Med tanke på min erfarenhet av Postnord, så är det Postnord som har klantat sig. De har nämligen klantat sig så många gånger för mig, att om något fel sker, är det "Det är Postnords klanteri, until proven otherwise".
* De har vid ett tillfälle returnerat ett paket efter 2 veckor fast det uttryckligen enligt deras egna regler ska vara 4 veckors liggtid för saker över 20 kg, trots att jag redan innan 2 veckor-tiden har anmält hemleverans. Därefter några dagars fram och tillbaka medan paketet sakna lämnade Sverige utan att de kunde göra något. Och sen bett mig "kontakta avsändaren att skicka det igen; vi har ett avtal med japanska posten, om vi gör ett misstag så står de för det och ersätts sen". Vilket var blålögn, för japanska posten bara "det finns inget sådant, men vi orkar inte, så vi skickar det igen". 2-–0 till japanska posten.
* De har vid två tillfällen tyckt att SMS-avi är jättebra, utan att alls kolla om det är ett valitt telefonnummer, och sen returnerat paket för att "ingen har hämtat ut det". Man kan ju tycka att de borde inse att 1) SMS är volatilt, telefonen kan komma bort/ha slut på batteri/man kan ha bytt telefon och 2) om man ska förlita sig på SMS kanske man ska ha en grundläggande funktion för att kolla att numret ens finns (och inte lägga på landskoden en andra gång, som deras system gjorde) och att 3) DE HAR JU ADRESSEN DIT PAKETET SKA – vad sägs om att skicka AVIn dit?
* De har krävt innehållsbeskrivning och tullbeskrivning av paket som är från privatperson till privatperson, för ett värde under 200 kronor, vilket enligt deras egna regler inte är föremål för förtullning.
* De har haft mage att utkräva 76 kronor för att hämta ut ett julkort, för att det skickades från en firma med ett deklrarerat värde av 0,01 USD. Man kan tycka att om de ska ta 25% moms, så ska de ta det från deklarerat värde, alltså 25% av 7 öre, alltså mindre än 2 öre, som i rimlighetens namn borde avrundas till 0 kronor. När det dessutom står "Christmas Greetings" på innehållsförteckningen… Och Tullverket höll till och med med mig; saker värda under 1 krona i moms ska man ge fan i.
Generellt är mitt förtroende för Postnord väldigt lågt. Skickar man något från utlandet, är det alltid på sista sluttampen (Postnord) som det snubblar. Jag önskar att man kunde anmäla sig till ett system där man anger någon ANNAN att ta hand om samtliga försändelser från utlandet för en, för Postnord klantar rövhålet av i minst 1 fall av 10, kanske till och med 1 fall av 5, och det är ALLDELES för ofta.