Mer som den ovan! Enklare tecknadseriestilTyp såhär?
View attachment 14388
Snyggt!Eller såhär?
View attachment 14389
StableDiffusion är en modulär AI, där man använder olika checkpoints som bas. Dessa kan sedan modiferas med så kallades loras.Vad exakt är en "checkpoint" i det här sammanhanget?
Jag ser ju att foton, och generiska animétjejer och fantasy går att få fram fantastiska resultat för, men det är ju inte riktigt vad jag letar efter. Jag har förstått att det är kanske galet att använda AI om man har väldigt väldigt specifika önskemål, men testa kan man ju.
Man laddar hem dem, i regel gratis, från sajter som https://civitai.com/modelsDå kommer följdfrågan varifrån man får checkpoints och lora (som den översättare jag är slänger jag mig med orden knutpunkt och lårar (Låg-Ranks-Anpassning) istället). Är det något som kommer med festen, eller betalar man extra för sådana saker?
Det låter väldigt möjligt. Jag vet ingenting om manga så jag kan inte beskriva den där stilen tillräckligt väl tror jag. Jag verkar få mer musliknande karaktärer, antagligen för att de är gulligare.Någon som känner sig manad eller vill visa, kan ju gärna få visa upp resultaten av att generera en humanoid råtta i ungefär den här stilen/proportionerna:
Behöver inte ha något vapen, men tänk ett urtypiskt sagorollspel modell 1A i ungefär den estetiken. Går det alls?
Alltså jag måste säga att nästan alla bilder jag slumpat fram med lite olika prompter på det här temat har blivit ovanligt bra (på sitt sätt). Den stora utmaningen som jag upplever med AI-bilder är att få en enhetlig stil när motiven är olika. Men här kommer en råtta till med något annorlunda prompt:Det låter väldigt möjligt. Jag vet ingenting om manga så jag kan inte beskriva den där stilen tillräckligt väl tror jag. Jag verkar få mer musliknande karaktärer, antagligen för att de är gulligare.
Landskap i Peyo-stil, vattenfärg:Helt oteknisk här, testade att göra ett landskap i fransk-belgisk seriestil, men det blev bara ett vanligt pastoralt landskap i Lenorado.ai. Någon som känner sig hugad att ta fram t ex en lågfantasykaraktär i Peyo-stil?
Att programmen har så svårt att simulera specifika stilar ibland - misstänker att det inte finns så mycket som kunnat ’scannas’ in pga äldre, ickedigitala källor? Undrar om medieval/fantasy Tintin skulle funka bättre för ’seriestuk’?Landskap i Peyo-stil, vattenfärg:
View attachment 14408
Första försöket på en Peyo- karaktär (inte så nära...):
View attachment 14404
Eftersom jag är lat och inte orkar hitta på något eget, så förföll jag till att sno @Ulfgeir s bild från häromdagen, fast med Peyo-stil tillagd:
View attachment 14407
En bit närmre? Det är alltid en fråga om hur mycket denoise man vill dra på med. Drar man på för mycket är man tillbaka till exempelbilden du postade. Det här 0.55, drar man upp till .6 får hon blått hår, som kommer från baskern gubben har på sig. Drar man ner denoise för mycket får man bara exakt den bild @Ulfgeir postade.
Mycket mer franko-belgiskt ligne claire där! Får lite ’Det var en gång’-vibbar!Ett snabbt försök med Tintin istället. 0.65 denoise, så hon har fått Tintins skjorta och blå tröja:
View attachment 14411
Jag vet inte om du försöker provocera avsiktligt eller bara gjorde ett misstag, men om det var avsiktligt så är det ju trist om ingen reagerar så jag tar på mig den hatten: vad i helvete sa du nu?!?!Däremot kan AI:er till exempel göra jättebra twi'leker från Star Trek, för det har någon tränat en lora på.
Nja, klart det var lite slarvigt att inte säga ”twi’leks” som det borde heta i plural men det är ju inte något att bli jätteupprörd över. Inte lätt att hålla koll på allt i Star Treks lore, jag sa exempelvis ”jawar” istället för ”jawas” väldigt länge.Jag vet inte om du försöker provocera avsiktligt eller bara gjorde ett misstag, men om det var avsiktligt så är det ju trist om ingen reagerar så jag tar på mig den hatten: vad i helvete sa du nu?!?!
Om du syftar på böjningsformen så undanbeder jag mig engelska böjningsformer när jag pratar svenska.Jag vet inte om du försöker provocera avsiktligt eller bara gjorde ett misstag, men om det var avsiktligt så är det ju trist om ingen reagerar så jag tar på mig den hatten: vad i helvete sa du nu?!?!
Vilket program/sida är det där på bilden?I den händelse att någon annan vill försöka:
View attachment 14410
Man tar alltså stilen från en bild och använder den till en annan. En annan exempelbild kan nog ge mycket bättre resultat. Ska experimentera lite i helgen.