Nekromanti Präster till mörka gudar och hur man behandlar dem

God45

#PrayersForBahakan
Så jag håller på att spela en präst som dyrkar Zehir, den själsätande ormguden över lönmördare, gift och mörker i en nyligen startad D&D Next kampanj. Det här är hur kul som helst och jag har gått efter den där rena och artiga formen av ondska, som Hannibal i Rising filmen typ. Samtidigt spelleder jag för Way of the wicked gruppen där vi har ett ondskefullt orakel som den karismatiska och grymma ledaren för gruppen.

Det här fick mig att tänka lite. Om du är medlem i ett samhälle där det finns präster till onda gudar och detta inte är folk som man bränner on sight, hur behandlas de? Där är ju en ganska självklar nivå av fruktan inblandad, det här är mäktiga individer med en koppling till ofattbart mäktiga omänskliga krafter. Samtidigt så kan det inte vara hela historien. Hur behandlas präster till de mörka gudar av folket på gatan? Med respekt av samma typ man ger till en maffiaboss eller undviker folk dem öppet?

Vad tänker ni?

Sia

Veteran
Jag funderar på om det kan variera beroende på hur de onda prästerna beter sig mot vanligt folk. Om det straffar sig för en vanlig att undvika prästen (t.ex. man skadas på något hemskt sätt) så kanske man inte flyr vid åsynen utan mer maffiaboss-varianten? Om det inte spelar så stor roll för ens eget välbefinnande om man flyr från de eller ej så skulle ju folket lika gärna öppet avvisa dem. I förlängningen funderar jag på om inte det beror på vilken makt de onda prästerna har, hur ofta den utövar den, och på vilket sätt som bidrar till folkets reaktioner?

Tell

Hero
Vilken roll har guden i pantheon?

Odin skulle klassas som lawful-evil, i egenskap av krigs- döds- och lögngud, men han stod emot större ondska, och räddade civilisationen. Set stod för allt detruktivt i egypten, men han höll utlänningarna borta, och åt monster. Siva är skapare såväl som förgörare, Kybele hanterade människoliv, apollon delade inte bara ut pest, utan också civilisation och konst.

Ge din lönnmördargud en samhällsroll, såsom hemlig polis som ser till att uppror inte blir för allvarliga, och civilisationen inte krossas; eller kör SS-varianten, och arbeta med extremkarisma, där lönnmördargudens ormar är de evigt unga avelspatrullerna, för att se till att riket fortsätter ha tillräcklig elan för att undvika att bli invaderade.

Din kults sociala roll avgör i vilken mån din religion blir respekterad, eller fruktad.

God45

#PrayersForBahakan
Tack Sia och Tell, era svar var riktigt bra och väll genomtänkta. Social roll, hur mycket makt och hur mycket det hjälper befolkningen är ju absolut faktorer som påverkar sådant här. Tack för de riktigt bra svaren :)

Cybot

Mest spelbar
Det hjälper också om onda prästerskap är nyttiga och inte för farliga för överheten. T.ex. lägger restriktioner på handeln med gift och vem som får lönnmördarträning så att de mordiska individerna som finns hålls i koppel. Samtidigt så kanske man bör titta på t.ex. Game of Thrones Faceless Men och deras Many-Faced God.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n27170 said:
Det hjälper också om onda prästerskap är nyttiga och inte för farliga för överheten. T.ex. lägger restriktioner på handeln med gift och vem som får lönnmördarträning så att de mordiska individerna som finns hålls i koppel. Samtidigt så kanske man bör titta på t.ex. Game of Thrones Faceless Men och deras Many-Faced God.
Clericen jag kör och hans kult har nästan den motsatta grejen gående för dem. Folket gillar dem eftersom de dödar riddare och adelsmän och grejer och hjälper folk från de lägre klasserna göra detsamma. Det är lite Ned Kelly folk hjälte grejen.

God45

#PrayersForBahakan
Korpen;n27230 said:
Jag skulle nog säga att de borde behandlas som vilken annan präst som helst, med lika delar respekt och fruktan, någon man undviker att stöta sig med om man kan undvika det. En präst är ju trots allt den som för samhällets talan inför guden och gudens talan inför samhället. Att hålla gudarna på gott humör är ju något som angår alla eftersom alla drabbas om de retas. Onda gudar är antagligen mer kinkiga så det åligger alla i ett samhälle att se till att de blidkas, det gör även de onda prästerna viktiga eftersom de är de som kan säga hur guden blidkas.

Undvik att fastna i ett alltför kvasi-monoteistiskt tänkande där folk bara tillber en gud och skiter i de andra gudarna.
Kommer osökt att tänka på:
Det där är en fantastisk video :D

Jag gillar det du skriver men den här kampanjen är 100% semi-monoteistisk där vissa tillexempel tror att vissa gudar bara är aspekter av deras sanna gud eller att andra gudar är demoner och grejer. Men det är bra råd i allmänhet.