Nekromanti Postapokalyptiska robotar: spelidé

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bassejr said:
Får jag tillstånd att använda id´en som en "beta" modul till BRP, för att se om man stöter på några problem eller om man hittar någonting intressant att notera? Jag tände verkligen på id´en, och har inget annat för mig för tillfället i rollspels väg.
Kör på. Allt jag skapar är fritt för vem som helst att använda.

Man Mountainman

Storsvagåret
Vimes said:
krank said:
EDIT: Ett typexempel på äventyr skulle alltså kunna vara att... Man anlitas för att ta reda på vem som deaktiverat den jättehjärna som styr allting i en stad. Man intervjuar vakter, maintenance workers, kartlägger lite olika fraktioner i staden som tjänar mer eller mindre på det... Och räknar till slut ut vem det borde vara.
Robot City Blues!

Alltså, jag blev lite tänd på idén med robotdeckare. Det är inte alls samma sak som att man skulle spela (och spela mot) människor. Hell no! Alltså, mänskliga motiv och tillvägagångsätt does not apply här ju. Hur utredare man brott bland robotar? Det skulle kunna vara skitcoolt. Och så tar man fet-tillvara på Quade-diagramets funktion i MCB: olika beteende-protokoll som robotar kan agera efter, vilka robotmodeller finns? vad kan de göra och inte göra? vilka funktioner är troliga med varandra? Finns det protokoll som kan hamna i konflikt med varandra? Och så vidare.

I bästa fall ett jäkligt utmanande och intressant utredarspel med massor av sense of wonder.
Man skulle kunna låta det vara så, att robotarna ännu inte riktigt bestämt sig för hur de ska vara. Ska de imitera de människor som skapade dem -- och i sådana fall, hur var egentligen människorna? -- eller ska man skapa ett helt nytt sätt att tänka, fungera, leva tillsammans... och begå brott?

Rollpersonernas uppgift som detektiver blir inte bara att lösa brott, utan även att besvara frågan om vad en robot egentligen är för något. De olika brottsfallen blir till gåtor om motiv och handlingsmönster som i slutändan handlar om hur robotar tänker och hur de skulle kunna tänka. Och genom att lösa de här gåtorna får rollpersonerna också tillfälle att ta ställning till dem för egen del, och bygga upp sin egen robot-tillvaro.

Ett dåligt exempel: En robot bekänner sig till en radikal robotfilosofi som menar att endast underlägsna biologiska varelser är slavar under bestämda känslor och motivationer. En robot är fri att själva bestämma vad den ska vilja och känna, utan att detta behöver ha några logiska grunder. Roboten börjar begå mord som inte har någon logik i sig, som inte tycks ha några begripliga motiv. Om rollpersonerna ska spåra mördaren, måste de först begripa dess sätt att tänka.

Illsnidig

Veteran
Det här är ett spännande koncept. Jag vet att jag nån gång för sisådär 2-3 år sedan skrev på ett robot akopalyps spel där man som spelare spelade robotar. Jag har inte kvar mina kludd från den tiden (om något finns kvar är det på nån hårdisk i Sverige) men min inspiration kom också från ett peka-klicka spel, sammanträffande. :gremwink:

Det här spelet inspirerade mig: http://machinarium.net/demo/

Givetvis kom en del inspiration ifrån mutant också. Mutants robotar är ju störtcharmiga, men bundna till sina männskliga mästare och deras samhällsnormer. Jag har alltid velat spela robotar i ett icke människoinfluerat samhälle styrt av kall logik, kanske strösslat med emotionell progammering och existensiella filosofiska frågor.

Tycker fortfarande det är ett spännande koncept och det ligger (ganska långt ner tyvärr) på den där "rollspel som någongång ska skrivas" listan. Men jag hoppas att du eller någon annan här som är lite mer produktiv än mig skriver något ordentligt först. Jag vill gärna spela ett robotrollspel och jag vill bygga min robot från grunden upp!

Bosse_UBBT

Swordsman
Tycker det låter som en spännande idé. Men som jag ser det framför mig är det mer postapokalyps, mindre organiserade samhällen och så. Om jag skulle utveckla en sådan setting skulle fokus vara på överlvenad och utforskande av en nedsotad, märklig och (även för robotar) farlig plats. Där rollpersonerna såklart träffar på andra robotar, men sällan att de är flera eller särskilt organiserade. Istället skulle temat mera vara saknad. Ruiner, spår av mänskligt liv och det andra robotar lämnat efter sig.

Kanske ryktas det om ett robotsamhälle där ute någonstans. Kanske kan det vara målet med kampanjen att finna detta Eldorado?

Illsnidig

Veteran
Glömde flika in...

Skulle jag skrivit på något liknande idag skulle jag nog välja det där postapokalyptiska dektektiv stuket.

Logiska mördarrobotar är ju rätt häftigt. Specielt att komma fram till motivet.

Där rollpersonerna såklart träffar på andra robotar, men sällan att de är flera eller särskilt organiserade. Istället skulle temat mera vara saknad. Ruiner, spår av mänskligt liv och det andra robotar lämnat efter sig.

Kanske ryktas det om ett robotsamhälle där ute någonstans. Kanske kan det vara målet med kampanjen att finna detta Eldorado?
Det var ungefär det fokuset mitt projekt hade. Utbrända ruiner och söknadet efter skaparen (människann)... dock tror jag nog såhär i efterhand mer på ett mer eller mindre etablerat samhälle med sina egna strukturer och lagar. Det får gärna fortfarande finnas massa utbrända ruiner och mysik kring människan. Det är ju bara stämningsfyllande.

Bosse_UBBT

Swordsman
Ett mer välordnat robotsamhälle känns för min egen del lite för lite postapokalyps, och för mycket sci-fi.

När jag tänker efter skulle jag nog blanda in naturen, grönska och växtlighet, som ett hot. Antagligen skulle det vara upphov till människans undergång, lite som jag föreställer mig spelet Summerland RPG (har dock inte läst det, bara någon recension eller så).

Att växterna slagit tillbaka, utrotat (more or less?) mänskligheten och det mesta av djurlivet men att robotarna, som icke biologiska varelser, överlevt.

En recension av Summerland finns för övrigt, för den som är intresserad, här: http://www.rpg.net/reviews/archive/14/14187.phtml