Nekromanti Postvärk

Krille

Super Moderator
Jag slogs just av en tanke: av alla privatiseringar så är det en som jag verkligen inte gillar, och det är Kungl. Postverket. Tja, numera är det ju vare sig kungligt eller verk, och jag är synnerligen förvånad över att det inte har bytt namn till Postia eller Brevia eller nåt sånt. Och vad har vi nu? Ica-bimbos som knappt hanterar kassamaskinen och Svensk Kass Service - som iofs också försvinner snart.

Men liksom... kan någon någonsin komma på att någon någonsin klagade på något annat än portot på den tiden då det var kungligt och verk?

Nightowl

Champion
Där jag bor har servicen blivit sååååååå mycket bättre sedan ICA tog över. Nej, det är ingen ironi - jag har ett postkontor som är öppet från 9 till 9 med kortare köer än det gamla.

Erik

Foggmock

Myrmidon
Jag är medveten om att det har blivit sämre för rätt jävla många.

Själv har jag numera närmare till utlämningsstället som har bättre öppettider (de säljer korv med bröd också) och jag använder inte Svensk Kassaservice överhuvudtaget (mest för att jag håller mig borta eftersom jag vet hur mycket de suger) så jag kan egentligen inte klaga.

Själv är jag mest missnöjd med privatiseringen av elmarknaden. Den enda privatisering som egentligen lett till lägre priser är den på fast telefoni, och där har jag fan inte många slantar att spara...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag minns en irriterande händelse 1990. Jag hade köpt en hårddisk på postorder för många tusen kronor. Min arbetsplats låg illa till och jag kunde inte komma hem före 18 på vardagar. Jag gick in på posten en lördagsförmiddag och ville betala postförskottet med en check. (På den tiden tog posten inte plastkort.) "Går inte på lördagar", sade kassörskan utan att förklara hur jag skulle göra. Jag fick ringa chefen för postregion Stockholm på måndagen för att reda ut soppan. Givetvis gick det att ordna, men mitt paket fick ligga och samla damm i en vecka.

Numera har postservicen där jag bor öppet 11-22 sju dagar i veckan. Den ligger nämligen hos videouthyraren.

Dremot var portot bättre förr och brevbäraren kom före lunch istället för efter.

Big Marco

Läskig
Re: Mycket bättre nu

Jag tycker att det är 100% bättre idag än förr, speciellt ndg pakethantering. Bra öppettider, bra med parkeringsmöjligheter, snabb hantering och effektiv personal.

Det enda som är sämre än att posten i brevlådan kommer senare på dagen.

Johan K

Gammal & dryg
Men liksom... kan någon någonsin komma på att någon någonsin klagade på något annat än portot på den tiden då det var kungligt och verk?
Nä, inte vad jag kan komma på iaf..
Sen vet jag inte om jag haft tur, eller nått sådant. Men posten har inte varuit nått problem. Varken då, eller nu faktsikt.

Troberg

Sinister eater
Numera har postservicen där jag bor öppet 11-22 sju dagar i veckan. Den ligger nämligen hos videouthyraren.
Macken som jag har som utlämningsställe för paket har öppet nästan dygnet runt, men tro inte att man kan hämta paket hela den tiden för det. Posten har nämligen bara öppet på "posttider", även om de har personal i butiken och det inte finns några andra kunder i lokalen. Det går inte ens att muta dem till att lämna ut ett paket tidigare eller senare.

Big Marco

Läskig
Macken som jag har som utlämningsställe för paket har öppet nästan dygnet runt, men tro inte att man kan hämta paket hela den tiden för det. Posten har nämligen bara öppet på "posttider", även om de har personal i butiken och det inte finns några andra kunder i lokalen. Det går inte ens att muta dem till att lämna ut ett paket tidigare eller senare.

Dåligt ställe, hos mig så gäller att om inte personal finnes så hämtas det, under vanliga öppettider (8-23, 7dgr/vecka).

Eksem

Champion
Beror förmodligen mycket på var man bor. Jag kan hämta paket mellan 07-22, varje dag, och med mycket kortare kö än det någonsin var på Posten. Och mycket kortare promenad också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Innan det blev Svensk Kass Service etc, så var jag tvungen att gå ner på stan (tar 20 minuter). Nu kan jag gå ner på lokala ICA (5-10 minuter). Ingen större förbättring.

Den bästa lösningen, tycker jag, hade varit att både äta kakan och ha den kvar. Det vill säga, dels såna där uthämtningsställen som ICA_butiker etc, men också centralt belägna Postkontor, där man kan göra allt från betala räkningar och skicka paket till att köpa frimärken. En sådan lösning tror jag på - när man bara ska hämta ut nåt litet sketet paket kan man gå på ICA, behöver man högre kompetens går man till något större kontor.

Det är faktiskt rent sjukt hur posten förvaltat sina slantar - hur mycket var det de använde på att fixa en ny logotyp, som de likförbaskat inte använde i slutänden, nu igen?

Foggmock

Myrmidon
Min mack kör något liknande - fast det gäller bara om det enbart är någon som jobbar ensam (vilket de gör efter typ 21 vardagar), då kan de av naturliga skäl inte gå till rummet med paket och lämna mig helt ensam i butiken.

Inte ens med övervakningskameror överallt och det faktum att jag hämtat paket och handlat där i typ fem år.

Storuggla

Champion
"Det är faktiskt rent sjukt hur posten förvaltat sina slantar - hur mycket var det de använde på att fixa en ny logotyp, som de likförbaskat inte använde i slutänden, nu igen?"

Min största biff med posten är inte hur de slösat pengar, tan hur de slösat pengar på helt vanvettiga saker. IT-portaler? De slänger ner en massa pångar på sin hemsida och logotyper, men säger att de måste sluta bära ut post dagen efter för att det är för dyrt och "inte vår huvuduppgift"? Inte er huvuduppgift? Ni är jävla posten, brev och paket är anledningen att ni finns för helskotta!

I övrigt verkar det fungera bra.

Storuggla, chunk went the toaster

Skulle inte ha klagat... det inte vore för detta..

Tyckte inte det var så stor skillnad mellan den "gamla" posten och den "nya"... fram tills ungefär 2 veckor sen. Nu är jag ganska irriterade på dem.

[gnäll]
För två veckor sen så fick jag ett paketavi hemskickat till mig. Coolt! Tänkte jag, mina mutantböcker som jag beställt har äntligen kommit. Men tji fick jag. Det var mitt eget packet, som jag skickat till en tradera kund ca. 2-3 veckor tidigare som hade kommit i retur. Först blev jag lite orolig att jag hade gjort nått fel och kunden blivit missnöjd. Så jag struntade att hämta ut den och mejlade till kunden, som svarade att han minsann inte hade fått något paket eller ens något paketavi. Så jag kollade upp hur paketet åkt för att kolla så att den kommit rätt. Det visade sig att pakethelvetet hade skickats till mitt eget postkontor :gremsuck:

De som hade skrivit adresslappen hade skrivit av mottagarens adress fel, så därför så hade paketet skickats till fel kontor (till och med fel kontor för den felskrivna adressen). Där hade den legat någon vecka eller två och blivit outhämtad eftersom den låg helt fel och avierna skickades till en adress som bestod av en gräsplätt. Därefter så skickades paketet tillbaka till mig.

Först trodde jag att det lätt skulle kunna lösas, de skulle erkänna att de gjort fel, skriva om lappen och sedan skicka iväg det igen. MEN NEJ! Det ville de inte. Den tonåriga tjejen i kassan påstod att man måste hämta ut paketet först (och betala 130 spänn i returavgift) och sedan reklamera paketet för att man skulle kunna få skicka iväg det igen utan extra kostnad :gremmad:

Nu har jag väntat i en vecka på att den jäkla reklamationen ska bli klar...*suck*
[/gnäll]

Troberg

Sinister eater
Min mack kör något liknande - fast det gäller bara om det enbart är någon som jobbar ensam (vilket de gör efter typ 21 vardagar), då kan de av naturliga skäl inte gå till rummet med paket och lämna mig helt ensam i butiken.
I mitt fall var det två biträden i butiken, och det var bara en kvart kvar tills postbiten officiellt öppnade.

Ulfgeir

Swashbuckler
Min största biff med posten är inte hur de slösat pengar, tan hur de slösat pengar på helt vanvettiga saker. IT-portaler? De slänger ner en massa pångar på sin hemsida och logotyper, men säger att de måste sluta bära ut post dagen efter för att det är för dyrt och "inte vår huvuduppgift"? Inte er huvuduppgift? Ni är jävla posten, brev och paket är anledningen att ni finns för helskotta!
Instämmer fullständigt. Och att dela ut reklam kan fan inte vara postens uppgift. Det finns privata bolag som enbart sysslar med sådant (ofta utnyttjandes skolungdomar).

Visst, "postens" öppettider har blivit bättre nu, men det där att man inte kan köpa frimärken var som helst (eller det att de faktiskt kostar olika beroende på var man köper dem är ju helt sjukt)

Guillou hade en bra artikel för massa år sedan där han kritiserade posten och sa att den i dagens läge gick sämre än på Drottnings Kristinas tid. Ligger en del i det.

/Ulfgeir

Foggmock

Myrmidon
I det fallet hade jag testat på något som kunderna på mitt jobb försöker med (to no avail - jag kan ju lägga på) - sätta sig mitt på golvet och tjura ihop fullständigt.

Eller åtminstone ställa sig vid disken och stirra på dem den där kvarten, för att bevisa hur fåniga de var som inte bara gav dig ditt paket (förutsatt att inga andra kunder behövde vanlig service). :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
I det fallet hade jag testat på något som kunderna på mitt jobb försöker med (to no avail - jag kan ju lägga på) - sätta sig mitt på golvet och tjura ihop fullständigt.

Eller åtminstone ställa sig vid disken och stirra på dem den där kvarten, för att bevisa hur fåniga de var som inte bara gav dig ditt paket (förutsatt att inga andra kunder behövde vanlig service)
Grejen var att jag inte hade tid att vänta, utan fick ta det på eftermiddagen istället, när de hade fullt av kunder i butiken. Egentligen tänkte jag betala med mynt (en Wii med extra kontroller, modchip, lite kablage och lite andra pryttlar) på ren princip, men jag ville ju hem och testa den.

Dewil

Skrivbordsgeneral
O ja. Eller, förresten, jag vet inte om det fortfarande var kungligt och verk, men nog gnälldes det friskt om att posten kom bort, försenades eller förstördes även förr?

Det enda jag har att erinra mot den senaste omorganisationen, den som avskaffade Postens postkontor, är att de ansvariga har haft lite för lösa nypor när det gäller upphandlingen av postkontorstjänsterna så att knaslösningarna av typen "ringklockeförsedd lucka mellan chipsen och ölen" blivit för många.

Ta ut pengar? Betala räkningar? På Posten? Det finns banker till sånt. Att Posten skulle syssla med pengahantering är för mig lika främmande som att Nisses Bilverkstad skulle göra det. Posten ska ägna sig åt sin kärnverksamhet: snabb och tillförlitlig brev- och paketdistribution på lika villkor för alla Sveriges invånare. Allt annat är ovidkommande.

Dewil