Nekromanti Postapokalyptisk fantasy?

Ymir

Liten kantbaron
En kort tanke bara: hade man kunnat argumentera för att Tolkiens värld är postapokalyps? Jag spelade lite Middle Earth the Roleplaying Game härförleden, och det slog mig liksom att en fundamental del av Tolkien-känslan är att man springer runt i ödemarken bland ruiner av fornstora civilisationer och fallen, förgången prakt. Det finns också element av gudarnas vrede som söndrade världen (War of Wrath etc), katastrofer och krig som bidrog till forncivilisationens (dvs Numenor) fall, etc...

Så...är Tolkien postapokalyps? Om inte, vilken slags element saknas? Är Hyboria postapokalyps? Eller Wheel of Times setting? Hur gör man klassisk fantasy i postapokalypsförpackning?

- Ymir, tankfull

Ram

Skev
Ymir said:
Så...är Tolkien postapokalyps? Om inte, vilken slags element saknas? Är Hyboria postapokalyps? Eller Wheel of Times setting?
Jag har alltid tyckt att det är nivån på den nuvarande civilisationen som ger settingbenämningen. De flesta fantasyvärldar har katastrofer i historien. Frågan är mest hur det har påverkat livet av i dag.

Ymir said:
Hur gör man klassisk fantasy i postapokalypsförpackning?
Förlägg spelet nära katastrofen eller med tydliga och påtagliga effekter som syns i spel av densamma.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Europa på 1350-talet är en rätt hyfsad utgångspunkt -- folk har dött som flugor, byar har övergivits, samhällsstrukturen förändras. En av de mer postapo miljöerna i den europeiska historien.

Big Marco

Läskig
Om du är ute efter ett fantasyspel som bygger på hela P-A-idéen så finns Earthdawn. Det är som ett "Fallout", fast i fantasymiljö.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Marco Behrmann said:
Om du är ute efter ett fantasyspel som bygger på hela P-A-idéen så finns Earthdawn. Det är som ett "Fallout", fast i fantasymiljö.
Dessutom finns ett nytt spel, Desolation, som också ska vara postapokalyptisk fantasy. Jag har inte läst eller spelat det, men uppskattande saker har sagts på RPGnet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Så...är Tolkien postapokalyps? Om inte, vilken slags element saknas? Är Hyboria postapokalyps? Eller Wheel of Times setting? Hur gör man klassisk fantasy i postapokalypsförpackning?
Det som saknas är väl en rejäl apokalyps. Visst har världen förfallit sedan storhetstiden, men den har inte drabbats av någon omfattande katastrof som kastat utvecklingen bakåt och dödat en ansenlig del av befolkningen. Numenors fall är ju en relativt lokal företeelse. För att Midgård skulle bli postapokalyptiskt behöver det utsättas för något riktigt brutalt, som till exempel att Sauron vinner och plundrar världen tillbaka till stenåldern, eller att han aktiverar sitt domedagsvapen när han inser att hans favoritring är på väg att bada i vulkanen, eller något liknande.

/tobias

Arfert

Facit
man kan kanske säga att Midgård precis i början av andra åldern är postapokalyps, eftersom första åldern slutar med en rejäl genomkörare...

Ymir

Liten kantbaron
Visst har världen förfallit sedan storhetstiden, men den har inte drabbats av någon omfattande katastrof som kastat utvecklingen bakåt och dödat en ansenlig del av befolkningen.
Men det har Hyboria. Är Hyboria alltså postapokalyps då? Jag vet inte, jag tycker nästan Midgård känns mer postapokalyps än Hyboria...

- Ymir, undrar

Christoffer

It's all pig.
Gurgeh said:
För att Midgård skulle bli postapokalyptiskt behöver det utsättas för något riktigt brutalt, som till exempel att Sauron vinner
Midnight finns ju, en d&d setting där den mörka fienden vann. Inte midgård, men allt är midgård och inget är midgård. Men värd att kolla in kanske.

Krille

Super Moderator
Det beror väl mest på om det hände relativt nyligen och hur brutalt det hände. Jag menar, rent tekniskt sett skulle man ju kunna betrakta Kung Arthur som en post-apokalyptisk romare, men det tror jag inte det är någon som gör.

Jag tror att det helt enkelt handlar om fallhöjden relativt tiden från fallet. Faller civilisationen från agrar till lite mer lokal agrar så är fallet inte så ämlans stort, och då måste fallet vara rätt nyligen för att vara ordentligt, typ förra generationen som absolut längst bort. Faller man från IT-samhälle till agrar så är fallet enormt, och då kan det mycket väl ha gått några hundra år mellan fall och nu.

Dimfrost

Special Circumstances
Så här.:gremsmirk:

(Eller. Det beror väl på vad du menar med "klassisk". Men det är i alla fall fantasy och postapokalyps. Mer än dina exempel, i alla fall.)

Ymir said:
Du får nog tänka om benämningen "klassisk fantasy" om du ska göra postapo fantasy.

För det första behövs en omvälvande förändring av settingen som lett till att man tappat oerhört mycket kunskap och samhällen som fallit ner i lera och skit och allmän misär.
Omskakande krig, eller något annat alternativ. Utdöende civilisationer, kulturer mm.

Tänk på hur Roms fall påverkade hela Europa och gör det ännu värre. Släng in en pestsmitta som drar fram eller något ännu fetare!

Framförallt så bör man sätta fingret på fallet ner i skiten. Det är där man finner grunden till sin postapo fantasy setting imo. Sen är det bara att bygga vidare därifrån.

Postapo fantasy kan göras på många sätt. Se bara på Earthdawn och Midnight.
För att knyta an till din fråga ang ifall Midgård inte är rätt Apo så titta speciellt på Midnight, där vann den onde guden, vilket inte Sauron gör i Midgård, hade han vunnit så hade du haft en sjuhelvetes postapo setting.
Men jag skulle nog vilja säga att det helt klart finns en del Apo drag i Midgård i vilketfall.