Jag kan inte komma på något system där dina tre teorier uppmuntras i samma grad, men om du vill komma ifrån att systemet uppmuntrar ninjan att välja tunga vapen och trollet att välja tunga vapen så kanske en modifierad version av Rolemaster skulle funka. Eller något annat system där man inte slår separata slag för träff och skada utan bakar ihop grundegenskap+färdighet+vapentyp+annat till ett enda slag.Om man kan maximera skaderegler så skulle den viga ninjan uppmuntras till att använda så smidiga vapen som möjligt, och trollet skulle uppmuntras till att använda så brutala vapen som möjligt.
********************************************************************************************************************************************************
Jag tror att det blir ballast om alla tre mekanismer får gälla samtidigt. Kan någon ge ett exempel på regler som fungerar på det viset?
Ändringen skulle då bestå i att man låter lätta vapen vara smidighetsbaserade och tunga vapen styrkebaserade. (I originalreglerna baseras ju alla närstridsattacker på styrka och alla avståndsattacker på smidighet oavsett hur tunga vapnen är. Eller blandar jag ihop det med SRR nu?)
Om man vill kan man hitta på en bogus-förklaring i stil med att när man använder dolk och andra vapen med liten träffyta är det viktigare att träffa rätt än att träffa hårt, men med den tunga stridshammaren är det stor kraft som gäller eftersom träffen fördelas över en stor yta i vilket fall som helst. Man behöver egentligen inte tro på bogus-förklaringen eftersom den verkliga anledningen är "jag vill att systemet ska fungera på det här viset, basta!".
Gordeg