Det pratas mycket om WotC och d20's inflytande på branchen. Vad skulle hända om de bara försvann?
Skulle massor av spelare försvinna?
Jag tror vi skulle få se en uppdelning.
En stor grupp spelare skulle försvinna tror jag Grupp 1
, en annan grupp skulle fortsätta som om inget hade hänt, nåja, försöka, med egensnickrade äventyr och hemgjorda regler, DnD version 3,74 osv. Grupp 2
En grupp med engagerade spelare skulle söka sig till nya spel, hitta nya koncept, skulle kanske göra egna spel osv. Grupp 3
Jag tror grupp 2 och 3 delvis överlappar, de som skulle snickra vidare på DnD skulle också söka nya spel hitta på eget.
Grupp 1 tror jag innehåller dem som är mindre "Bitna", mindre inne i Rollspelsvärlden, här på forumet tror jag att det finns relativt få Grupp 1 spelare.
Men totalt tror jag det är den största gruppen som också totalt sett står för en stor del av försäljningen.
Resultatet skulle bli att rollspelshobbyn blev mindre, helt enkelt, färre skulle spela rollspel, avsevärt färre.
Det skulle fortfarande vara svårt för andra rollspel att hitta en tillräckligt stor marknad för att få verksamheten vinstdrivande.
Framför allt tror jag att återväxten skulle bli betydligt sämre, betydligt färre skulle komma in i hobbyn och det skulle bli en liten sekt igen. Precis som det började.
Lite snuttigt kanske, men dumt för rollspelshobbyn.
Bombu