Postnord och dubbel moms?

Och angående PostNords inkompetens... det har hänt mig 2ggr att jag fått paketet jag beställt före jag fått deras avi om att betala moms+administrativ avgift.

Men jag blir glad att höra både att DriveThru är anslutna, och att de hanterar det bra när det blir fel :)
Jag har fått tvärtom. När jag beställde senast från DriveThruCards fick jag meddelande om att jag måste betala tullavgift efter att de redan skickat tillbaka paketet till USA eftersom jag inte betalat tullavgiften.
 
Jag har fått tvärtom. När jag beställde senast från DriveThruCards fick jag meddelande om att jag måste betala tullavgift efter att de redan skickat tillbaka paketet till USA eftersom jag inte betalat tullavgiften.
Jag råkade ut för något liknande när gissningsvis första avin försvann. Man tycker ju att PostNord borde ha koll på statistiken och veta bättre än att skicka sina avier med PostNord...
 
Köpte Ultraviolet Grasslands nyligen. Det nådde utlämningsplatsen men "försvann" innan jag hann dit och hämtade det varefter postnords kundtjänst hänvisade till säljaren och la på luren. De skickade en ny utan kostnad men jag fick ju betala tull och avgift två gånger. Tullen kunde man begära ersättning för men postnord behöll gött avgiften jag betalat för paketet som de slarvat bort.

Men störigast är nog att jag fortfarande, med jämna mellanrum, får påminnelse-sms om att jag ska hämta ut det försvunna paketet.
 
Köpte Ultraviolet Grasslands nyligen. Det nådde utlämningsplatsen men "försvann" innan jag hann dit och hämtade det varefter postnords kundtjänst hänvisade till säljaren och la på luren. De skickade en ny utan kostnad men jag fick ju betala tull och avgift två gånger. Tullen kunde man begära ersättning för men postnord behöll gött avgiften jag betalat för paketet som de slarvat bort.

Men störigast är nog att jag fortfarande, med jämna mellanrum, får påminnelse-sms om att jag ska hämta ut det försvunna paketet.
Bygg ett rollspel eller scenario på din upplevelse och sälj det för att få tillbaka pengarna. Ständiga påminnelser om att hämta ut ett paket som inte finns? Bra grund för ett konspirationsrollspel!
 
Problemet fortsätter tyvärr. Men DrivethruRPG fixade och betalade tillbaka fullt belopp som Postnord ville ha. Fotade Postnords moms brev, skrev att jag får betala VAT två gg pga IOSS trubbel och att det är ett återkommande problem. 4 timmar senare fick jag tillbaka pengarna.


Hello,

Very sorry for the inconvenience.

The additional fees have been refunded back to your original method of payment.

We have a solution in place with a new IOSS number, so you should not see this issue again.
 
Last edited:
Jag tror Postnord jagar extrapengar nu. Har beställt mycket från utlandet utan problem, men nu måste jag helt plötsligt betala igen.

Det blir inte bättre av att de sen bara dumpade paketen ute vid vägen (eftersom jag inte var hemma, vilket jag var, och de ringde inte på dörren, det skulle loggats), och sedan inte tyckte att de gjort något fel när paketen var borta.

Känns som att man borde starta Postnordslotteriet. Förlust varje gång!
 
> We have a solution in place with a new IOSS number, so you should not see this issue again.

Det låter lovande, kanske skall jag testa att beställa något från dem igen. Jag blev lite sur efter senaste vändan.
 
> We have a solution in place with a new IOSS number, so you should not see this issue again.

Det låter lovande, kanske skall jag testa att beställa något från dem igen. Jag blev lite sur efter senaste vändan.
Mitt senaste paket från dem har kommit fram utan problem. Kanske för att deras lösning i själva verket var att låta det resa med UPS hela vägen fram, så PostNord aldrig blev inblandade...
 
Mitt senaste paket från dem har kommit fram utan problem. Kanske för att deras lösning i själva verket var att låta det resa med UPS hela vägen fram, så PostNord aldrig blev inblandade...
IOSS-grejen har fördyrat frakten för mig hela våren och vintern. Provtryck och beställningar har blivit onödigt dyra. Även när UPS har skött allting. Hoppas verkligen att Postnord och DriveThru har fixat problemen nu. Ett nytt IOSS låter lovande.
 
En ska jag märkt, är att jag ofta fått en påminnelseavi på ett paket som redan är uthämtat. Och påminnelseavin är utskriven samma dag som den ursprungliga avin skrevs ut...

Även lyckats åka på 2 dubbla importavgifter för samma paket pga det fanns 2 olika spårningsetiketter på paketet. men där fick jag pengar tillbaka från postnord/tullen.
 
En ska jag märkt, är att jag ofta fått en påminnelseavi på ett paket som redan är uthämtat. Och påminnelseavin är utskriven samma dag som den ursprungliga avin skrevs ut...
Ja, men det beror på att Posten inte levererar post längre... Mer än var tredje vecka och oftast ännu mer försenat, ;P
Det har inte direkt med moms att göra. Men båda problemen kommer förstås från samma källa: tvånget att tjäna/spara pengar.
 
Lösningen på avi-problemet är att installera PostNords app på din telefon, för övrigt.
Jag vet, det tar emot. Men den funkar faktiskt hyfsat, även om också den har en del inbyggda förseningar.
 
Lösningen på avi-problemet är att installera PostNords app på din telefon, för övrigt.
Jag vet, det tar emot. Men den funkar faktiskt hyfsat, även om också den har en del inbyggda förseningar.

Jag har appen, men den funkar dåligt.
 
Har någon annan märkt att 17track.net ofta har bättre kontroll på var Postnords paket är än vad Postnord själv har?

Det har hänt många gånger att jag åkt för att hämta ett paket som är framme enligt 17track, och postombudet har kollat i Postnords system och sagt "Det har vi inte fått än, men jag ska kolla för säkerhets skull", och, jajamensan, där ligger det.
 
Back
Top