Nekromanti postapokalyptiska sagor

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Jag håller på med ett rollspel som utspelar sig på månen i en avlägsen framtid (ni kanske minns en del astronomiska diskussioner från tidigare). Stämningen drar inspiration från gamla mutant, dying earth-serien av jack vance, filmer som "brazil" och "edward schissorhands", med mera. Hur som helst, jag eftersträvar en viss sago-känsla i världen, visserligen mer i den bizzra, tragiska edward schissorhands-stilen än den klassiska rödluvan, men ändå. Min fråga gäller hur man kan uppnå detta utan egentliga sago-element (dvs älvor, troll och drakar). Alla förslag uppskattas.

/sinisa
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Aaa sagostämning det går att uppnå på flera sätt man kan införa Odödliga genom att ha människor som är hälften Aliens hälften människor låta de ha en annat sätt att se på värden som skiljer sig kanske även ha ovanliga förmågor som kan ses som "övernaturliga" men är igentligen parapsykologiska eller så kan de se/höra hjärtrytmen på folk där igenom höra när folk ljuger eller mår dåligt.
Sen kan andra förmågor införas genom att man har upptäckt att vissa telekinesiska och telepatiska förmågor faktist existerar.

Finns möjlighet att man har upptäckt lämningar av en främmande inteligens på Månen de hade en teknologi som var överlägsen ALLT som finns på jorden de hade kanske små bärbara rymdskepp som ser mer ut som en organsisk gegamoja men som blir till en rymdräckt liknande täcke över en person sen är det bara att flyga iväg.
( ett interstellärt rymdskepp stort som en rymddräckt med andra ord )
Denna teknik är lika främmande för Oss som datorer är för en stenålders man.

Många många sätt finns.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Lite klurigt. Fritt spånande utan underbyggande fakta:

Sagokänslan bygger mycket på berättarstilen. Alla beskrivningar är kortfattade, de dialoger som förekommer är ganska stiliserade, upprepningar är mycket vanliga (oftast tre gånger), personerna är oftast rätt tvådimensionella (Kanske till största delen en följd av de kortfattade beskrivningarna - en person som beskrivs som "den tappre men sorgsne riddaren Urvald" (en tämligen komplex beskrivning med sagomått mätt) har inte utrymme att vara så mycket mer än tapper, sorgsen och riddare.), handlingen är rättfram och saknar oftast luriga twistar (det är sällan det visar sig att den tidigare så snälla mormodern i själva verket är en elak häxa). (En liknande stilisering förekommer (om jag minns rätt) i Edward Scissorhands, där miljön är en stiliserad pastell-version av en amerikansk villaförort.)

Hur flyttar man då över detta till rollspel? Ett sätt är att försöka uppnå sagans enkelhet är att skala bort så mycket regler som det bara går, och köra lite mer friformigt. (Detta passar förstås inte alla - låt oss inte återuppväcka den debatten tack!) Ett annat kan vara att ta sagans berättarstil - kapa allt som inte direkt för handlingen framåt. Om rollspersonerna måste resa från en stad till en annan så rollspelar man inte de tre veckornas ridande, matlagande och vaktande, utan hoppar helt enkelt över det. Om de har hittat den onde skurkens fäste så kanske de slåss mot några vakter vid ingången, smyger sig förbi några därinne, och konfronterar sedan skurken i hans laboratorium/tronsal/lilla pysselkammare, och bitarna däremellan (traskandet i långa korridorer, kollandet av om dörrar är låsta eller olåsta, letandet efter lönndörrar bakom hyllorna i skafferiet) skippas. Inget "ni står i ett tre gånger tre meter stort rum med en dörr till höger och en dörr till vänster..."

En del exempel på sagor placerade i mer modern miljö finns i en serie novellsamlingar sammanställda av Ellen Datlow och Terri Windling. Det finns minst tre böcker i serien: "Snow White, Blood Red", "Ruby Slippers, Golden Tears" och "Black Thorn, White Rose". De flesta är mer "normala" sagor - antingen nya versioner av klassiska sagor eller nya sagor i samma stil, men det finns undantag. Den bästa novellen i serien enligt min mening är "The Sawing Boys" av Howard Waldrop, en version av "Musikanterna från Bremen" (eller nåt liknande, jag är inte säker på titeln) placerad någonstans i USA på trettiotalet. (Howard Waldrop (som för övrigt är en av mina absoluta favoritförfattare) har skrivit fler sagoliknande berättelser i moderna miljöer (han avskyr själv fantasy), bland andra "A Dozen Tough Jobs" (Herkules storverk i amerikanska södern nån gång under 1900-talets första hälft), Mary Margaret Road-Grader (postapokalyptisk tractor-pulling med indianinfluenser) och "Heirs of the Perisphere" (disneyfigurrobotar vandrar över världen långt efter civilisationens undergång). Hans noveller finns samlade i "Night of the Cooters", "Strange Things in Close Up" och "Going Home Again". Läs! Och om någon kan tipsa mig om var jag kan få tag på "Them Bones" eller "The Texas-Israeli War" så vore jag oerhört tacksam.) Sagostämning finns även i Francesca Lia Blocks böcker om Weetzie Bat ("Weetzie Bat", "Witch Baby", "Cherokee Bat and the Goat Guys", "Missing Angel Juan" och "Baby Be-Bop"; finns samlade i "Dangerous Angels"). Stephen Donaldsons Gap Cycle är ju en version av Wagners ringcykel placerad i rymden, visserligen inte med så mycket sagostämning. Vill man ha lite antikaptialistisk/miljömedveten (välj själv) sjuttitalspropaganda kan man även ta till "Liten är fin" av Ingrid Sjöstrand. :)

Oj, det där blev visst mer boktips än något annat... men alltihop är bra och underhållande läsning. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,119
Location
Umeå
Ta en vanlig saga, ändra alla egentliga sago-element till lite mer futuristiskt stuk och vips..

Annars är det ju bara att kasta ett getöga på Västmark - det ska ju vara ett sagoinspirerat rollspel - och göra om det så att det mer liknar det du vill uppnå (problemet är om du vill ge ut rollspelet)

- Zire
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Ett bra inslagär mystik för att få in mer sagokänsla.
Ta t.ex något folk på månen som en del ser en del inte, det finns ingen vetskap i vetenskaplig mening eller liknande. Ett bra exempel på det jag menar är Nessie som har fört lite sagostämmning till skottland, vid Loch Ness då menar jag.

En till sak man kan lägga till är spöken, alltid lika skrämmande och ger en väldig känsla om man kan göra det på ett stilfullt sätt, kanske som i spöket på Canterville, eller som i filmen Casper om man inte kör det så komiskt vill säga.

Det finns mycket mer sådant, det okända tycker i alla fall jag ger lite sagostämmning.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Hmm, jag tycker du borde kolla in DEn nya solens bok av Gene Wolf för inspiration.

Per
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Jo, det finns spöken, men de bor på Gamla Urd (jorden). Det är i korta drag själarna efter de miljarder som dog när jorden gick under i krig/farsot/naturkatastrof. Då Urds skugga faller på Selene (månen) kan de dock färdas till spelvärlden. Likaså finns det lite mystik, via världens mörka hjärta, den gravitationsbrunn som placerats mitt i månen och som nu sakta kollapsar till ett svart hål (och jag struntar faktiskt i om detta är vetenskapligt gångbart eller ej). Ur världens mörka hjärta strömmar nu en främmande energi - detta är världens magi.

/sinisa
 
Top