Nekromanti Postningsproblem

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Min teori är att så fort någon användare börjat prenumerera på en tråd så får alla det här felet.

En annan teori är att vB5 är utvecklat av en miljon apor med skrivmaskiner som egentligen skulle skrivit Shakespeare-pjäser. Men jag är inte riktigt beredd att förolämpa de (troligtvis mänskliga) utvecklare som egentligen ligger bakom. Det kan ju bara vara så att de aldrig hört talas om enhetstestning, integrationstestning, regressionstestning och användartester. Eller nåt.

anth

Vetefan
Jag tror att jag har en förklaring till problemet.
Det har med forumets "tidsinställningar" att göra.

Som de flesta vet har det här skräpforumet en inställning som gör att man blir utloggad efter en kvart. Därför har de flesta av oss bockat för att forumet ska komma ihåg en när man loggar in.

Denna "kom ihåg"-funktion fungerar antagligen inte riktigt som ni tror. Bockar man för "kom ihåg mig" så komemr inte forumet alls ihåg en, istället skapar forumet en cookie lokalt på ens dator.
Det som i praktiken händer är att man BLIR utloggad efter en kvart, men när man klickar på någon forumslänk / knapp / förnyar sidan så ser forumet cookien och loggar automatiskt in en igen.
En praktisk funktion... utom när man skriver inlägg. Skriver man ett långt inlägg hinner man loggas ut innan man trycker på "skicka" och någonstans mellan man är utloggad och forumet hittar ens cookie som säger att man ska auto-inloggas skapas felmeddelandet.
Och nej, vi kan inte göra något åt hur själva forumsmotorn arbetar. För den enkla lösningen skulle vara att forumet först letar efter cookien innan den tänker generera felmeddelandet - men sånt kan vi tyvärr inte ändra.

Jag vet att många skriver sina inlägg i något texteditor just för att forumet inte ska "käka upp" inlägg, men ännu viktigare är tyvärr att uppdatera forumet precis innan man trycker på sänd.
Just det här inlägget har jag skrivit direkt i forumseditorn och inte i Windows' Notepad som jag brukar göra. det har tagit betydligt längre tid än en kvart att skriva, men innan jag trycker på "Svara" högerklickar jag på "Björn Wärmedal" som jag swer ovanför mitt inlägg och väljer "Öppna länk i ny flik", på så sätt auto-inloggas jag på forumet och kan trycka på "Svara" utan att få ett felmeddelande.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hände det med senaste patchen, eller? För det är ett nytt problem. Det är dessuyom kopplat till specifika trådar för mig. Att den pratar om prenumerationer snarare än inloggning kan jag dock erkänna kan vara irrelevant i sammanhanget.

anth

Vetefan
Rymdhamster;n121530 said:
Hände det med senaste patchen, eller? För det är ett nytt problem. Det är dessuyom kopplat till specifika trådar för mig. Att den pratar om prenumerationer snarare än inloggning kan jag dock erkänna kan vara irrelevant i sammanhanget.
Jag tror det hände med senaste patchen.
Eftersom jag har som vana att alltid uppdatera ett annat rollspel.nu-fönster innan jag postar är det väldigt sällan jag får felmeddelandet (i princip aldrig) så jag kan tyvärr inte säga om det rä knutet till trådar/forum som man prenumererar på eller ej.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag prenumererar varken på de trådar jag får felmedelanden i eller de jag inte får de i. Men jag ska pröva att uppdatera och se om det råder bot på problemet.

anth

Vetefan
Rymdhamster;n121559 said:
Nej, att uppdatera innan gjorde ingenting åt problemet för mig.
Konstigt.
Eftersom jag nästan aldrig får felmeddelandet börjar jag fundera på om vi ska titta på individuell nivå istället för att skylla på forumsplattformen.

Vilken webbläsare använder ni som har detta problem?

Själv använder jag Firefox och har som sagt inte problemet om jag uppdaterar rollspel.nu-sidan innan jag postar så jag garanterat är auto-inloggad.

RollforFumble

Veteran
Jag tror att jag oftast får felmeddelandet då jag gör inlägg i trådar jag själv startat.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n121573 said:
Vilken webbläsare använder ni som har detta problem?
Bra fråga. På jobbet Explorer och hemma Chrome. Jag är rätt säker på att jag upplever problemet på båda ställena, men har inte tänkt på det specifikt. Ska göra det i framtiden och se om något visar sig.

Även om jag bestämt hävdar att om det är på grund av Chrome så ÄR det för att forumsplatformen är dålig ;)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Och i "ungdomssektionen". Fortfarande i Internet Explorer, men trots uppdatering. Har inte varit hemma än så jag har inte kunnat pröva chrome.

Trollkalle

Veteran
Jag får det varenda gång. Men när jag gör egna trådar så funkar det. Fast nu funkade det.

claes

Swordsman
Jag får felet när jag postat i Regelfrågor i Järnforumet.
Använder Safari 9.0.1, OS X El Capitan (10.11.1).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nu har jag problem med att trådar inte blir fetmarkerade när det postats något nytt i den (under senaste inlägg) och att inte heller senate postaren står, utan en tidigare postare. Och när man trycker att man vill gå till det senaste inlägget hamnar man istället på ett gammal inlägg (postat av den som visas som senaste postare men som inte är det).

Just nu Skapa rollspel för tjejer? där Radioaktiv står som senaste postare oavsett vem som faktiskt är det, samt Stämningstexter, post-apokalys där Gurgeh står som senaste postare, oavsett vem som är det.

Internet Explorer, win 7 (tror jag).