Nekromanti Pool of Radiance

rks

Warrior
Jo det är coolt som bara attan, men logiken i möten etc känns ganska uråldrigt mellan åt.
Ja, eller en sådan sak att när man ska hela sig, efter lite kurr, så kan man antingen vila en dag per hitpoint som ska helas ELLER lägga Cure Light Wounds på vad och en, sedan memma den igen och börja om. *suck* Detta fixades i senare spel av samma genre men det var störigt där och då i alla fall.

Och tråkigast - och fantasilösast var striderna på Podol Plaza efter auktionen när det endast var typ "54 hobgoblins rush to attack" tio gånger i rad ungefär...

Men då drog man ut på landsbygden och insåg att Thri-Kreens faktiskt var intelligenta. :)

ForgottenRealms

Veteran
Haha precis! För att inte tala om dem coola striderna i Buccaners Camp och den läskiga pyramiden som jag gick vilse i flera gånger.

Men tuffaste var nog ändå kyrkogården när man var en vekling i början eller den gamla delen av Phlan är man stöter på en Spectre och hittar en Tome of... någonting.

Uj uj uj vilka gamla goda tider det var.

Det fanns ju även en grotta högst upp i norr där man stötte på en drake vill jag minnas. Kommer dock ej ihåg om man kunde strida mot den eller inte.

Good old times :gremlaugh:

Torbjörn

Swordsman
Re: Temple of Elemental Evil

Kan väl hålla med dig lite.

Men känslan, grafiken, dialogen, valfriheten, storleken, karaktärerna...ja allt annat var underbart.

Torbjörn

Rising

Vila i frid
Och när man som jag - efter att ha spelat det som det var tänkt ett dussin gånger - gick på spelet med en hexeditor och lekte hur det var att spela som bronsdrake, som vampyr eller vad "bowl of lightning" var för föremål, eller hur bra man kan slåss med incense (rökelse - ganska bra faktiskt) så var det ännu roligare.
Okej, det här var det ägigaste jag läst på länge. Hur var det att spela som bronsdrake?

Jag spelade aldrig de här spelen när det begav sig, men jag älskar gamla spel på riktigt och inte bara för nostalgin, så jag kommer nog att digga de här spelen - även om jag inte har några personliga minnen av att ha spelat dem som barn (jag spelar ju fortfarande Nethack då och då). Nu är frågan; vilken version av Pool of radiance är bäst? PC eller Amiga? Är det Radiance som är bäst? Visst, det är första delen, men det låter lite trist med bara fyra klasser. Kanske passar Azure Bonds bättre som introduktion för en D&D-hungrig spelare? Eller ska jag gå på Pools of Darkness direkt, det låter ju så maffigt att spela på så höga nivåer och möta the real shit: Dessutom läste jag just en walkthru där en kille erkände att han inte hade klarat spelet och att han trodde det var omöjligt. Det låter skönt - en walkthrough som säger att spelet är omöjligt!

rks

Warrior
Att spela drake var skitkul - det var dragn fear och det var eld och så. Hehe.

Pool of Radiance var ingen större skillnad i Amgia/C64-versionen, vad jag minns.

Curse tror jag inte alls är ett bra spel att börja med då det direkt krävs att man är level 5 eller så. Lite komplicerat för den som inte vet grunderna, så att säga. Om den som ska spela kan så kör på - Curse är bra och kul men kräver tålamod och att man kartför allt man hittar.

Och undertecknad klarade Pools of Darkness utan walkthrough, det var inga problem även om det var lite svettigt på sina håll. Kommer ihåg sista striden - ungefär tolv skärmar med monster (dracoliches, shamblers [muterade, kallades Bit of Moander], devils, daemons, archliches, dark elf lords, beholders etc. etc.) och att jag lade haste och sedan mosade på med all offensiv magi jag hade. Och att jag utnyttjade spelets väggar till att gömma mig mot otäcka gaze-attacker etc.

rks - som genast ska springa hem och skriva en walkthrough

rks

Warrior
Zenthil Outpost och Buccaner's Camp var båda mycket bra quests. Me like.

Yrash's pyramid var rolig och SVÅR. Hade man inte karta så var det närapå omöjligt. Och vissa delar GICK INTE att kartlägga. Hehe. Och hans skatter - mumma!

I kyrkogården var det inte mindre än tre spectres som skapade odöda och en vampire i ett hörn - denna vampire skulle man slå ihjäl med hjälp av den Efreeti Bottle som man rövade från Kobold-grottorna på uppdrag av den silverdrake man fann i Dragonspine Mountains. Och den kunde man inte strida mot. :)

Ah, känslan av att ha magiska rustningar som, eftersom de var magiska, inte *vägde något*. Det vore en mummig effekt i PNP 3.5...

:gremgrin:

ForgottenRealms

Veteran
Nej för bövelen, börja med Pool för där bygger du upp dina karaktärer som du sedan importerar i Curse of Azure Bonds.

Bara att ladda ner och sätta igång! Fastnar du kan jag säkert hjälpa till. Funderar alvarligt på att sätta igång igen nu när saker börjar lugna ner sig mot jul.

rks

Warrior
Obs! Spela bara humans!

Och mera tips: om det planeras att spelas hela serien så bygg INTE på elf/dwarf/half-elf/gnome/halfling då de inte kan levla hur långt som helst. Bygg human och kör dual-class i de senare spelen.

Arfert

Facit
Om man har Mac-versionen (det här var på den tiden man kunde få macversioner av de flesta stora spel) så funkar det faktiskt fortfarande om man har en mac som kör os9 med diskettstation.

gillade verkligen spelet när jag körde det gör urminnes tider sen...

Big Marco

Läskig
I kyrkogården var det inte mindre än tre spectres som skapade odöda och en vampire i ett hörn - denna vampire skulle man slå ihjäl med hjälp av den Efreeti Bottle som man rövade från Kobold-grottorna på uppdrag av den silverdrake man fann i Dragonspine Mountains.

Mesigt - jag tog vampyren i hand to hand combat. Utan level-drain. Dock hade jag en inhyrd Hero (som drainades) från Guild vid hamnen. Jag minns forfarande hur vampyren var på vippen att draina min rogue, när magikern lyckades maxa skadan på sina två magic missile och vampyren gick ned.

Man fick jättemassa XP när man gjorde det på den nivå jag var på (typ 3).

Du är faktiskt inte ensam! Jag har klarat BG1 men inte BG2. Fast jag försöker...jag försöker.

ToEE var ett så jäkla bra spel tycker jag. Visst det har inte story i närheten av BG2 (Vet tillräckligt) men grafiken, motorn och att det är 3.5 Core Rules gjorde det jätteskönt! Synd bara att det var så buggit att det inte gick att spela, verkligen synd.

ForgottenRealms

Veteran

Det var just detta (buggarna) som gjorde att dem blev blåsta på att göra flera spel med deras motor. Verkligen synd, för nu efter ToEE så har dem lyckats lusa bort det flesta större problemen som fanns och nu har alla vänt ryggen till.... trist!

Det behövs mer D&D 3.5 datorspel, och helst i stil med ToEE/BG!

Neverwinter Nights i all ära, men det är inte samma sak.