Nekromanti "Potens"

JoakimSkoogh

Veteran
Det här med potens nog för att SL bestämmer graden men om han är väldigt generös så kan man väl gjöra en magiskartefakt med efekten potens och avstånd.
Alltså få en slav fixar maskin.

I min spelgrupp har vi ett problem.
Karaktärena hammnar i "uppdrag" på dåliga sätt
Som dom sitter i ett värds hus (Nyskapade) så kommer det någon
berömd person, vanligt vis alv och börjar prata med en RP sedan så ber SLP dom att komma med till hans hus.
Där tillbringar man några dagar och sedan så går man ut på ett slafsa så många gubbar som möjligt uppdrag.

Så är ett spelmöte för oss vilket jag starkt ogillar
Någon idé på hjälp?

Krille

Super Moderator
"Som dom sitter i ett värds hus (Nyskapade) så kommer det någon berömd person, vanligt vis alv och börjar prata med en RP sedan så ber SLP dom att komma med till hans hus.
Där tillbringar man några dagar och sedan så går man ut på ett slafsa så många gubbar som möjligt uppdrag."

Tja, du kan ju börja med att läsa igenom någon av de olika artiklar om äventyrs- och kampanjskapande som finns. Jag skrev en till Star Wars, som sedan muterade till Västmark, men som fortfarande går att använda till Eon. Du hittar den här: http://www.foxtail.nu/vm_episk.html. Artikeln koncentrerar sig på hur man skapar en berättande kampanj, dvs en serie uppdrag som hänger ihop och som syftar till ett mål. Mycket av den kan dock appliceras även på vanliga äventyr.

Jag brukar utgå från rollpersonernas bakgrund när jag skapar äventyr. Det är alltså inte en okänd berömd alv som studsar in på värdshuset, utan en gammal ärkefiende som söker hämnd, eller en skurk som har gjort ett illdåd som rollpersonen bevittnat och som nu vill rensa bort de sista vittnena, eller något annat i den stilen. Det hela blir upptakten till ett äventyr av gigantiska proportioner som kan pågå i ett halvår eller så, och slutar med en schysst uppgörelse. Sedan är kampanjen slut, rollpersonerna skrotas och en ny kampanj börjar.

DjeVul

Warrior
Klycheér...

Jag känner igen ditt problem...Jag har precis blivit av med det...

För det första så måste man rata alla begrepp vad Klycheé heter... Hela uppdraget är en klycheé eller hur?

Till exempel:
Problemet med Värdshuset

'Rollpersonerna sitter på (suck...) ett Värdshus'
Detta är nog det tråkigaste och mest orotade situationen som finns för en rollperson i spelvärlden.

Lite kort och gått:

Istället för att placera rollpersonerna på 'ett (suck..) Värdshus' så bör man nog tänka på att placera rollfigurerna mer i världen...

Dom får gärna vara på ett värdshus... men VARFÖR? Rollpersonerna har ju något att göra i världen... de gör ju faktiskt något... av en anledning och med ett mål. Sedan om rollpersonerna har lite intressantare liv än gemene män är en annan sak ;)

Jag löste mitt problem genom att slappna av, släppa rollspelet i nu snart (typ 5 veckor eller mer *skäms*)

sedan har jag läst moduler... funderat och skrivit... min lösning problemet har varit att skriva massa 'realistiska' äventyr små som stora som jag sedan kan slänga in i världen. Rollpersonerna får enligt mig gärna sitta på ett värdshus... men VARFÖR... jo dom är på genomresa... på väg från ... på väg vart, vad de gjort, vad är deras mål...

om rollpersonerna är tillräckligt intigrerade i världen så krävs ju egentligen bara en påhittig spelledare och spelare som spelar rollpersonernas LIV och inte Äventyren...

Men jag försökte göra en blandning mellan rollpersonernas liv och sedan element som gör dem något mer intressantare...

/Martin
- Svamlar jag bara?

DEATH

Veteran
Det lät ju roligt ... men varför skrota dom efter kampanjen ?
det är vell bara att vänta i 1 eller 2 månader och under tiden skriva en ny kampanj som hänger ihop med den första ?

DEATH

Veteran
Re: Klycheér...

gjör som jag:
1) Rollpersonerna börjar alltid där dom slutade senast.
2) Låt rollpersonerna leta upp äventyret, låt inte äventyret komma till dom.
3) Om dom envisas om nåt gör så här:
SL - "Vad har du i undvika ?"
RP - "15 varför undrar du ?"
SL - "Jo, för att du är på väg att få en sko i huvudet"
RP - "Varför ?"
SL - "För att gudarna blir arg på dej eftersom du sa emot mej"

=) det brukar nästan alltid fungera (=

Krille

Super Moderator
"Det lät ju roligt ... men varför skrota dom efter kampanjen ?"

Uppföljarproblematiken, du vet. Varje given uppföljare är sämre än dess föregångare. Det blir ofta bättre att börja om från början.

Sen är det inte säkert att det ens går att skapa en fortsättning. Ta till exempel Hamlet - hur skulle det se ut med "Hamlet 2: Hämnden?" [vink]

Sir Foilan

Hero
Re:

"...så kommer det någon
berömd person, vanligt vis alv..."

Alltaså, det kommer en alv som inte bara är berömd utan även innehar en vanlig vishet. Har jag rätt så långt?

Belgarth

Swordsman
Re:

Det går väl om Tristan eller Alex är Sl men inte om du har någon riktig Sl.
vi har ju försökt lösa problemet genom att ha två grupper förhoppnings vis ska Henry ha den andra gruppen efter Alex så jag kan ha den nya. Rpna gör ju lite allt möjligt mellan äventyren inte går från äventyr till äventyr till äventyr.

Flash Back

Warrior
Och så slipper man ju problemet med att hitta på 30 artefakter.../images/icons/wink.gif

(Syftar på ett tidigare inlägg av Death)

Bäver

Veteran
Åså kan det ju hända att rollpersonerna har tröttnat på sina rollpersoner....