Det släpps iofs en ny version av MC rätt snart också.anth;n48064 said:Och jag gissar att Mutant Chronicles uppgång i själva verket beror på ett nytt spel som kommer i december: Mutant: Year Zero.
Det släpps iofs en ny version av MC rätt snart också.anth;n48064 said:Och jag gissar att Mutant Chronicles uppgång i själva verket beror på ett nytt spel som kommer i december: Mutant: Year Zero.
Förvisso är det Modiphius som ger ut båda spel men annars kommer det ju ut ett nytt Mutant Chronicles snart också?anth;n48064 said:Och jag gissar att Mutant Chronicles uppgång i själva verket beror på ett nytt spel som kommer i december: Mutant: Year Zero.
Jag hade nästan velat se ert forum här också. Blir så mycket forumhopp annars!TomasFriaLigan;n32741 said:Ahem, nog för att wrnu är ett härligt ställe, men att kalla det för den enda "relevanta svenska rollspelssajten" är väl lite magstarkt? Mutant: År Noll har exempelvis ett väldigt aktivt och levande eget forum borta på Fria Ligans sajt, liksom Svavelvinter och Spelet om Morwhayle.
Statistiken haltar kanske en aning med tanke på att såväl Eon som Symbaroum och Fantasy! har sina officiella forum här på wrnu. Just sayin'
Jag noterar att du inte nämner ett visst annat spel, som också har sin hemvist där =)TomasFriaLigan;n32741 said:Ahem, nog för att wrnu är ett härligt ställe, men att kalla det för den enda "relevanta svenska rollspelssajten" är väl lite magstarkt? Mutant: År Noll har exempelvis ett väldigt aktivt och levande eget forum borta på Fria Ligans sajt, liksom Svavelvinter och Spelet om Morwhayle.
Menar du Coriolis eller Rotsystem?krank;n48112 said:Jag noterar att du inte nämner ett visst annat spel, som också har sin hemvist där =)
*längtar och tjatar*
Vi har diskuterat saken! Lite sent att flytta över nu dock, gjort är liksom gjort.Mundo;n48079 said:Jag hade nästan velat se ert forum här också. Blir så mycket forumhopp annars!
Coriolis, såklart! Rotsystem har väl vad jag vet inget forum hos er =)TomasFriaLigan;n48121 said:Menar du Coriolis eller Rotsystem?
Är nyfiken - är det nån som vet hur tabellen görs? Söker de på namn på spel efter en lista som de sammanställt, eller? Då kan man ju tänka att de missar kommande spel som de helt enkelt inte känner till? (Jo, det är klart att jag pratar om MYZ )kloptok;n48067 said:Förvisso är det Modiphius som ger ut båda spel men annars kommer det ju ut ett nytt Mutant Chronicles snart också?
Ja, det tycks mig vara ett helt rimligt argument för att inte ha med dem. Varför har de backat på den punkten?anth;n54491 said:Man har lagt till 2 saker: Paizos hemsida och WotCs hemsida. Anledningen till att de inte funnits med tidigare är att de snedvrider statistiken för de är så stora.
Misstänker att det är för att få bättre data på just skillnaderna mellan de stora drakarna.Bolongo;n54502 said:Ja, det tycks mig vara ett helt rimligt argument för att inte ha med dem. Varför har de backat på den punkten?
Om målet är att få en rättvisande bild av vilka rollspel som diskuteras på nätet är det ganska kontraproduktivt att ta bort de största rollspelens egna fora.Bolongo;n54502 said:Ja, det tycks mig vara ett helt rimligt argument för att inte ha med dem. Varför har de backat på den punkten?
TomasFriaLigan;n32741 said:Ahem, nog för att wrnu är ett härligt ställe, men att kalla det för den enda "relevanta svenska rollspelssajten" är väl lite magstarkt? Mutant: År Noll har exempelvis ett väldigt aktivt och levande eget forum borta på Fria Ligans sajt, liksom Svavelvinter och Spelet om Morwhayle.
Statistiken haltar kanske en aning med tanke på att såväl Eon som Symbaroum och Fantasy! har sina officiella forum här på wrnu. Just sayin'
Jag skulle bra gärna vilja veta hur de räknar ut procentsatserna. Räknar de ex CoC som Call of Cthulhu? Jag misstror statistiken. Jag tror att det enda statistiken säger med säkerhet det är att Dungeons & Dragons och Pathfiner är klart populärast. Hur förkortas Old School Revival? Jag gissar OSR. Finns det något spel som heter så eller är det OSR i största allmänhet de menar? Varför är det med i listan isf? Och räknas OSR eller räknar de bara Old School Revival? Och hur räknas Old School Renaissance?anth;n31761 said:Hot Roleplaying Games är en sida som mäter hur mycket det snackas om olika rollspel på nätet just nu. T.ex. för något år sedan låg FATE i top eftersom FATE CORE släpptes just då. Och givetvis ligger DnD5 i topp just nu eftersom det släpps den här månaden. Jag tänkte posta en ny toplista c:a en gång i månaden så man kan se vilka spel folk snackar om i rollspelsvärlden och så man kan se hur det förändras över tid (att se något annat än "dagens datum" på den riktiga sidan är en betaltjänst).
Har du bara kontrollerat trådar som är 3 månader gamla och hur har du gjort undersökningen? Gör du skillnad på En Garde och En garde, Äventyr och äventyr? Varför finns Western på två ställen i tabellen?Björn den gode;n32355 said:Efter att ha samlat in data från relevanta svenska rollspelssiter (www.rollspel.nu) så är de här de svenska rollspels som den senaste månad diskuterats mest i sverige: (jag kan ha missat något, om det inte är med på listan alls så är det inte undersökt)
Eon 31,85% Null State 13,93% Mutant (alla versioner) 9,55% Fantasy 7,52% Saga 5,97% Kult 4,38% Western 3,58% Drakar och Demoner (alla versioner) 3,58% Western 3,58% Äventyr 2,51% Symbaroum 2,39% Bortom 2,39% Svavelvinter 1,59% Spelet om Morwhayle 1,19% Svenska kulter 1,19% Noir 1,19% Coriolis 0,8% More Than Human 0,8% Leviathan 0,8% Skuggornas mästare 0,4% Evolutionens Barn 0,4% Rotsystem 0,4% En garde 0 Supergänget 0 Ensamma vargen 0 The Daughters of Verona 0 Medan Världen Går Under 0 Lorder och Lodisar 0 Götterdämmerung 0 Tassar & Morrhår 0
Ja alltså, nu var ju mitt inlägg från andra juli, så det var ju ett tag sen, men som jag skrev i ett annat svar så var det helt enkelt det här jag gjorde då:Mutanten;n61670 said:Har du bara kontrollerat trådar som är 3 månader gamla och hur har du gjort undersökningen? Gör du skillnad på En Garde och En garde, Äventyr och äventyr? Varför finns Western på två ställen i tabellen?
jag är hyfsat säker på att google inte är case sensitive, och att western finns med på två ställen i tabellen beror antagligen bara på att jag slarvat och sökt på det två gånger.BDG said:Vad jag gjorde hur som helst var att jag googlade med begränsningen senaste månaden och siten www.rollspel.nu och räknade träffar. Sen för vissa ord (Fantasy, Äventyr och Saga) som ofta kunde misstänkas användas även av folk som inte pratade om spelet så gick jag manuellt in och kollade på de första 10 och sista 10 träffarna för att se hur många procent som handlade om spelet.
Alltså, om de är så urbota korkade att de inte räknar "CoC" till "Call of Cthulhu" men klarar av att räkna ihop snack om 160 olika OSR-titlar (detta är f ö svaret på din andra fråga och hittas på sidan som anth länkade till) till en punkt i listan så blir jag väldigt förvånadMutanten;n61669 said:Jag skulle bra gärna vilja veta hur de räknar ut procentsatserna. Räknar de ex CoC som Call of Cthulhu? Jag misstror statistiken. Jag tror att det enda statistiken säger med säkerhet det är att Dungeons & Dragons och Pathfiner är klart populärast. Hur förkortas Old School Revival? Jag gissar OSR. Finns det något spel som heter så eller är det OSR i största allmänhet de menar? Varför är det med i listan isf? Och räknas OSR eller räknar de bara Old School Revival? Och hur räknas Old School Renaissance?
Då borde ju PF inte ens finnas med på listan. Alternativt borde listan göras om till en index-lista där PF är index 100 och alla spel jämförs med PF.anth;n61622 said:I natt plockade EN World bort Paizo och WotC från listan, antagligen för att Paizo hade kommit upp i 45 %, fortsatte att stiga och var tre gånger större än nästa namn. Det var helt enkelt inte meningsfullt att ha med dem längre. Det betyder också att nästan alla ökat procentuellt. Därför har jag bara markerat de som ligger på en högre relativ plats med (*).