Nekromanti Portaler, krig och handel.

Tell

Hero
Om man skapar ett antal riktigt rejält förstärkta portaler, som ett nätverk över mundana, så borde man kunna tjäna extrema summor pengar - tänk själva - från Calnia till An-Thalamur på mindre än en timma, genom att gå igenom en serie portaler. Med en stark areaeffekt borde man kunna transportera vagnar med varor genom sådana också - styckkostnaden för användande av dem, när de väl är byggda, borde väl vara... 0?
Lika så är förslitningen av dem väldigt liten. Borde det inte, rimligen finnas företag som har byggt sådana här nätverk, eller stater, för den delen, som alternativ till dyra flottor, eller för att minska trosskostnader vid truppförflyttning?
Vad tror ni?

antorax

Swordsman
jag gillar idéen, men jag vet inte om det blir lite väl high... typ massa saker förlorar sin betydelse, ja, som skepp, och typ alla handelsresande, vägar (inte alla men de stora handelsvägarna behövs ju inte längre underhållas...)

så, som sagt, ball idé, men jag vet inte om det är för mycket som man måste ändra i världen då.

Tell

Hero
beroende på kostnaden för att använda dem... jag menar, om jag ägde en serie portaler mellan olika platser, så skulle jag knappast låta konkurrenterna använda dom, alternativt skulle jag ta en avgift för passagen(helst låg, för att få så många som möjligt att passera, men inte för låg) a exempelvis 1 silver/passerad portal och fot, vilket, eftersom det antagligen skulle bli för svårt att massproducera portaler av hög rang, skulle motsvara typ 6 s/km.
Så exlusivt att det knappast används av vem som helst, och antagligen inte heller för vardagssaker, utan för det med hög vinst. dessutom borde det ge stora möjligheter till spel, då sabbotage av en av arméns transportportaler borde kunna lamslå ett helt krig!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Den troliga anledningen till att sådana portaler inte finns är risken att de ska falla i fiende händer, vilket skulle betyda att fienden skulle lätt kunna ta sig in bakom dina linjer.

Flurtis

Hero
Hmm borde ju inte vara hur lätt som helst att bygga en sån här portal. Dels snackar vi mycket magi här, och dels så borde det bli någon slags artefakt byggande över det här. Kan ju bli rätt så roligt om man fumlar vid byggandet av portalen: en fot i consaber, en tand i Asharien och ett öga i Jargien. Tycker hellre att det är en bra ide att lägga in som en äventyrs ide. Tillexempel att rollpersonerna får i uppdrag att lösa mysteriet med Drezin dvärgar som bara försvinner hur som helst för att sedan dyka upp på samma ställe en dag senare. En portal kan ju vara realistiskt men ett helt nätverk, nej för mycket magi och kunskap fattas nog i mundana för att detta skulle bli aktuellt.

Evil Peter

Hero
Portaler är inte speciellt svåra att slänga upp. Däremot tror jag de som inte har nytta av portalerna skulle vilja förstöra dem eller erövra dem så hela idén skulle vara väldigt riskabel.

Mitt främsta argument mot det hela för min del är dock något så ologiskt som att jag inte tycker det passar in i Mundana.

nordan

Swordsman
Vad gäller förflyttning tror jag, utan att ha magiboken i min hand, att effekten teleportera är betydligt kraftfullare vad gäller förflyttning. Utan att bygga eller förbereda en enda portal kan man, genom en ritual som tar 7 timmar och har svårigheten ob3t6, förflytta sig upp till tio miljoner meter (alstra+väva med 7 filament = 1 timme, svårighetssänkning från ob7t6 till 0b3t6 = 4 tidsfördubblingar vilket ger 16 timmar). En miljon meter motsvarar tusen kilometer vilket motsvarar hundra mil. Då gäller detta bara en enskilld magiker och de kläder och lite utrustning som han bär.

Exempel på en användbar förflyttning skulle kunna vara till exempel mellan consabers hovsalar och rakhoris högkvarter. Jag antar utan kartor till hands att hundra mil är fullt tillräckligt som förflyttning. Då kan upplysningar om consabers förehavanden nå thalamurs magikrater redan sexton timmar efter ett samtal i hovet (med ovanstående ritual)

Har man en skicklig magiker som har några filament med sig kan denna förflyttning ske omedelbart (7 filament i effekten, svårigheten ner till ob4t6 genom tre extra filament, alltså alstras 10 filament, använder man kongelat kan man få ner svårigheten där så långt som till 0. och 6-10 kongelerade filament är ett MYCKET billigt pris för upplysningar av den här typen.
(Jag är väl medveten om vad som händer vid fummel med ataxatropi)

Nordan, spånar vidare

Lorindor

Veteran
Borde det inte, rimligen finnas företag som har byggt sådana här nätverk, eller stater, för den delen, som alternativ till dyra flottor, eller för att minska trosskostnader vid truppförflyttning?
Jag vill minnas en gammal Codex-artikel som handlade om något sådant... *letar genom tidningsstället* Aha, gotcha! *skumläser igenom*

Just ja, den handlade om någon sorts dimension (Hekatomben kallades den) med egna tidslagar och som man kunde använda för att färdas över långa avstånd utan att någon tid går i Mundana. De var tydligen de gamla kronokraterna i Danarth som skapade dimensionen och sedan placerade ut portaler in till den över hela riket (det vill säga gamla Danarth som innefattar bland annat Soldarn, Asharien, Caserion, Thalamur och Consaber). Sedan blev förflyttningar över riket genast mycket snabbare och lättare.

Någon skrev längre ner i tråden att anledningen till att portalsystem inte finns är att portalerna skulle kunna falla i fienders händer, men Hekatomb-portalerna är demoniska aggregat och man behöver ursprungsdemonens sanna namn för att öppna dom, så då var det problemet på sätt och vis löst.

I artikeln fanns dessutom några äventyrsuppslag som jag tyckte var riktigt intressanta, exempelvis att Thalamur har återupptäckt portalerna och tänker använda dom till att blixtsnabbt föra över styrkor in i Consaber.

Jag tycker att det är en ganska intressant idé med portalsystem. Jag har faktiskt använt det i ett DoD-äventyr förut, men då bara för att äventyrarna inte skulle behöva vandra i flera år för att nå andra sidan Trudvang. Men i Eon vet jag inte om det riktigt passar...

- Lorindor

PS. Artikeln i fråga är skriven av Sebastian Andersson och publicerad i Codex 018 (nr. 6 Dec. -02)

Tell

Hero
En 15:e rangens portal kan ta dig direkt från an thalamur till Calnia.

wallahad

Swordsman
Portaler är väll trevligt. Inte särskilt svåra för ett rike att betala magiker att bygga.

Problemet kommer senare; Hindra icke behöriga fr användning.
Avlöna nog med personal att hålla den administrativa delen och till slut soldater att hålla själva portalen.
Byggnads verket att omsluta portalen med, som ska tåla både yttre och inre anfall.

Det blir knivigt värre.