Varför måste man veta?
Själv är min åsikt om powergaming, kobolder och alla andra bemnämningar, låt folk spela som de vill så länge alla i gruppen har kul. Jag är ganska trött på inlägg där någon vill veta vad t.ex powergamning är, har man kul när spelar spelar det ju inte någon roll hur man spelar.
Jag tycker det bland rollspelare verkar råda någon slags powergamning- och koboldfobi som jag inte kan förstå. Jag själv funderar inte över vilket sätt min spelgrupp spelar på. Några skulle kanske säga att sättet vi spelar på är powergamning men jag bryr mig inte då de inte spelar med mig.
Att klanka ned på de som spelar på ett sätt som man själv inte gillar är för mig detsamma som översitteri, snobberi, etc, kalla det vad ni vill, som jag tycker är helt förkastligt. Samma fenomen finns inom andra områden oxå är lika fel där oxå, ett ex. är inom littarturen. för mig är det viktiga att folk spelar rollspel sedan hur de spelar är ointressant då rollspel-Svergie vinner på att så många som möjligt spelar. Risken är dock att börja man fördömma vissa sätt att spela på så kan det leda till att en del slutar att spela och att den del aldrig börjar vilket jag tycker skulle vara tråkigt.
Detta blev ett ganska långt inlägg och något rörigt oxå hoppas ni förstår vad jag menar, vidare är detta ett mer allmänt inlägg i debatten efter att ha läst igenom inläggen, inte direkt till Sir Forgal, där det verka råda ett visst fördömmande över vissa sätt att spela trots att dessa själva inte spelar på detta sätt. Själv tycker jag att man skall glädjas åt alla de som spelar rollspel oavsett sättet de spelar på.
Hasse
So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd