det gamla var mycket bättre (tyckte jag) än eye of the beholder.

men det är ju naturligtvis tycke och smak.

det var ju turns och ingen stress i pool of radiance, nått jag fortfarande gillar i dataspel, stress har jag tillräckligt på jobbet....

jag tror inte jag skulle kunna gå tillbaka till de gamla pool of radiance.. curze of the azure bonds... etc... för jag har blivit mer bortskämd vad gäller grafiken, men för sin tid var de jättemysiga... spelade curze of the azure bonds två gånger bara för att det var så coooolt...*hehe*

Morgath

Warrior
Temple of Elemental Evil

Jag har spelat det senaste D&D-spelet Temple of Elemental Evil säkert fyra gånger. Senast spelade jag med ett party på två spelare. Man går upp i level skitsnabbt då!

Är jag den enda i världen som sörjer att det inte blir en uppföljare till detta spel?

ForgottenRealms

Veteran
Man är nog en speciell typ av person som diggar dessa turnbaserade spelen, lite som schack faktiskt fast mer dynamiskt.

Jag började faktiskt spela Pool of Radience för bara några månader sedan men var tvungen att pausa det hela på grund av för lite tid. Man kan säga så här, grafiken är rent ut sagt urusel samt hela gränssnittet för att man blir gråhårig. Men nostalgin och den otroliga kultkänslan håller spelet vid liv fortfarande!

Tänk den där platemailen +5 och det den coola efrettiflaskan i koboldnästet. För att inte tala om första gången man släppte iväg sin fireball på dem små stackarna och det bara "blip" "blip" "blip" kommer döskallar på skärmen hehe...

Finns för dem som är intresserad att ladda ner gratis från The Under Dogs. Rekommenderas starkt!

ForgottenRealms

Veteran
Re: Temple of Elemental Evil

Var på tok för mycket buggar i det, men det tristaste är att motorn nu efter X antal patchar är den modernaste isometric-vy-motorn tillgänglig. Hade dem bara fått en chans att bevisa detta så hade vi haft både ett och två andra bra rollspel som bygger på 3.5 reglerna.

Ack, ack vad buggar kan ställa till det...

rks

Warrior

Nejdå, jag vill extremt gärna se mera av detta slag. Men som sagt, buggarna var många, men om man kör på med Circle of Eights patchar så är det ett bra spel. Synd bara att det tar slut på lvl 10, vilket gör att man slår i taket ganska snabbt när man som jag gillar att spela med en (1) char - en cleric. Han rockade fett och dödade Zuggtmoy enkelt. :gremgrin:

rks

Warrior
Det ÄR en bra känsla i det - tänk bara på templet i ena Castle-kartan där man tar någon sak och Bane himself stirrar elakt på en! Och när man som jag - efter att ha spelat det som det var tänkt ett dussin gånger - gick på spelet med en hexeditor och lekte hur det var att spela som bronsdrake, som vampyr eller vad "bowl of lightning" var för föremål, eller hur bra man kan slåss med incense (rökelse - ganska bra faktiskt) så var det ännu roligare.

ForgottenRealms

Veteran
Jo det är coolt som bara attan, men logiken i möten etc känns ganska uråldrigt mellan åt. Men ej att ta bort storyn i spelet som än så länge bara Baldurs Gate kan möta.

Laddade faktiskt ner referenskortet till Pool och upptäckte en rolig grej på mitten av det:

NOTE: If you have a "fast" machine, such as a 486/50 MHz machine, it may be so fast that you may not be able to read messages
Hehe, var dock ej rädda, DOSBox fixar detta utan problem. Det är helt spelbart med den emulatorn!

Torbjörn

Swordsman

När vi då är inne på lite nyare spel...

Temple of elemental evil har jag inte spelat men jag blev däremot helsåld på BALDUR´S GATE II - här kan man tala om Forgotten Realms-känsla! Fick mig att börja spela D&D i Forgotten Realms. :gremsmile:

Torbjörn

ForgottenRealms

Veteran

Jag tyckte jag läste BG3, men efter läst ditt inlägg igen så insåg jag att hur mycket jag än ville att det skulle stå BG3 så stod det faktiskt BG2 hehe.