Per Folmer
Swordsman
Hej alla, ledsen om jag lägger denna tråd på fel plats, men det löser sig säkert. Jag tänkte lägga upp en lite småövning till porträtt i olja till er som är intresserade. Jag har använt mig av lite olika oljefärger och märken och det spelar inte så stor roll om man bara vill testa lite och ha roligt. Vissa vita blandar sig bättre än andra och vissa andra färger "lyser" starkare etc, men om man bara ska testa och öva så är det bara att köra på.
Här har jag även målat på en extremt simpel pannå som verkar vara en förberedd bit tunn kartong på ca 20x35 cm eller så.
Material:
Terpentin (finns jättebra luktfri)
Oljefärger (duh)
2 Penslar, båda flatborstade. (halvstor och liten)
Palett (glasskartongs-lock etc..?)
Bild 1
Jag börjar med att "tvätta" hela pannån med en av terpentin utspädd blanding av titanvitt och rå umbra. Konsistensen på pannån blir som akvarell och man märker här hur papp-aktig denna billiga pannå-modell är då färgen direkt sugs in och mattas av. Det hjälper ju egentligen lite, men jag surar hellre ikväll.
Steg två blir att använda en mörkare färg att skissa upp vår blivande figur med. Jag använder fortfarande min större pensel då jag enkelt skissar upp platsen för ögon, mun och skuggan under hakan etc. Det ska vara enkelt och flytande. Blir det fel så är det lätt att sudda bort med en bit duk eller torky-papper, om man har råd med det. (torky-papper är så jäävla bra)
Bild 2. (verkar ha blivit bred..eller?)
Sådär, steg två blir att lägga in en generell hudton. Jag tänkte varma färger och blandar vitt med rött och lite umbra. Inte så mycket att snacka om här. Bara att leka, men samtidigt hålla en disciplin. En sak i taget.
Bild 3.
Nu snackar vi. Leker fortfarande med former. Tänk dig en varm skugga under näsan och under hakan. Överläppen får lite grönt för att markera skäggväxt. Varma skuggor i ögonhålorna. Det är fortfarande rätt flytande och roligt.
Bild 4.
Här har vi kvällens sista bild. Ursäkta suddet.
Det viktiga med detta portättet är att ha roligt. Ansiktet har både lila och grå toner, men mestadels varma toner. Det blir en intressant bild tack vare en bred blandning av färger intill varandra. Lägger man en hajlajt (highlight) så tänkt på färgen som ligger under. Är näsan rödaktig kan man antingen lägga en något röd vit highlight eller en först turkos färg och en vit hightlight på det för att verkligen spränga näsjäveln i ljus. Det är bara att testa. Ha lite foton från tidningar å kika på. Vad är det egentligen för färger ni ser? Varför smälter de så snyggt ihop? En annan viktig grej som man lätt missar när man försöker vara proffsig är belöningen man får när man överdriver. Lägg en fet färg. Kanske passar den inte alls, eller så passar den bättre än du kunde tänka dig.
Denna målningen är perfekt för att köra vidare på finlir nu när grunden är lagd.
Öh.. Tja, det blev inte så mycket tutorial inser jag nu, men fråga på om det är något. Annars, ha en trevlig dag.
/Per
Här har jag även målat på en extremt simpel pannå som verkar vara en förberedd bit tunn kartong på ca 20x35 cm eller så.
Material:
Terpentin (finns jättebra luktfri)
Oljefärger (duh)
2 Penslar, båda flatborstade. (halvstor och liten)
Palett (glasskartongs-lock etc..?)
Bild 1
Jag börjar med att "tvätta" hela pannån med en av terpentin utspädd blanding av titanvitt och rå umbra. Konsistensen på pannån blir som akvarell och man märker här hur papp-aktig denna billiga pannå-modell är då färgen direkt sugs in och mattas av. Det hjälper ju egentligen lite, men jag surar hellre ikväll.
Steg två blir att använda en mörkare färg att skissa upp vår blivande figur med. Jag använder fortfarande min större pensel då jag enkelt skissar upp platsen för ögon, mun och skuggan under hakan etc. Det ska vara enkelt och flytande. Blir det fel så är det lätt att sudda bort med en bit duk eller torky-papper, om man har råd med det. (torky-papper är så jäävla bra)
Bild 2. (verkar ha blivit bred..eller?)
Sådär, steg två blir att lägga in en generell hudton. Jag tänkte varma färger och blandar vitt med rött och lite umbra. Inte så mycket att snacka om här. Bara att leka, men samtidigt hålla en disciplin. En sak i taget.
Bild 3.
Nu snackar vi. Leker fortfarande med former. Tänk dig en varm skugga under näsan och under hakan. Överläppen får lite grönt för att markera skäggväxt. Varma skuggor i ögonhålorna. Det är fortfarande rätt flytande och roligt.
Bild 4.
Här har vi kvällens sista bild. Ursäkta suddet.
Det viktiga med detta portättet är att ha roligt. Ansiktet har både lila och grå toner, men mestadels varma toner. Det blir en intressant bild tack vare en bred blandning av färger intill varandra. Lägger man en hajlajt (highlight) så tänkt på färgen som ligger under. Är näsan rödaktig kan man antingen lägga en något röd vit highlight eller en först turkos färg och en vit hightlight på det för att verkligen spränga näsjäveln i ljus. Det är bara att testa. Ha lite foton från tidningar å kika på. Vad är det egentligen för färger ni ser? Varför smälter de så snyggt ihop? En annan viktig grej som man lätt missar när man försöker vara proffsig är belöningen man får när man överdriver. Lägg en fet färg. Kanske passar den inte alls, eller så passar den bättre än du kunde tänka dig.
Denna målningen är perfekt för att köra vidare på finlir nu när grunden är lagd.
Öh.. Tja, det blev inte så mycket tutorial inser jag nu, men fråga på om det är något. Annars, ha en trevlig dag.
/Per