Nekromanti Power! I need more power!

SKIN69

Warrior
Fission (stavas så) är när man delar på stora instabila atomkärnor och få kraft på det sättet, används i dagens kärnkraftverk
Fusion är när man slår samma två väte atomer och får kraft på det sättet. Detta sker t ex i solen. När man kommit på principen för kall fusion så kommer man kunna göra el av vätgas=hyffsat rent och mycket billigt.

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

hatten

Swashbuckler
Re: Mer smuts

Ooo Godzila gäddan som åt kommunismen..

Livet är en gåta utan enkla svar.

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: Björn
Vad är det för skillnad på vad fasen är Fision? (är det möjligtvis ett felstavat fusion?)
<p><hr></blockquote><p>Nix Fusion är när man slår ihop två väte atomer till en helium atom. Detta sker i exempel viss vätebomber. fast man använder en liten Fissions bomb för att starta procesen...

Fission är när man klyver atomer av uran, plutonium och annat skoj. Fission brukar hända i Barsebäck och i små bomber av Nuke typ som den som USA gav Hiroshima och Nagasaki....

Fision = Fission olikheterna i stavningen har att göra med att jag glömde bort att ge Fission två S..

Livet är en gåta utan enkla svar.

Krille

Super Moderator
Re: Mer smuts

"Rent vatten kan inte vara radioaktivt."

Problemet är att det inte är rent vatten. Det är ofta kraftigt förorenat med diverse skojjiga joner och radioaktiva partiklar från bestrålade reaktorkärl och (i vissa fall, där kärnbränslet står i direktkontakt med reaktorkärlvattnet) radioaktiva kärnbränslestavar. Om inte annat så blir det förorenat efter ett tag. Dessutom finns det en massa jox i kylvattnet som inte är vatten, och som utan problem kan bli radioaktivt. I båda fallen är det inte enbart alfastrålning vi talar om.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Pendragon

Swashbuckler
Re: Näe, en messerschmidt [NT]

har svårt att tänka mig att ens krille väger 3,600kg.... även om han är fulltankad.... men däremot kan jag föreställa mig mig honom ranta runt med en 30mm kanon och ett par kulsprutor =)

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

Sir Gawyn

Veteran
"Ledsen att behöva säga det, en Neutron kan aldrig vara laddad."

Självklart kan inte en neutron ha en plus eller minus laddning. Jag skrev att den hade en stor laddning av energi. (Eller menade det om det inte gick fram.)

(Förklaring till Seinet: Såg att jag hade skrivit "men" istället för "med". Du kan också strycka ett "en".)

Blackstorm

Sir Gawyn

Veteran
"När man kommit på principen för kall fusion så kommer man kunna göra el av vätgas=hyffsat rent och mycket billigt".

Principen är redan påkommen. Problemet är fortfarande att få det att bli en energi givande process.

Blackstorm

Devastator

Veteran
Mmm, men just den här restprodukten kommer inte ut utanför reaktorn. Som Krille påpekar annorstädes så töms marginellt radioaktivt vatten ut på utsidan, men det gäller som sagt bara utländska kraftverk. Det utsläppet är försumbart i Sverige. Som vanligt är de svenska kraftverken, som läggs ned, vida överlägsna de utländska, som vi importerar el ifrån.
De övriga föroreningar Blackstorm och Krille pratar om är ju egentligen inte utsläpp, utan restprodukter. De tas väl om hand och kommer aldrig ut i naturen.
Så i svenska krafverk påstår jag att de allvarligaste utsläppen är rent konventionella avgaser som inte har med fissionsprocessen att göra. Det var de jag menade, men det är som sagt bara ett rykte jag snappade upp på Studsvik. Kanske var unikt för just den anläggningen...
I så fall betyder det att svensk kärnkraft är LÖJLIGT ren... Folkomröstningar bör avskaffas...

Devastator

At my signal, unleash hell!
-General Maximus, Gladiator

chrull

Stockholm Kartell
Re: Näe, en messerschmidt

Tänka sig.. jag tänkte exakt samma sak.. :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

SKIN69

Warrior
Me109s arsenal

Tror nog inte krille skulle befatta sg med så primitiva vapen som kulsprutor. En enkel trästav med magiska krafter vore nog mer passade för vår favoritguru

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking