Popkoll
Politik: "När Människan Skapade Världen" av Johan Norberg. Stenhård nyliberalism låter kanske inte så intressant, men Norberg är en av få människor inom Timbro som inte stod i kön till kålhuvuden när det skulle delas ut hjärnor. Han är till och med rolig mellan varven. Uppfriskande bok, särskilt för mig som vanligtvis läser Greider o.dyl. Bland godbitarna hittar man bland annat argument för att läkemedel nte bör testas innan de kan komma ut på marknaden.
Filosofi: "Freakonomics" av Levitt & Dubner. De applicerar ekonomiska metoder på data som vanligtvis inte analyseras särskilt seriöst, och drar utifrån detta intressanta analyser om hur incitamentstrukturer fungerar. Såsom hur man kan analysera data och se belägg för fusk hos både lärare och sumobrottare; eller hur man genom att betrakta fastighetsmäklare kan se hur en man lyckades stoppa Ku Klux Klans framstormning i norra staterna genom att samarbeta med producenterna för Stålmannen; radioprogrammet. Eller vad som -egentligen- låg bakom den sjunkande kriminaliteten i USA de senaste åren. Idel good stuff.
Mer filosofi: Hur bör du Leva? (Moralfilosofi från Då till Nu) av Folke Tersman. Han skrev även "fem filosofiska problem", men den var rätt lökig. "Hur bör du leva?" återknyter visserligen flera gånger till djurrättsaktivisten Peter Singer (som jag tycker är rätt ointressant), men boken är ändå en av de bästa popböcker om filosofi jag läst. Den går igenom grunden i moralfilosofi på ett sätt som vilken lekman som helst kan förstå, men gör det på ett insiktsfullt och intressant sätt, samtidigt som man också får en del utvecklingar till modernare filosofer, såsom Nozick. Lättbegripligt, men samtidigt en fin bok att återkomma till. Folke Tersman skriver på ett typiskt nördigt sätt; med referenser åt såväl Matrix som Big Lebowsky; och är skicklig på att lyfta fram exempel och situationer som levandegör de ämnen han redovisar.
"Kodboken" har du redan fått rekommenderad, men jag fyller i. Den är toppen. Hans uppföljare; om Big Bang, är däremot rena rama sömnpillret.
Andra böcker du kan hitta på pocket och som låter bra, men som jag tycker är dåliga:
"Flow" av Mihaly Csiksentmihalyi. Fy fan vilken mofo bok det är. Han har bara en enda poäng, och den är banal metafysik, och den jiddrar han om på 350+ sidor. Sugigaste boken någonsin. Att så många gillar den här boken fyller mig med ett enormt människoförakt.
"Pengar som Gräs" : Den låter rolig - eftersom den handlar om sex, droger och svart arbetskraft, men den är seg och alltför journalistiskt närsynt granskande.
"Fantasin till makten!" Den handlar om utopiska idéer i västerlandet. Ämnet är oerhört intressant, och jag blir sugen bara jag tänker på hur bra den här boken kunde ha varit. Istället är den skriven på supermossigt språk och är senilt upplagd. Synd på en så bra idé.
---
Förresten rekommenderar jag Krigets Historia av Keegan; den kan du hitta på pocket, den med. Den är inte så historisk utan mer filosoferande om krigets och den krigande människans natur. Jag är nog egentligen mer ointresserad av historia än du, men den här hade alltså en vinkling som tilltalade mig.
När det gäller tvärvetenskap så har jag själv inte läst så mycket; men en polare på ett forum för filosofi som är kungen på flum har rekommenderat följande för mig:
Jiddu Krishnamurti: Hans böcker lär vara grymma. Både "Jaget och tiden" (med frågor såsom hur insikt kan förändra hjärncellerna) och den tunga "Awakening of intelligence", som enligt uppgift är rätt svårsmält.
Combs "Radiance of being". Enligt uppgift så tar han och "försöker sammanföra sina kunskaper i system/komlextetsteori med transpersonell psykologi", och det låter ju bra.
Mission of art av Grey - "förkarar konstens syfte ur ett transpersonellt perspektiv".
och Wilber. Wilber, Wilber, Wilber. Han återkommer till Wilber så ofta, att Wilber bara måste vara guld. "Sex, Ecology och Spirituality" sägs vara grunden i dennes integrala filosofi, så det är väl den man ska börja med.
Jag har hört andra flummare referera till Strapp och dennes teorier om att kvantmekaniken i Köpenhamsntolkningen skulle innebära ett bevis för att människan har en fri vilja eller till och med en "själ" i andlig mening. Jag bashade dem hårt, men om det här är din kopp té så skulle jag prova att göra några sökningar i den riktningen.
Själv söker jag en pocketbok om feminism. En annan än fittstim och Bangs antologi. Kan någon hjälpa? Boken "Porr" tycker jag ser lovande ut.