Nekromanti Portent

Dilandau

Myrmidon
Detta mess finns även här, eftersom jag är lite inne på skamlös självpromotion.

Har just läst ut The Portent vol. 1 av Peter Bergting. Albumet har den något märkliga undertiteln "Duende". Que?

Minirecension: Snyggt som faen, jäkligt stämningsfullt och i allmänhet läckert. Handlingen är tyvärr seriens svagaste del, men det gör faktiskt inte så mycket.

Rekommenderas? Ja.

Lite längre recension: The Portent handlar om Milo, en snubbe som av någon vag anledning vandrar in i de dödas rike för att där härja utav bara helskotta. Han träffar på en ung kvinna vid namn Lin och en skäggig karl kallad Alkuin. De ger sig av på en "quest" av något slag, dödar lite monster och träffar på diverse konstiga varelser. Samtidigt är det en massa snack om världens undergång, gudar och gamla krig.

När jag läser The Portent får jag lite samma känsla som när jag ser vissa japanska anime-filmer. Det känns som om stora delar av handlingen saknas, eller som att det förutsätts att man har en massa förkunskap. Folk gör en saker utan att man riktigt förstår varför. Orsak och verkan tycks vara ganska flytande.

Förmodligen härstammar detta ur någon form av icke-europeisk berättarteknik som jag inte har koll på, och jag misstänker starkt att Bergting medvetet gjort handlingen ganska ogenomskinlig (det är ju ändå bara det första albumet).

Det sköna i kråksvängen är att jag inte bryr mig så mycket om storyn. Den blir mer ett bakgrundsmoment. The Portents stora förtjänst är helt klart Bergtings visuella stil. Helt jäkla fantastiskt. Varje ruta är som ... jag vet inte vad. Man vill bara falla in i dem och bli kvar där för evigt.

Storuggla

Champion
Portent-relaterat: ny intervju med Bergtin i en amerikansk serie... öhm... sajt: Teh länk.
Av intresse för de som läser/är nyfikna på Portent och/eller tankegångarna bakom.

Storuggla, i read a comic once

Winterquist

Veteran
Re: Portent OT

Det här gjorde mig jättenyfiken:

SPURGEON: Why is "Fireball" the greatest rock song of all time? I'm not disagreeing with you, but I'd love to hear your reasons.

BERGTING: Well, it certainly was when I did that list. The whole top 10 is probably a tie anyway, but "Fireball" is just a great way to start the day. Jon Lord's energetic Hammond just hammering away. One of the greatest drum beats of all time. And even though I kinda prefer then Glenn Hughes era (yeah I know, *gasp*) I think Gillan nails this song. But speaking of music and that list, I think -- or I know that the one group to influence my career profoundly was Uriah Heep. Guilty.
Det är en lysande låt. Satte genast på den! Men samtidigt vet jag ju att det är "Speed King" som får det att banga i huvudet. Vad som är frustrerande är att länken till de övriga låtarna är bruten. Vill veta!

//e - som för tillfället skulle sätta The Animals "We´ve gotta get out of this place" som etta.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Vad som är frustrerande är att länken till de övriga låtarna är bruten. Vill veta!
Länken funkar finfint för mig. :gremsmile: Bara gamla godingar på hela listan f.ö:

1. Deep Purple - Fireball
2. Deep Purple - Burn
3. Rainbow - Light in the Black
4. Judas Priest - The Ripper
5. Uriah Heep - Gypsy
6. Black Sabbath - Neon Knights
7. Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
8. Rainbow - Tarot Woman
9. Kiss - Detroit Rock City
10. Uriah Heep - Easy Livin’
Två låtar från Rainbow Rising minsann... hade iofs slopat Maiden-låten för att stoppa in Stargazer själv. Och ersatt The Ripper med Tyrant eller Victim of Change... eller Epitaph. Elller... eh... damn! Går ju inte att prata om såntdär. :gremcrazy:

/Anders - som fortfarande bara hört We´ve gotta get out of this place" med Blue Öyster Cult

Winterquist

Veteran

Tackar för hjälpen! :gremsmile:

Det var en mycket fin lista! Den går ju e g e n t l i g e n inte att mucka med...

men...

Jag hade nog valt någon låt från Rainbowskivan "Long Live Rock 'n Roll" - är själv extremt förtjust i LA Connection (men egentligen är hela skivan bra, gillar nog den mer än "Rising"... kanske.) Och du nämner Blue Öyster Cult... från "Agents of Fortune" hade jag nog försökt ploppa in den fantastiska duetten med Patti Smith "The Revange of Vera Gemeni". Och ingen Led Zeppilin? Saknar även Thin Lizzy, Aerosmith, Alice Cooper...

Fast o andra sidan är jag alldelles för feg för att våga mig på att göra en egen lista.

//e