Vimes said:
krank said:
EDIT: Ett typexempel på äventyr skulle alltså kunna vara att... Man anlitas för att ta reda på vem som deaktiverat den jättehjärna som styr allting i en stad. Man intervjuar vakter, maintenance workers, kartlägger lite olika fraktioner i staden som tjänar mer eller mindre på det... Och räknar till slut ut vem det borde vara.
Robot City Blues!
Alltså, jag blev lite tänd på idén med robotdeckare. Det är inte alls samma sak som att man skulle spela (och spela mot) människor. Hell no! Alltså, mänskliga motiv och tillvägagångsätt does not apply här ju. Hur utredare man brott bland robotar? Det skulle kunna vara skitcoolt. Och så tar man fet-tillvara på Quade-diagramets funktion i MCB: olika beteende-protokoll som robotar kan agera efter, vilka robotmodeller finns? vad kan de göra och inte göra? vilka funktioner är troliga med varandra? Finns det protokoll som kan hamna i konflikt med varandra? Och så vidare.
I bästa fall ett jäkligt utmanande och intressant utredarspel med massor av sense of wonder.
Man skulle kunna låta det vara så, att robotarna ännu inte riktigt bestämt sig för hur de ska vara. Ska de imitera de människor som skapade dem -- och i sådana fall, hur var egentligen människorna? -- eller ska man skapa ett helt nytt sätt att tänka, fungera, leva tillsammans... och begå brott?
Rollpersonernas uppgift som detektiver blir inte bara att lösa brott, utan även att besvara frågan om vad en robot egentligen är för något. De olika brottsfallen blir till gåtor om motiv och handlingsmönster som i slutändan handlar om hur robotar tänker och hur de skulle kunna tänka. Och genom att lösa de här gåtorna får rollpersonerna också tillfälle att ta ställning till dem för egen del, och bygga upp sin egen robot-tillvaro.
Ett dåligt exempel: En robot bekänner sig till en radikal robotfilosofi som menar att endast underlägsna biologiska varelser är slavar under bestämda känslor och motivationer. En robot är fri att själva bestämma vad den ska vilja och känna, utan att detta behöver ha några logiska grunder. Roboten börjar begå mord som inte har någon logik i sig, som inte tycks ha några begripliga motiv. Om rollpersonerna ska spåra mördaren, måste de först begripa dess sätt att tänka.