Nekromanti Post Apokalyptiskt Texas

Anarchclown

Swashbuckler
MUTANT: The Texas Edition... with vampires
Ok. Jag och Radioaktiv (för tillfället känd som Duckfejs) har börjat en kampanj som blandar genrerna en aning. Det började egentligen i att vi tänkte oss en annan del av Mutant UAs värld och att jag ville lägga in lite ockulta inslag. Det här är några av de saker jag tagit inspiration ifrån.

John Carpenters Vampires
Dallas
Mad Max
Carnival
(Guy Ritchies) Sherlock Holmes
Vidocq
Rollspelen Rifts och Mutant UA
Nicola Tesla (som person, inte någon specifik film)
Samtliga filmer Sergio Leone någonsin har gjort
Samt en släng av Jurassic Park

Vad innebär nu detta då?
Jo det innebär att settingen innehåller dinosaurier, vampyrer, motormarodörer, onda oljeentreprenörer, rikligt med Steampunk med en splash av SCIENCE!, blandat med att det faktiskt är Mutantinspirerat från början så det finns gott om bunkrar och kanske någon enklav liggandes någonstans. Dessutom finns det magi (eller vad Mutantspelare skulle kalla för psikrafter) och massvis med monster.

VAD MENAS?
Alltså. Det är inte så att vi direkt kört fast. Idéerna sprutar ur oss just nu. Det är bara att vi tycker att det är trevligt med input. Antingen bara kommentarer om ifall det verkar bra eller dåligt, eller kanske någon idé som dyker upp i huvudet spontant som vi kan använda?

Vet inte om detta någonsin kommer att publiceras. Men det börjar i alla fall växa fram ganska mycket "bra" plotter och miljöer. Hjälp uppskattas hursomhelst.

Mogger

Hipsteranka
Du har väl kikat på Rango och Priest? För att inte tala om Oddworld (åtminstone alla coola konceptskisser). Där borde ni kunna hitta ännu mer inspiration. Är det fabel ni tänker er? Vad har ni för regler?

Mutantwestern (minus vampyrer) är något jag har funderat på massor av gånger, så jag tycker att det låter som en väldigt god idé.

Dock, att renodla ert koncept är nog ingen dum idé när ni tagit er igenom den explosiva inspirationsfasen där ALLT är COOLT! :gremsmile:

anth

Vetefan
Det enda som jag inte får att gå ihop är är postapokalyps och Dallas.

För mig är Dallas (precis som du skriver) onda oljeentreprenörer.

För mig är postapokalyps avsaknaden av social ordning, vilket skulle göra alla entreprenörer (vare sig de är onda eller goda) väldigt små - och då försvinner Dallas-känslan.
Dessutom är postapokalyps "efteroljan-tiden" för mig, d.v.s. oljan har tagit slut.

Kan du utveckla hur ni tänkt det så jag är på banan igen. :gremsmile:

(annars låter det häftigt, förutsatt att ni lyckas binda ihop det hela)

Cassius

Hero
Jag hade som första grej fullständigt dumpat de muterade djuren. Det är roligt ifall det var ett Europeiskt projekt och något som USA aldrig satsade på. Istället skulle jag vilja se något annat flippat. Här kanske hela magi-grejen kommer in(även om jag är skeptisk) men kan man inte tänka sig att USA började forska på ockultism för att vinna enklavkriget? Får massa uppslag tänkt typ när CIA jagade kommunister medhjälp av synska personer eller hela MK-Ultra projektet, massor av grymma spår.

Jag tycker att man hittar väldigt mycket vilda-västern i UA, så där finns mycke information att hämta. Angående olje-entreprenörer ser jag inga problem med de alls, men jag hade nog kopplat dom till en stad eller ett bälte av städer. Där deras makt finns, de rekryterar mutanter som privata arméer och förhindrar all uppkomst av statsmakt.

Det är många ideer som bubblar fram och jag skulle gärna hjälpa till om det behövdes.

Anarchclown

Swashbuckler
Inga djurmutanter. Mutanter med vissa inslag av djur förekommer som Louisiana Crocfolk eller The Zilotan som är bevingade och fladdermusliknande kannibaler.

Vampyrerna är en del av någonting som skvalpat runt i mitt huvud ganska länge. De är mer menade att fungera ungefär som levergökar och andra monster gör i vanliga mutant. DVS vara en del av anledningen till att platser utanför civilisationen är så farliga.

Jag har sett Rango ja. Priest säger alla att jag tagit inspiration ifrån men den har jag inte sett. :gremsmile:

Cassius

Hero
Kör dom då verkligen som monster vampyrer, mutanter med långlivad som har en smitta som muterar om kroppen och göra att man måste dricka blod.

Träsken, shit vilken underbar spelmiljö. Jag gillade Vättaträsket som fan och här kan man göra det ännu bättre. Men för allt i världen glöm inte Mexiko!

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. Tänk Railroad Tycoons, Gruventreprenörer från guldrushen med mera. Det är en gryningsvärld. Man har börjat med att resa sig ur askan. Det finns fortfarande rätt mycket olja under Texas och motormarodörerna (lokalt kända som Desperados) har lyckats hålla en hel del fordon vid liv och dessa är ju väldigt praktiska när man har bränsle till dem. Desperados bor således runt oljefälten. Den civiliserade människan som börjat bygga städer igen ser nyttan i att ha tillgång till oljan som Desperados pumpar. Således uppstår en storartad konflikt mellan civilisationens Oljebaroner och vildmarkens Desperados, samt de stackars bönder som bara råkar bo på mark som det finns olja under.

Teknologin för att ta upp skiten (oljan) är givetvis skitdålig och livsfarlig och sköts av personer som har mer religiösa teorier om hur den funkar än vetenskapliga kunskaper.

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Träsken och Mexico finns där i periferin men Texas är större än Frankrike så chansen är stor att det snarare är så att Mexikaner och Träskmonster flyttat in än att rollpersonerna kommer ge sig ut i dessa områden. Med detta sagt så är alla former av träskmonster rätt uppskattade.

Storyn med vampyrerna är faktiskt just den som jag tänkt mig. En läkare ifrån en enklav som velat samla biologisk information om mutanterna i världen. Hen hade sett en massa gamla filmer om vampyrer och valde att använda sig av den mallen. Vampyrerna samlar alltså biologisk och genetisk info genom att suga folks blod och lagra det i sina egna gener. Därför kan de få fler och fler mutationer också allteftersom. Planen var så klart att kalla på alla vampyrerna när det väl var dags att samla ihop all data. Problemet var bara att de var rätt smarta och dödade sin skapare.

Anarchclown

Swashbuckler
Att Amerikaner i södern skulle satsat på Ockultism som krigföring efter katastrofen känns inte helt otroligt. De trodde ju redan på sagor. :gremsmile:

Och ja. Alla infall uppskattas.

Cassius

Hero
Ifall du ska behålla humorn från mutant så måste de glittra i solljus. Kanske brinna också, men framförallt glittra!