Nekromanti Potenitiella deckarfärdigheter?

solvebring

Superhero
Ja, det är ingen idé jag berättar någonting speciellt. Ni vet hur mina spelprojekt brukar sluta. Därmed tänker jag ge fan i att etablera eller för den delen lova något. Istället tänker jag diskutera utifrån om - om jag skriver/skrev ett spel...
... Ja, jag har börjat skriva...

Så, vilka färdigheter behövs för ett deckarrollspel?
Och nu pratar jag inte om färdigheter över lag, utan om just deckarrelaterade färdigheter. Vilka färdigheter behöver en schysst deckare?

Utifrån mina tankar vill jag specifikt fastställa två färdighetsgrupper: Undersökande färdigheter och Sociala färdigheter. En deckare behöver kunna undersöka saker, söka information, leta upp saker, analysera och checka saker. Likväl behöver denne kunna föra sig väl vad gäller tal och på det stora hela social förmåga, för att kunna intervjua och förhöra folk, lirka och manipulera dem för att få reda på saker.

Så, vilka färdigheter skulle detta inbegripa och varför?

Vad gäller huruvida man behöver kunna hantera "övernaturliga" saker så låt gå för det också. Ingenting är skrivet i sten, och trots allt finns det en del rituella mysterier som är genomförda med en övernaturlig filosofi och ett inte alltid "jordbundet" mål - som rituella mord osv.

Förövrigt vill jag ha svar på just färdigheter. Jag vill inte ha tankegångar kring vad man kan plantera i attribut istället för grundegenkaper - jag vill nämligen inte använda mig av attribut. Jag finner dem onödiga i ett deckarrollspel, speciellt sådant som Intelligens och Bildning, då ett deckarrollspel utmanar spelaren på det planet, inte rollpersonen.

Möller

Hubert Hortlax
Vad är meningen med att skilja på sociala och undersökande färdigheter? Gumshoe gör ju som bekant inte det, något jag tycker är vettigt. Jag ser ingen skillnad mellan att följa upp en ledtråd genom att förhöra ett vittne eller att leta fingeravtryck.

Gumeshoe, eller iallafall MCB, har något för många färdigheter för min smak. De är väl nästan trettio.

Jag tror att undersökande färdigheter gör sig bäst om man inte har så många, säg tio-femton stycken, eftersom risken att spelarna mekaniskt går igenom sin färdighetslista borde minska om det finns en färdighet som direkt känns naturlig.

Säkert har jag bara svamlat en massa. Kanske återkommer med något konkretare nån annan dag.

solvebring

Superhero
Bra poäng där. Varför jag delat isär dem handlar helt enkelt om struktur. Jag vet inte varför - antagligen för att lättare kunna få en överblick av det hela - så tänkte jag mig i huvudsak tre färdighetsgrupper: Fysiska (rent praktiska saker), Undersökande (sådant som kan användas för t.ex. en brottsutredning), och Sociala (för att interagera med folk).

Fast när du lägger fram det så där så får jag mig en tankeställare. Naturligtvis är det så, vilken kategori jag än skulle vilja lägga dem i så är trots allt undersökande färdigheter just undersökande - och ja, de sociala ingår rätt fett bland dessa.

Frågan är då, eftersom fokus ändå är de undersökande - om man skulle försöka dela upp det i Undersökande färdigheter och Övriga färdigheter?

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
Frågan är då, eftersom fokus ändå är de undersökande - om man skulle försöka dela upp det i Undersökande färdigheter och Övriga färdigheter?
Gumshoe, liksom kranks konstiga gumshoe/coc-hack, gör ju det.

Gumshoe delar dessutom in de undersökande färdigheterna i tre underkategorier: Akademiska, Tekniska, och Sociala. Så helt ute och cyklande var du inte =)

En liknande indelning kan vara underlätta överblicken, beroende lite på hur många färdigheter man har.

solvebring

Superhero
Ja, det är ju mitt i natten snart och jag är stentrött. Därmed har jag inte orkat att lista dem i bokstavordning, skriva fina korrekta beskrivningar osv. Det är inte speciellt utförligt. Jag tror dock att de flesta på det här forumet känner igen de här sakerna och förstår vad jag menar. Att ska naturligtvis bli utförligt så fort rätt färdigheter finns på plats och är researchade osv.

... Urk, färdigheter är verkligen ett moment jag avskyr att skriva, det blir alltid för få eller för många eller så är de för hattigt skrivna. Alltid är det något.

Men, vad sägs om dessa färdigheter - skulle det har bli en bra samling av de undersökande färdigheterna för en detektiv eller motsvarande?

Interaktion
- Tala, påverka, lyssna, förhöra, avläsa, social förmåga, charm osv.
Välja rätt språk och attityd utefter möte och situation.

Organisation
- Som administration, fatta system, myndigheter, organisationer osv.
Därmed interagera med dem…

Datakunskap
- Söka information, programmering, hacka, hitta dolda filer, laga, rensa, fixa bilder, ljud, videos osv.

Historia
- Lokal liksom rikstäckande och internationell, kan händelseförlopp, årtal, urskilja folkvandringar oc folkgrupper, kända personer osv.

Brottsplatsundersökning
- Fingeravtryck and shit…

Språk
- Känna igen kända levande liksom döda språk, chiffer, tecken, koder, samt tala.
Lägg till ett språk utöver modersmål för varje grad över 1.

Naturvetenskap
- Teoretisk och därigenom analytisk kunskap om fysik, kemi, biologi, medicin osv.
Djur, natur and shit!

Ockultism
- Bevandrad i studier kring magi, övernaturligheter och utommänskliga fenomen, teorier och riter. Har kunskaper kring traditioner, riter, filosofier osv.

Mediateknik
- Kamera, video, ljud osv. Kan hantera och pilla med sådan utrustning.

Litteratur
- Kan orientera sig bland böcker och olika typer av litteratur. Kan söka information genom litteratur och kan väl orientera sig i ett bibliotek och liknande instanser.

Forskning
- Praktiska kunskaper motsvarande naturvetenskap. Sträcker sig dock utöver det teoretiska planet, kan därmed utföra fysiska experiment, laborationer etc.

Smrtihara

Warrior
Nutidsorientering? Känna igen kända personer, politiker, trender och aktuella nyheter.

Kanske onödigt, men en sådan färdighet kan tydliggöra en rätt personlighetsdanande skillnad mellan karaktärer.

solvebring

Superhero
Smrtihara said:
Nutidsorientering? Känna igen kända personer, politiker, trender och aktuella nyheter.

Kanske onödigt, men en sådan färdighet kan tydliggöra en rätt personlighetsdanande skillnad mellan karaktärer.
Hm, good point!
Ska suga lite på den karamellen och fundera över dess relevans*.

* Hoppas på att någon mer ska kommentera det förslaget så att han får det enklare med att bestämma sig.

!Paxen

Swashbuckler
Röka en cigarett, sådär mystiskt.
Var extremt kortfattad.
Alltid få damen/mannen, damen/mannen får aldrig detektiven.

Men seriöst, jag tycker just nu att dom färdigheter som su har skrivit in är bra, kan dock inte vidareutveckla mig d jag jobbar just nu.

Jag var dock tvungen att göra ett inlägg, för det finns alltid någon stackare som kan tycka att såna här usla skämt är roliga.

solvebring

Superhero
Tja, det jag helt enkelt behöver veta är om färdigheterna känns rätt.

T.ex. om de är bra eller dåliga, om några bör skrivas ihop eller delas upp i fler, om jag behöver ta bort eller tillsätta några andra färdigheter osv.

Rickard

Urverk speldesign
Kan du ge exempel på en situation i ett sammanhang för varje färdighet där du vill säga "Slå ett färdighetsslag"? Alltså inte bara "Interaktion är att tala med folk" utan "När jag frågade om patienten i cell 46 blev vårdaren väldigt nervös. Jag ställde honom mot väggen och fick reda på att han hjälpt smuggla in brev till patienten".

/Han som har lite svårt att se när han ska använda vissa färdigheter

!Paxen

Swashbuckler
nu när jag har kollat igenom det lite mer, har du tänkt dig att man ska kunna specialera sig inom olika områden?

Alltså, har du tänkt dig att datakunskap har man som grund och så kan man specialicera sig inom ett lr flera områden, exvis "googla", hacka, byta hårddisk?

solvebring

Superhero
Paxen said:
nu när jag har kollat igenom det lite mer, har du tänkt dig att man ska kunna specialera sig inom olika områden?

Alltså, har du tänkt dig att datakunskap har man som grund och så kan man specialicera sig inom ett lr flera områden, exvis "googla", hacka, byta hårddisk?
Nej, min tanke var att hålla det simpelt och öppet för att inte få ett alltför färdighetsorienterat spel.

solvebring

Superhero
Han said:
Kan du ge exempel på en situation i ett sammanhang för varje färdighet där du vill säga "Slå ett färdighetsslag"? Alltså inte bara "Interaktion är att tala med folk" utan "När jag frågade om patienten i cell 46 blev vårdaren väldigt nervös. Jag ställde honom mot väggen och fick reda på att han hjälpt smuggla in brev till patienten".

/Han som har lite svårt att se när han ska använda vissa färdigheter
Skitbra, Han!

Jag ska försöka få tillfälle för att göra en lista med exempel på när färdigheterna behövs.

Jag har dock glömt att understryka en viktig punkt.
... Fan, fan, fan!
Jag hade tänkt göra som i Gumshoe - att man inte slår för Undersökande färdigheter utan snarare talar om när och varför man vill använda dem, och om detta då är rimligt, får en hop information och ledtrådar. Det vill säga att slag inte är avgörande för dessa färdigheter, utan snarare hur kreativ spelarna kan vara med dem.

Edit: En följdfråga på det är säkerligen: Varför har du då med dessa färdigheter överhuvudtaget? Varför ska de falla inom systemet är de egentligen inte är speltekniska?

Jo, min tanke är den att de agerar riktlinjer och stöd för spelarna, att hjälpa dem med på vilka sätt och genom vilka områden de kan motivera och presentera sina handlingar - så att de får riktlinjerna för vad som de kan tänkas göra och på vilket sätt.
Dessutom ser jag det som en möjlighet för att göra en synlig skillnad mellan de olika rollpersonerna och deras olika kvaliteter, vilket förstärker bilden av en dynamisk grupp där de olika medlemmarna har sina uppgifter och inriktningar.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Jag har dock glömt att understryka en viktig punkt.
/.../ Jag hade tänkt göra som i Gumshoe - att man inte slår för Undersökande färdigheter utan snarare talar om när och varför man vill använda dem, och om detta då är rimligt, får en hop information och ledtrådar.
Det där visste jag redan, men jag orkade inte formulera mig annorlunda. I vad jag skrev spelade det ingen roll. Nåväl, när vi spelade Trail of Cthulhu blev det mer att spelledare frågade efter en färdighet. Måhända man kanske måste komma in i förfarandesättet men det känns konstigt att behöva ställa frågan "Kan jag använda Interaktion här? Nähä, Brottsutredning då?". Det blir lite som ruta tre i följande strip:

...min tanke är den att de agerar riktlinjer och stöd för spelarna, att hjälpa dem med på vilka sätt och genom vilka områden de kan motivera och presentera sina handlingar - så att de får riktlinjerna för vad som de kan tänkas göra och på vilket sätt.
De kan också användas av spelledaren för att skriva scenarion. "Jaha, rollpersonerna har Interaktion och Brottsutredning. Då får jag skapa situationer där de kan använda färdigheterna och få ledtrådar". Det är lite hönan och ägget över detta. Rollpersonerna väljer färdigheter för att lösa uppgifter och spelledaren gör uppgifter baserade på färdigheterna.

/Han som snarare funderade på varför hjulet ska bli uppfunnet igen, eftersom Gumshoe redan finns

solvebring

Superhero
Re: Potenitiella deckarfärdigheter? +Designmål

/Han som snarare funderade på varför hjulet ska bli uppfunnet igen, eftersom Gumshoe redan finns
Tja, jag söker nog inte riktigt efter att uppfinna hjulet igen. Snarare att imitera eller låna hjulet. Det vill säga att jag tillverkar ett hjul med egen design.

Hela grejen är egentligen den: Jag har fastnat för fisktank och jag vill göra något av det. Det jag vill göra är att göra ett sånär komplett deckarrollspel med fisktanksscenariot som kärna. Därmed, pekar det i alla fall på just nu, att scenariodelen och därmed själva spelet kommer att utgöras av hur du skapar "din deckartank". Jag ogillar nämligen deckarscenarion som är skrivna traditionellt och som ska krångla till allting i onödan, och överösa en med sida efter sida - något som istället kan skötas mycket enklare, på t.ex. de sätt som du själv förespråkar och arbetar med. Jag är trots allt starkt influerad av dina arbetsmetoder. =)

Nå, det finns direkt inga klassiska deckarrollspel på svenska och det finns än mindre några spel som verkligen förespråkar fisktanken. Utöver detta behöver jag dock ett enkelt system, som gör spelet greppbart även om man är inbiten tradspelare, och som matchar deckare, och som kan existera utan att ta över och göra spelet markant färdighetsstyrt. Därav lite Gumshoe light.

Vad tros om den filosofin - eller snarare argumentet?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
Det kan kanske påpekas att Gumshoe inte bara är systemet för undersökande färdigheter, utan dessutom en del annan mekanik som man väl kan tycka mer eller mindre bra om. Till exempel det här med pölar och poängsatsning, som jag väl för all del kan tänka mig stå ut med men som jag egentligen inte tycker är så bra.

solvebring

Superhero
krank said:
Han said:
Det kan kanske påpekas att Gumshoe inte bara är systemet för undersökande färdigheter, utan dessutom en del annan mekanik som man väl kan tycka mer eller mindre bra om. Till exempel det här med pölar och poängsatsning, som jag väl för all del kan tänka mig stå ut med men som jag egentligen inte tycker är så bra.
Ja, principen för Undersökande färdigheter är det enda jag tänkt att låna mig av. Allt det andra få vara som det är, det var mest filosofin kring hur man bör sköta ledtrådar och färdigheterna kring detta som jag ville åt.

solvebring

Superhero
Re: Potenitiella deckarfärdigheter? Update

Färdighetsförslagen uppdaterade:
(Inte korrat!)

Brottsplatsundersökning
Fingeravtryck and shit… [Inte skriven]

Datakunskap
Datakunskap beskriver hur väl en rollperson kan använda sig av datorers mjukvara på olika nivåer. Detta sträcker sig ifrån att söka information och använda ordbehandlare, till att redigera film, återskapa raderade filer och dataintrång i främmande nätverk och databaser.

Forskning
Detta är den praktiska sidan av naturvetenskap. En rollperson kan därför inte ha ett högre värde i forskning än han eller hon har i naturvetenskap. Genom forskning kan rollpersonen sätta den naturvetenskapliga kunskapen i praktiska sammanhang, som att till exempel arbeta i labb för att undersöka ämnen som droger, gifter, kroppsvätskor, textiler etc.

Historia
Historia är en bred färdighet som sträcker sig från lokala kunskaper till internationella. Med kunskaper i den här färdigheten kan rollpersonen till exempel dra sig till minnes viktiga händelseförlopp för den lokala orten liksom minnas viktig historisk fakta kring världsledande, historiska personer.

Interaktion
Genom denna färdighet kan rollpersonen genom tal påverka och läsa andra. Exempel på detta är att till exempel att dra en trovärdig lögn eller märka på andra att de ljuger, eller att ta på rätt attityd och rätt språk för att framgångsrikt kommunicera med individer från andra klasser och grupper. Andra exempel är att förföra eller förhöra folk.

Litteratur
Detta är en bred färdighet som inte bara sträcker sig över kännedomen om olika boktitlar utan också en rent analytisk förmåga att kunna reflektera och analysera litterärt innehåll. Rollpersonen kan dessutom orientera sig i förlagsvärlden liksom biblioteken. Därmed har rollpersonen kunskaper för att kunna orientera sig i ett bibliotek och på så vis söka all sorters information.

Mediateknik
Med färdigheten Mediateknik kan rollpersonen hantera all typ av teknik som hör media till, vilket motsvarar till exempel fotografering, ljud- och filminspelning. Rollpersonen kan till exempel hantera en kamera för att ta yrkesprofessionella bilder liksom sätta upp dold ljudinspelningsutrustning eller hantera olika typer av videoinspelning. Rollpersonens kunskaper hur teoretiska liksom praktiska, vilket innebär att han eller hon vet lika mycket om till exempel kameror som han eller hon har möjlighet att fotografera.

Naturvetenskap
Naturvetenskap motsvarar teoretisk bildning inom allting som hör det naturvetenskapliga området till. Rollpersonen kan därmed på ett teoretiskt och analytiskt plan hantera information och fakta kring ämnen som biologi, fysik, kemi, medicin, flora, fauna etc.

Nutidsorientering
I och med denna färdighet håller rollpersonen sig uppdaterad om samtiden, kring ämnen som man förslagsvis kan ta del av genom en vanlig nyhetssändning eller en alldalig skvallerblaska. Det kan dock även beröra lokala nyheter. Exempelvis berör området ämnen som lokala rykten, kändisar, kultur, politik och allmänna världshändelser.

Ockultism
Genom denna teoretiska färdighet kan rollpersonen bevandra sig i studier och kunskaper kring magi, övernaturligheter och utommänskliga fenomen, exempelvis ockulta läror och riter. Rollpersonen känner då till exempel till ockult filosofi, tradition och utövande och kan om så vill också utföra en del praktiska övningar inom området. Goda exempel på ockultism är djävuls- och demondyrkan eller Vodou (Voodoo).

Organisation
Denna färdighet handlar om förståelse kring administration, organisation och byråkrati. Rollpersonen kan genom denna färdighet till exempel besitta kunskaper kring hur olika myndigheter fungerar och hur dessa för sig. På så vis kan också rollpersonen gräva i myndigheters och organisationers arbete och interagera med personer inom dessa instanser.

Språk
Detta beskriver rollpersonens språkkunskaper som är utöver det vanliga. En rollperson med sådan talang har vetskapen om levande liksom döda språk och tecken. Han eller hon kan känna igen liksom tala flera olika språk. Färdigheten berör även saker som hieroglyfer och chiffer. För varje värde utöver 1 i denna färdighet erhåller rollpersonen ett extra språk utöver modersmålet som är givet för alla rollpersoner.

Vad tror ni om detta nu när de har lite mer svart på vitt hur jag tänkt mig?

Och avslutningsvis en liten strukturfråga...
Nu är detta skrivet rakt på utan att se tillbaka en endaste gång mer än vid notis av uppenbara stavfel. Jag undrar dock: bör alla färdigheter vara skrivna på exakt samma sätt, t.ex. att alla börjar med "Genom denna färdighet"? Eller ska jag försöka hålla variation, såsom jag lite halvhjärtat gjort nu?

solvebring

Superhero
Re: Potenitiella deckarfärdigheter? Update

Undrar du förresten vad de Övriga färdigheterna ska innefatta så ta en koll här, om du nu är nyfiken:

Akrobatik
Avancerad version av Svår förflyttning.

Avståndsstrid
Eldvapen och projektiler.

Dold förflyttning
Smyga, skygga, gömma sig osv.

Fingerfärdighet
Palmering, dyrka lås, Plockepinn etc.

Fly
Rationellt använda rätt teknik och rätt vägar för att fortast smita undan.

Fordon
Från häst till helicopter beroende på värdet.

Medicin
Praktisk medicin, första förhand, fältkirurgi osv.

Mekanik
Bygga enklare uppfinningar, laga bilar, modifiera vapen osv.

Närstrid
Obeväpnad liksom beväpnad närstrid.

Teknik
Att syssla med saker som inte bara kräver mekanik utan även en hel del mer modern teknik, som elektronikkomponenter osv.

Svår förflyttning
Hoppa, klättra – övervinna svår terräng.
Kommentera gärna de här också.
Vad saknas, vad ska bort? Osv