Kattjejen har tex väldigt mycket Sandra Bullock (och har för friserat hår), så det är inte den bilden jag i slutänden kommer att använda.
Föreutom vad jag tog upp i min förra post: man behöver tänka på att matcha kropp och ansikte.
En fantasybild på en ung och viril barbarkrigare blir ju konstig om man använder Schwartzenegger, eftersom AIn antagligen bara tränats på bilder från 2021.
Iallafall jag kunde inte se några tydliga tecken på att SD hade data från olika årtionden, och förstod att använda dem.
Jämför typ Humphrey Bogart eller Ingrid Bergman. Eftersom det finns många bilder av dessa när de stod på topp, och få bilder av dem som pensionärer, fungerar dessa namn (med samma invändning som Cage såklart, Bogart hade ju inte direkt en anonym feja).
Men numera finns (såklart) bilder av kändisar i alla åldrar, och Internet är ju kraftigt kantrat mot vad som hände igår.
För att inte tala om skådisar som Yeoh, där hennes långa karriär gått det amerikanska Internet närmast spårlöst förbi jämfört med hennes begränsade Hollywood-karriär (jämförelsevis alltså).
Jag inser detta blev väldigt många ord för att ge tipset: para ihop en ung kropp med antingen en idag ung skådis eller med en skådis som företrädesvis är känd från sina unga år. Dvs skådisen behöver inte vara ung år 2023; det viktiga är att en googling företrädesvis ger resultat från tiden då skådisen var ung. En mer mogen kändis kan man istället använda för en vis shaman, en luttrad krigare, en bister drottning typ. Din kattkvinna är ju uppenbart en ung kvinna, då behöver huvudet ge associationer som matchar detta. Tycker jag.
Förhoppningsvis kommer det modeller där man lagt till historiska data. För du har ju helt rätt - SD är verkligen inte bra på att hitta på ansikten helt utan "ledtråd".
Och alla kan ju inte se ut som Jennifer Connelly där det ju kvittar att Stable Diffusion inte har bilder från tio, tjugo, trettio, och från och med nästa år, fyrtio år sedan...!
Tom Cruises stunts i Top Gun 2 i all ära, men filmens mest chockerande specialeffekt måste ändå vara hur övernaturligt vacker Jennifer framställdes som...