"Och när du gått upp en nivå måste du då välja eller kan du göra det senare?"
Som jag har fattat det så är det när du blir lärling som du väljer om du skall bli helig krigare eller fortsätta att vara präst. Jag och Punger diskuterade å andra sidan möjligheten till att välja på senare nivåer. Vi kom fram till att det borde vara ok då man iofs blir bättre på böner och lägga högre maktböner men å andra sidan så får man bara en prästs KP och SK höjningar för varje Yn som man väljer att fortsätta att vara präst och ur denna syn vinkel blir en sämre helig krigare när man väl bestämmer sig för att bli detta.
"Hur viktig är kunskap om religion och läsa/skriva modersmål för en dvärgpräst? Enligt boken måste du ha 16 för att kunna läsa högtids och religösa skrifter."
De är, som Kitzune oxå säger, viktiga även om jag anser att inte alla religiösa skrifter kräver FV 16 för att kunna läsas. Vad gäller Kunskap i religion så kör jag med en husregel som innebär att en präst får ett FV=prästens INT i den religion han tillber. Övriga religioner är separata färdigheter som för köpas på vanlig sätt. Att jag kör med denna regel beror på att magikerna får FV=magikerns INT i kunskap om magi.
Hasse
So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd