Nekromanti Populärvetenskap åt Dnalor

Krille

Super Moderator
Lustigt att ID alltid hamnar i kreationistfacket även då de själva ständigt tjatar om att de inte är kreationister.
"Om det ser ut som en anka" et cetera. Argumentation och teser är i princip snarlika. Skillnaden ligger mest i att ID-förespråkarna oftast håller tyst om kopplingen till Bibeln.

Det verkar ju som att boken kanske till och med kan försöka ge rimliga anledningar till att många innom krationistfalangen envisas med att försöka förklara att jorden är ung, big-bang är skräp och liknande teser som härstammar från en tradition och inte alls beläggs i bibeln. Det är alltid min största fundering i sammanhanget.
Det är en av huvudanledningarna till att boken finns, tillsammans med att förklara varför kreationism inte är att betrakta som vetenskap.

Balderk

Swashbuckler
Brabra. Ja, jag har haft väldigt stor behållning av den boken. Fermats Gåta har jag dock inte läst. Kanske borde göra det.

Feliath

Swashbuckler
A Carnivorous Smurf for Kimmy Sue Hasenpfeffer

Räknas alternativvetenskap? (Den är som populärvetenskap fast man skrattar mer åt den! :gremsmirk:) Isåfall rekommenderar jag The Orion Mystery av Någon Jävel för att den faktiskt är rätt vettig (fast uppföljarna barkar åt fanders, tyvärr), och Chariot of the Gods av Erich von Däniken för att det inte ens nästan är lite vettig, kanske. Totalt vanvett, mayaastronauter och skit.

/Feliath — possibly good gaming fodder, though

Organ

Out of time, out of mind
Re: A Carnivorous Smurf for Kimmy Sue Hasenpfeffer

och Chariot of the Gods av Erich von Däniken för att det inte ens nästan är lite vettig, kanske. Totalt vanvett, mayaastronauter och skit.
I sådana fall vill jag rekomendera Den tolfte planeten av Zecharia Sitchin. Inte lika far out som Däniken men helt mainstream-vetenskap är det liksom inte fråga om.

/Anders

Saxifrage

Hero
Danska och Malin Berghagen

Särskilt gillar jag böcker som driver en tes eller förespråkar någon ny teori, snarare än att bara redogöra för etablerat vetande inom ett visst fält.

Hmm... är inte poängen med populärvetenskap att redogöra för sådant som redan är vetenskapligt fastslaget på ett mer tillgängligt sätt? Iofs kan väl även nyare rön avhandlas populärvetenskapligt, men jag ser en stor risk för att dylika texter lika gärna kan vara rent nys. Fast det är klart, sådant kan ju också vara kul.

Nåja. En bok som jag brukar nämna är "Märk Världen" av en Tor Nörretranders". Den handlar om kommunikationsteori, perception och annat kul. Dessutom med en trivsam portion vetenskapshistoria.

En annan bra bok är "Vetenskap eller Villfarelse" av Jesper Jerkert (red.). Den boken presenterar vetenskapliga förklaringar på sådant som traditionellt brukar förklaras pseudovetenskapligt: glödvandring, slagrutor etc. Vissa kapitel är lite svaga (tex det om UFO), men överlag är det en läsvärd bok.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Danska och Malin Berghagen

Hmm... är inte poängen med populärvetenskap att redogöra för sådant som redan är vetenskapligt fastslaget på ett mer tillgängligt sätt?

Nädå. Tvärtom verkar många forskare tycka väldigt bra om att presentera sina nya djärva teorier i ett språk som är tillgängligt för lekmannen. Förmodligen lär de väl redan ha skrivit åtskilliga artiklar på ämnet i riktiga vetenskapliga tidsskrifter, men man får väl inte vara allt för girig i sin definition av "ny". Sen är man som läsare givetvis tvungen att ha ett kritiskt sinnelag för att inte bli förförd av teorier som saknar tillräckligt empiriskt underlag, men det anser jag mig ha :gremsmirk:.

Sen behöver "driva en tes" inte nödvändigtvis innebära att man har något särdeles mycket nytt att komma med. En bok jag gillar, Steven Pinkers "the blank slate", försvarar "nature"-sidan i "nature vs. nurture"-debatten, och det är väl en debatt som pågått betydligt längre än Steven Pinker varit i gemet. Boken presenterar knappast särskilt många nya rön eller teorier, men den driver sin tes stenhårt (och mycket skickligt) och är väldigt underhållande att läsa.

Rising

Vila i frid
Popkoll

Politik: "När Människan Skapade Världen" av Johan Norberg. Stenhård nyliberalism låter kanske inte så intressant, men Norberg är en av få människor inom Timbro som inte stod i kön till kålhuvuden när det skulle delas ut hjärnor. Han är till och med rolig mellan varven. Uppfriskande bok, särskilt för mig som vanligtvis läser Greider o.dyl. Bland godbitarna hittar man bland annat argument för att läkemedel nte bör testas innan de kan komma ut på marknaden.

Filosofi: "Freakonomics" av Levitt & Dubner. De applicerar ekonomiska metoder på data som vanligtvis inte analyseras särskilt seriöst, och drar utifrån detta intressanta analyser om hur incitamentstrukturer fungerar. Såsom hur man kan analysera data och se belägg för fusk hos både lärare och sumobrottare; eller hur man genom att betrakta fastighetsmäklare kan se hur en man lyckades stoppa Ku Klux Klans framstormning i norra staterna genom att samarbeta med producenterna för Stålmannen; radioprogrammet. Eller vad som -egentligen- låg bakom den sjunkande kriminaliteten i USA de senaste åren. Idel good stuff.

Mer filosofi: Hur bör du Leva? (Moralfilosofi från Då till Nu) av Folke Tersman. Han skrev även "fem filosofiska problem", men den var rätt lökig. "Hur bör du leva?" återknyter visserligen flera gånger till djurrättsaktivisten Peter Singer (som jag tycker är rätt ointressant), men boken är ändå en av de bästa popböcker om filosofi jag läst. Den går igenom grunden i moralfilosofi på ett sätt som vilken lekman som helst kan förstå, men gör det på ett insiktsfullt och intressant sätt, samtidigt som man också får en del utvecklingar till modernare filosofer, såsom Nozick. Lättbegripligt, men samtidigt en fin bok att återkomma till. Folke Tersman skriver på ett typiskt nördigt sätt; med referenser åt såväl Matrix som Big Lebowsky; och är skicklig på att lyfta fram exempel och situationer som levandegör de ämnen han redovisar.

"Kodboken" har du redan fått rekommenderad, men jag fyller i. Den är toppen. Hans uppföljare; om Big Bang, är däremot rena rama sömnpillret.

Andra böcker du kan hitta på pocket och som låter bra, men som jag tycker är dåliga:
"Flow" av Mihaly Csiksentmihalyi. Fy fan vilken mofo bok det är. Han har bara en enda poäng, och den är banal metafysik, och den jiddrar han om på 350+ sidor. Sugigaste boken någonsin. Att så många gillar den här boken fyller mig med ett enormt människoförakt.
"Pengar som Gräs" : Den låter rolig - eftersom den handlar om sex, droger och svart arbetskraft, men den är seg och alltför journalistiskt närsynt granskande.
"Fantasin till makten!" Den handlar om utopiska idéer i västerlandet. Ämnet är oerhört intressant, och jag blir sugen bara jag tänker på hur bra den här boken kunde ha varit. Istället är den skriven på supermossigt språk och är senilt upplagd. Synd på en så bra idé.

---

Förresten rekommenderar jag Krigets Historia av Keegan; den kan du hitta på pocket, den med. Den är inte så historisk utan mer filosoferande om krigets och den krigande människans natur. Jag är nog egentligen mer ointresserad av historia än du, men den här hade alltså en vinkling som tilltalade mig.

När det gäller tvärvetenskap så har jag själv inte läst så mycket; men en polare på ett forum för filosofi som är kungen på flum har rekommenderat följande för mig:

Jiddu Krishnamurti: Hans böcker lär vara grymma. Både "Jaget och tiden" (med frågor såsom hur insikt kan förändra hjärncellerna) och den tunga "Awakening of intelligence", som enligt uppgift är rätt svårsmält.
Combs "Radiance of being". Enligt uppgift så tar han och "försöker sammanföra sina kunskaper i system/komlextetsteori med transpersonell psykologi", och det låter ju bra.
Mission of art av Grey - "förkarar konstens syfte ur ett transpersonellt perspektiv".
och Wilber. Wilber, Wilber, Wilber. Han återkommer till Wilber så ofta, att Wilber bara måste vara guld. "Sex, Ecology och Spirituality" sägs vara grunden i dennes integrala filosofi, så det är väl den man ska börja med.
Jag har hört andra flummare referera till Strapp och dennes teorier om att kvantmekaniken i Köpenhamsntolkningen skulle innebära ett bevis för att människan har en fri vilja eller till och med en "själ" i andlig mening. Jag bashade dem hårt, men om det här är din kopp té så skulle jag prova att göra några sökningar i den riktningen.

Själv söker jag en pocketbok om feminism. En annan än fittstim och Bangs antologi. Kan någon hjälpa? Boken "Porr" tycker jag ser lovande ut.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Popkoll

Tack för tipsen. "Freakonomics" låter kul. Din polares tips, däremot, verkar en smula för flummiga för mig – Murray Gell-Mann är ju trots allt nobelpristagare i fysik och snubben som uppfann kvarkarna, så han bara verkar flummig :gremtongue:. Vad är egentligen "interpersonell psykologi"?

Jag har hört andra flummare referera till Strapp och dennes teorier om att kvantmekaniken i Köpenhamsntolkningen skulle innebära ett bevis för att människan har en fri vilja eller till och med en "själ" i andlig mening.

Du har rätt. Det låter som hardcorebogus.

Rising

Vila i frid

Vad är egentligen "interpersonell psykologi"?
Transpersonell psykologi, skrev jag väl? Psykologi som inkluderar - men också sträcker sig bortom - tanken, känslan, medvetandet och sinnena. Psykologi för själen och anden, alltså. Däremot är det inte new age, utan postrationellt, och att det sammanslås med new age i vårt västerländska, moderna samhälle, det beror bara på fördomar eftersom det går bortom våra kulturella ramar. Det är alltså ett rationellt försök att förstå faktorer vi inte kvantikativt kan mäta, och söker analysera värdet även av teorier som inte är falsifierbara.

Man försöker bland annat förstå peak experiences och hur cosmic consciousness uppkommer.

Enligt uppgift, alltså. För mig är det frustrerande flummigt, men han är en rätt skön lirare, så det är nog fina böcker om man är på det humöret.

---

Det finns nog interpersonell psykologi också, dock. Eller tja, all psykologi är väl interpersonell, men det kanske finns särskilda interpersonella psykoterapimetoder eller något.

Krille

Super Moderator
En bok som du garanterat inte är intresserad av...

Jag fick hem en bok som jag beställt på Amazon för hur länge sedan som helst: "First Steps in Old English" av Stephen Pollington. Det är en grundkurs i anglosaxiska, och den börjar verkligen från början och är tokenkel att följa.

För min del så är den högintressant, men jag vet att jag är knäpp i huvudet och försöker lära mig ett språk som är dött sedan tusen år, så det är väl lite för mycket begärt att du ska vara lika knäpp.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: En bok som du garanterat inte är intresserad a

För min del så är den högintressant, men jag vet att jag är knäpp i huvudet och försöker lära mig ett språk som är dött sedan tusen år, så det är väl lite för mycket begärt att du ska vara lika knäpp.

Dnalors senaste bokinköp: "Teach yourself Sanskrit", Michael Coulson. :gremgrin:

Just gammalengelska är väl inte min cup of tea, dock. :gremsmirk:

Man Mountainman

Storsvagåret

Transpersonell psykologi, skrev jag väl?

Okej, sorry.

Däremot är det inte new age, utan postrationellt

Okej, du behöver inte fortsätta. Jag får huvudvärk redan.

Det är alltså ett rationellt försök att förstå faktorer vi inte kvantikativt kan mäta, och söker analysera värdet även av teorier som inte är falsifierbara.

Gah! Sa jag inte åt dig att du inte skulle fortsätta? Jag drunknar i flum! >_<

Dimfrost

Special Circumstances
Bifall. Peter Nilson är en av mina favoritförfattare och definitivt läsvärd. Börja med Stjärnvägar, Rymdljus och Solvindar, och kanske någon av romanerna (mina favoriter är Arken (om en odödlig som överlever syndafloden genom att klänga sig fast utanpå arken och sedan försvinner långt in i framtiden där universum tar slut) och Rymdväktaren/Nyaga).

/Dimfrost